تحقق سفر به برتری در سال۹۹

گفت‌و‌گو با پیمان طبری درباره اهداف ایران‌کیش؛

سفر به برتری، شعاری است که پیمان طبری هنگام تصدی مدیرعاملی شرکت ایران‌کیش مطرح کرد و برای تحقق آن از ابتدا بر دو مسیر به عنوان مقدمه سفر پای فشرد؛ تغییر باور سازمان به سمت خواست موفقیت و دوم اعتمادسازی در میان مشتریان. برای این کار دو گام اساسی نیاز داشت که در سال 98 تا حد زیادی برداشت: «آموزش و گفت‌وگو با پرسنل» و «ارتقاء سرویس‌ها و سپس معرفی مناسب به مشتریان».

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبری در سال 99 قصد دارد سفر واقعی به برتری را آغاز کند. آیا او خواهد توانست در سال 99 مسافت قابل اعتنایی را در مسیر برتری طی کند؟ برای پاسخ به این سؤال باید تا پایان سال جاری صبر کنیم؛ اما اگر گفت‌وگوی طبری را بخوانیم به تحقق اهداف سازمان متبوع‌اش ایمان خواهیم آورد؛

* حضرتعالی بعد از انتصاب به عنوان مدیرعامل، شعار سفر به برتری را انتخاب کردید. در ابتدا لطفاً به صورت کلی با نگاه راهبردی بگویید در این مسیر چطور گام برداشته اید.

در سال 98 تلاش ما این بوده است که زیرساخت های لازم جهت توسعه کسب‌و‌کار را فراهم کنیم.در عین حال لازمه اینکه در سال 99 در کنار رقبا در بازار بتوانیم مستحکم حرکت کنیم این است که بسترهای مختلف از جمله نیروی انسانی، نرم‌افزار، سخت‌افزار، دانش کارکنان و استفادة بهینه‌تر از دیگر ظرفیت ها را ارتقاء بخشیده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

*اهدافی که در سال 99 به عنوان اولویت در دستور کار دارید چیست؟

در سال 99 اهداف خوبی تعیین شده اند. در همین راستا برنامه ها و اقداماتی توسط معاونت ها در سال 98 اجرا و همچنین سناریوهایی تمرین شد تا ضریب تحقق اهداف را در حد قابل قبول بالا ببریم.

*با این حساب بخش عمده‌ای از روزهای سال 98 برای ارتقاء بسترسازی‌های موجود، صَرف شد. چه برنامه راهبردی دیگری را در این سال اجرا کردید؟

در کنار ارتقا بسترهای موجود، سرویس های جدیدی را به مجموعه سرویس‌ ها و خدمات و محصولات شرکت اضافه کردیم؛ تا نیاز مشتریان را مرتفع کنیم.

*در این راستا چه عامل پیش برنده ای به شما بیشتر یاری رسانده است؟

باید تاکید کنم که این مهم جز با یاری همه جانبه بانک های طرف قرارداد میسر نمی شود. در این مسیر از ابتدا مذاکرات سازنده ای را با آنها در دستور کار قرار دادیم و اهداف را تشریح کردیم و خوشبختانه با پاسخ مثبت و استقبال آن ها نیز روبه‌رو شدیم و حمایت آنها را برای سال 99 نیز همراه خود داریم و یقین داریم ثمرات این تعامل در سال 99 مشخص خواهند شد.

* پیش بینی می کنید در پایان سال 99 جایگاه شرکت ایران کیش در رتبه بندی فعالان بازار چگونه باشد؟

معتقدم ایران‌کیش می تواند در جایگاهی بسیار بالاتر ازاین که هست قرارگیرد. ایران‌کیش یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های کارتخوان کشور را داراست ؛ و باید سهم بازارش از تراکنش ها را افزایش دهد. در این راه با جانمایی درست کارتخوان‌ها و توجه بیشتر به مشتری در سال آینده این مهم میسر خواهد شد.

* آیا تنها بهبود جانمایی را کافی می دانید؟

خیر، یکی از چالش‌ها جانمایی است. چالش دیگر آن است که در حال حاضر میان سود‌آوری بانک‌ ها روی شبکه کارتخوان‌ و سودآوری این شبکه برای PSP‌ ها تضاد منافع ایجاد شده و متأسفانه این موضوع شرکت های پرداخت را به سمتی سوق داده که نه به نفع آنهاست و نه به نفع بانک‌ها و نه در راستای سیاست های رگولاتوری یعنی بانک مرکزی و شاپرک است.

