پشت پرده واردات بدون انتقال ارز چیست؟

جدال وزارت صمت و بانک مرکزی

درحالی سرپرست وزارت صمت از موافقت بانک مرکزی با واردات بدون انتقال ارز خبر داد که انتشار توضیحات این بانک بیانگر مخالفت سیاست‌گذار با این روش واردات است و بانک مرکزی از موضع قبلی خود عقب نشینی نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عصر دیروز خبری از سوی سرپرست وزارت صمت منتشر شد که واکنش های مختلفی را به همراه داشت؛ مدرس خیابانی از موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی با اولویت مواد موجود در بنادر کشور، بدون انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد بود.

برخی از فعالان اقتصادی بعد از انتشار این خبر ابراز خوشحالی کرده و برخی دیگر از بازگشت به عقب بانک مرکزی گله کرده و این سیاست را ناموفق دانستند.

یکی از فعالان اقتصادی واردات بدون انتقال ارز را به پوست خربزه ای زیر پای سرپرست وزارت صمت توصیف کرد و ضمن انتقاد از این طرح گفت: بانک مرکزی نباید اجازه دهد بار دیگر واردات بدون تایید منشاء ارز باب شود.


مجید رضا حریری در پیامی به وزارت صمت و بانک مرکزی هشدار داد که در صورت فشار به بازار ارز و ایجاد تقاضای جدید، افزایش شدید نرخ ارز را شاهد خواهیم بود.


محمد لاهوتی اما با ابراز خوشحالی از خبر سرپرست وزارت صنعت، اجرایی شدن این سیاست را منوط به تشخیص بانک مرکزی دانست.

ساعتی بعد از انتشار این خبر از سوی سرپرست وزارت صمت، بانک مرکزی ضمن انتشار توضیحاتی، مخالفت تلویحی خود را با واردات بدون انتقال ارز اعلام و تصریح کرد:‌ صادرات‌کنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به‌روش‌های متعدد به چرخه اقتصاد کشور برگردانند.


اطلاعیه بانک مرکزی در حقیقت آب پاکی را روی دست افرادی که تصور برچیده شدن بساط بازار رسمی ارز و سامانه نیما و … را در ذهن داشتند، ریخت! و البته با دفاع موافقان هم همراه بود.

 

منبع: تسنیم

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄    =  16