شاپرک، تهدید یا فرصت برای PSP ها/تغییرات زیرساختی در حوزه POS بعد از استقرار شبکه پرداخت الکترونیک کارت

سید سامان میرنبوی*:در این مقاله در ابتدا به معرفی زیرساختهای بانکداری الکترونیکی در حوزه POS (Point Of Sale) قبل و بعد از ظهور شاپرک پرداخته می شود سپس سطوح مختلف بانکداری الکترونیکی بررسی شده و ارزش افزوده ای که شاپرک برای نقش ها خلق می کند بررسی شده است، همچنین به ریسک ها و تهدیداتی که از جانب قانونگذار (بانک مرکزی) به واسطه توسعه نامناسب متوجه مشتریان بانک ها می شود اشاره شده است.

نمودار

 

  • آیا ظهور شاپرک ارزش افزوده ای را خلق می کند :

پس از  گذشت یک ماه از وجود سوئیچ شاپرک می توان در خصوص ارزش افزوده و مزایای این شبکه و سوئیچ صحبت کرد لذا در ذیل به برخی از مزایای اجرای این طرح برای بانک مرکزی، بانک عامل و PSP و پذیرندگان پایانه ها اشاره کردیم.

عنوان

ارزش افزوده

بانک مرکزی

نظارت و مدیریت بر شبکه پرداخت الکترونیک از طریق  posدر کشور

دریافت کارمزد به ازای هر تراکنش
(سهم شاپرک در آینده ای نزدیک)

نقش حاکمیتی و رگولاتوری

بانک عامل

ارزش افزوده ای ندارد.

مشتریان  (دارندگان پایانه های فروشگاهی)

ارزش افزوده ای ندارد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. سعید علی حسینی می گوید

    تصویر 2 (بعد از شاپرک) اشتباه به نظر میرسد. منطقا باید ارتباط دو psp به شاپرک و از طریق شاپرک به شتاب برقرار گردد؛ نه اینکه other psp از طریق شاپرک به psp بانک عامل وصل شود.

  2. نوشین روشن می گوید

    مقاله بسیار جالبی بود.امیداست که این راهکارها اجرایی گردد.

  3. رضا محرم پور می گوید

    با تشکر از شما
    امید است اجرائی شود

  4. اربابها می گوید

    این سیستم شاپرک یک عقبگرد بانکی محسوب میشه و دوباره به روزهای سنتی و قدیمی بانکی و وفور چک و چک بازی و ازدحام در بانکها و عدم اطمینان در معاملات و در نتیجه کاهش چشمگیر تراکنش و داد و ستد و رکود اقتصادی میشه حال شاید تا حدودی از نوسانات بعضی کالاها جلوگیری کنه ولی در کل بخاطر عدم شفاف سازی این سیستم و شایعه ای در مورد مالیات و دارایی و دریافت کارمزد و…. کمتر کسی از این دستگاه استفاده می کنه بطوریکه حتی رستوران هم دیگر مایل نیست از دستگاه کارتخوانش استفاده شود چه برسه به طلا فروش و صراف!!!

ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10