رفع این چالش برای ما بسیار اهمیت دارد و پیش بینی ما این است با توجه به اتفاقات و تغییر دیگاه ها در بانک مرکزی، در سال 99 این تضاد منافع حل شود.باید به خاطر داشته باشیم که دو گروه بنگاه های اقتصادیِ خوب در کشور یعنی بانک‌ها و PSP‌ها  باید دوش به دوش هم حرکت کنند تا بتوانند هر چه سازنده تر در خدمت تولید باشند. اما وجود تضاد منافع باعث شده تا ساختار تعامل آنها از کیفیت لازم برخوردار نباشد؛ و این مسئله اصلاً به نفع آنها بلکه ذی نفعان صنعت هم نیست. ما باید راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم که به هر دو بنگاه PSP و بانک‌ ضربه کمتری بخورد و سود بهتری ببرند.

* بیان کردید که بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد لطفاً به این برنامه‌ها اشاره کنید؟

بانک مرکزی قصد دارد وضعیت کارمزدها را بررسی کند.

* آیا بانک مرکزی مدل متفاوتی را مدنظر دارد؟

سیاست کلی بانک مرکزی بر اصلاح نظام کارمزد استوار است؛ البته این مسئله از قبل وجود داشت و با تغییرات اخیر نگاه‌ها و صحبت‌ها پر رنگ‌تر شده است، حال چقدر این روند منجر به اقدام واقعی شود، باید منتظر سال 99 بمانیم. ولی امیدوارم سازوکار مناسبی طراحی شود به طوری که یک رابطه برد برد بین همه ذی نفعان حاصل شود و از همه مهمتر میان شبکه بانکی و پرداخت تعامل سازنده صورت گیرد.

* به نظرتان مدل پیش‌فرض کدام است؟

مهم آن است که مسئله اصلاح نظام کارمزد به یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی و خانواده صنعت پرداخت تبدیل شده است. از سوی دیگر اعتقاد کل شبکه بانکی نیز بر این است که باید این تضاد منافع مرتفع شود.

* به ارتقاء کیفیت خدمات اشاره کردید؛ لطفاً بیشتر به آن بپردازید؟

ما سه محصول روی IPG، پات و بستر کارتخوان داریم که بالابردن کیفیت و تنوع سرویس روی آنها متناسب با نیاز مشتری همواره در دستور کار ما بوده است. خوشبختانه تا پایان سال 97 تا حد زیادی به این نقطه رسیدیم؛ از سوی دیگر وقتی می‌خواهیم تعداد مصرف‌کنندة سرویسی را افزایش دهیم لازم است سطح و ظرفیت های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را هم به همان اندازه ارتقاء دهیم. در کنار این باید بیشتر نیازهای مشتریان را بشناسیم و حتی پیش بینی کنیم و مطابق آن نیازها حرکت کنیم؛ بنابراین لازمه رسیدن به اهداف این بود که سرویس‌هایی را در درگاه IPG و کارتخوان و موبایل‌مان اضافه می‌کردیم که بسترهای آن ساخته شده است و ودر سال 99 این سرویس های جدید به مشتریان عرضه خواهد شد.

* به کانال‌های خدمت و زیرساخت‌ها و کیفیت سرویس‌ها اشاره کردید؛ و اینکه محصولات خوبی را آماده کرده اید. گام بعدی معرفی به مشتری است. لطفاً بفرمایید در خصوص بازاریابی و تبلیغات چه برنامه‌هایی دارید تا مشتری بفهمد شما می‌توانید خدمت بهتری نسبت به دیگر رقبا به آنها ارائه کنید.

درست است؛ محصول خوب و معرفی مناسب لازم و ملزوم یکدیگرند؛ به هر حال لازمه توسعه بازار و کسب و کارهای ما این است که مشتری خیالش از بابت سرویس‌دهی راحت باشد.

معاونت کسب و کار و دیگری معاونت توسعه بازار دو معاونت چابک ما هستند که این ماموریت را بر عهده دارند. در واقع این دو معاونت، دو بالی هستند که قرار است به ایران‌کیش کمک کنند تا هر چه سریع‌تر هم بحث شناخت مشتریان و هم بحث ورود به جذب کسب و کارهای نوین را پیش ببرند.

* در بخش نوآوری و یافتن بازارهای جدید همچنین افزایش سهم ایران کیش در بازارهای موجود چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

ایران‌کیش همواره قصد داشته است تا جایگاه‌ خود را در بازار رشد دهد؛ ولی به هر دلیل تا کنون این اتفاق نیفتاده است؛ به تعبیری ما نتوانستیم جایگاه درست خود را در بازارهای موجود به دست آوریم. یکی از چالش‌های ما این است که چطور بتوانیم مشتریانی را که به سرویس رقبای ما عادت کرده‌اند را متقاعد سازیم به سمت سرویس ما بیایند؛ در این راه گام اول این است که سرویس موجودمان از نظر کیفیت تفاوتی با رقبا نداشته باشد؛ چون کوچک‌ترین اشکالی در سرویس‌دهی ما می تواند مشتری را به انتخابی دیگر رهنمون ‌کند. یکی از عللی که ایران‌کیش در سال‌های گذشته به ویژه در درگاه‌های اینترنتی و موبایل چندان نتوانست بازار را مجذوب کند آن است که کیفیت سرویس‌هایش را موفق نشد متناسب با خواست مشتری ارتقا دهد.؛ بنابراین با استفاده از امکاناتی که داشتیم، توانستیم سرویس‌های‌مان را بهینه کنیم.

* اما این مسئله به شخص خودتان بازمی‌گردد چون زمانی شما معاون فناوری شرکت بودید.

اصلاً مشکلی ندارم برای اینکه این مسئله به من بازگردد مسئله آن است که وقتی سرویسی را ایجاد می کنیم باید حس خوب کاربر را هنگام استفاده در پی داشته باشد اما تا وقتی استفاده نشود عیوب آن مشخص نمی شود. در واقع می خواهم بگویم تولید یک بحث و استفاده از آن تولید، بحث دیگری است؛ مثلاً خودروساز اتومبیلی را تولید می‌کند؛ اما تا زمانی که از آن استفاده نشود مشکلات آن مشخص نمی‌شود. ما در سال 97 با افت سنگین تراکنش‌های IPG روبه‌رو بودیم در نتیجه در سال 98 تلاش کردیم با ارتقا سرویس تجربه لذت بخش کار بر را برایش مهیا کنیم در نتیجه با رشد خیلی خوبی مواجه شدیم. این رشد خوب، اما ما را مغرور نمی‌کند؛ چون معتقدم؛ جایگاه ایران‌کیش با این حجم سرمایه‌گذاری و حمایت اینجایی که هست نیست؛ بنابراین یکی از اهداف ما بازار موجود است تا با ارائه سرویس‌های جدید و مطلوب جایگاه مناسب را کسب کنیم و در کنار آن نگاه ما به سمت بازارسازی است.

*شما ساختار جدید هم با عنوان معاونت کسب و کار نوین راه انداخته اید، این معاونت چه ماموریتی دارد؟

راه اندازی معاونت کسب‌و‌کار نوین نشان‌دهنده این است که ما صرفاً به بازارهای موجود فکر نمی‌کنیم؛ بلکه تیم کسب‌وکار ایران‌کیش تلاش می کند تا ظرفیت‌های پنهان بازار و نیازهای بالقوه مشتریان را در‌یابد و بلافاصله برای آن راه حل پیاده‌سازی کند. و تحویل توسعه بازار دهد تا تناسب با شرایط مشتری آن را به مرحله قرارداد سوق دهد.

* بعضی از بازاریابی‌ها یا بازارسازی‌ها نیاز به نگاه بلندمدت‌تری دارند.

بله درست است؛ ولی قانونی وجود دارد که به ویژه در صنعت پرداخت مصداق می‌یابد و آن اینکه وقتی اولین باشید شناخته‌شده‌تر هستید، در خیلی جاها این اتفاق می‌افتد و ما تلاش می‌کنیم تیم اول باشیم و امیدوارم در این موضوع موفق شویم.

* در حوزه b2b کمتر کار کرده‌اید. کمتر دیده‌ام که ایران‌کیش با یک کسب‌وکار مشخص وارد قرارداد شود در این حوزه چه اقداماتی انجام خواهید داد؟

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال 99 به آن اعتقاد راسخ داریم انعقاد قرارداد با برخی از بیزنس‌های بزرگ ‌است؛ وقتی قصد دارید با یک شرکت بزرگ قرارداد ببندید که معمولاً یک سازمان‌، ارگان‌، شرکت‌ خصوصی یا استارتاپ‌ قوی است باید چند مسیر را با آنها طی کنید؛ در درجه اول باید امکانات، دیتاها و سرویس‌هایی که می‌خواهند به آنها ارائه دهید؛ بنابراین بسیاری از آنها را مطالعه کرده ایم و متوجه شدیم که چه سرویس‌هایی را دریافت می‌کنند و چه سرویس ها یا کیفیت سرویسی را نیاز دارند بنابراین آنها را ایجاد کردیم.

مرحله دوم، مذاکره با آنهاست که دو بعد دارد؛ بُعد اول اینکه استارتاپ‌ها را جذب و سرمایه‌گذاری, پیشرفت (promotion) ایجاد کنیم. دوم اینکه آنها را متقاعد سازیم تا از سرویس‌های ما استفاده کنند.

برای این کار لازم است مزیتی فراتر و متفاوت از دیگران داشته باشیم تا شرکت‌های بزرگ بپذیرند ما را در کنار رقبای‌ ما قرار دهند. نه اینکه آنها را حذف کنند؛ چون مشتریان به تجربه دریافته اند به یک شرکت متکی نباشند و سعی می‌کنند دست کم دو شرکت را در کنار هم تحت قرارداد داشته باشند تا هم رقابت ایجاد شود و هم سرویس‌شان دچار اختلال نشود؛ اما لازمه این کار اعتمادسازی است. این امر یعنی اعتمادسازی به هر دلیل در سنوات گذشته از سویی در ایران‌کیش کمتر اتفاق افتاده است بدین شکل که سرویس ما بی کیفیت بوده یا اساسا سرویسی برای ارائه نداشتیم یا بازار را درست مطالعه نکرده بودیم. همه اینها دست به دست هم داده بودند تا موقعیت‌هایی را که می‌توانستیم در اختیار داشته باشیم از دست بدهیم. بر همین اساس بخش مهمی از اقداماتی که در سال 98 انجام داده‌ایم در همین راستاست ولی دستاوردهای آنها را در سال 99 شاهد خواهیم بود. برای نمونه با فروشگاه زنجیره‌ای رفاه صحبت کرده ایم و سرمایه‌گذاری‌ای انجام داده ایم تا هزار صندوق این فروشگاه زنجیره ای را تأمین کنیم و در کنار این مجموعه باشیم.

ضمن اینکه تا کنون هیچ فروشگاه زنجیره‌ای جزو مشتریان ایران‌کیش نبود برای همین در تلاش هستیم تا دایره مشتریانمان گسترش دهیم و در کنار بسترهایی که ایجاد کردیم سیستم‌های خاصی را پیاده‌سازی کنیم که هم برای آنها جذاب و هم برای ما درآمدزا باشد.

*ایجاد یک نگاه جدید در مجموعه‌ای که چند سال به یک روند عادت کرده کار دشواری است.به نظرتان در سال 98 چقدر در ذهنیت سازمان تغییر ایجاد کرده اید؟

 یکی از اولویت های سال 98 در ایران‌کیش تغییر همین نگاه و ایجاد باورهای جدیدی در مجموعه بوده است.اکنون که اینجا نشسته ام می توان با قاطعیت ادعا کرد این نگاه تغییر کرده است. امروز معتقدیم همه چیز در اختیار داریم و باید از فضای ایجاد شده حداکثر استفاده را ببریم و جایگاه خود را ارتقا دهیم. همیشه گفته ام خیلی محصولات که برای رقبای ما که رنکینگ بالاتری دارند به خاطره تبدیل شده ؛ برای ایران‌کیش آرزوست و این نشان می‌دهد که ما نیاز به تلاش مضاعف داریم؛ چون من در PSP‌های دیگر معاون آی‌تی بوده‌ام و می‌دانم چه اقداماتی از قبل انجام داده‌اند و وقتی وارد ایران‌کیش شدم باورم نمی‌شد چنین حداقل هایی در اینجا وجود ندارد؛ بنابراین ساختن و ایجاد آنها بسیار دشوار است و رساندن ایران‌کیش به سطحی که بقیه قبلاً رسیده‌اند کار راحتی نیست؛ از سوی دیگر تیم داخلی ایران‌کیش هم به همان وضعیت قبلی عادت کرده. حالا که همه بسترها اصلاح شده و بهبود یافته است وقت آن است که تیم نگاهش را تغییر دهد و روی پیشرفت متمرکز شود و به گسترش استفاده و تبلیغ سرویس بیاندیشد. برای این کار علاوه بر برنامه‌ریزی برای تحول، باید عزم جدی مدیریت را هم راه داشته باشیم و سپس با اجرای برنامه های علمی تحول به سمت تغییر رفتار حرکت کنیم. آن زمان است که پرسنل نیز با اهداف همراه می‌شوند.

* فکر می کنید در این راستا نیاز به تحول در سطح سازمان و ارتقا دانش نیروی انسانی دارید؟

بهبود نیروی انسانی به شدت در دستور کار ماست توسعه فضاهای آموزشی و افزایش بودجه‌های آموزشی در اهداف ما قرار دارند؛ وقتی هدف‌گذاری می‌کنیم نباید فقط در ستادمان هدف‌گذاری کنیم؛ بلکه باید این نگاه را به کل مجموعه که در سطح کشور نیز سرویس می‌دهند منتقل کنیم.
یک زمانی دنبال گسترده کردن جغرافیا بودیم اما امروز وقت آن رسیده که از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

*یکی از مهم‌ترین اتفاقات در ایران‌کیش  پوست‌اندازی در لایه‌های مدیریتی و معاونت ها است. این تحول چه اثراتی را بر روند تحقق اهداف شرکت دارد؟

به نظرم افرادی را که جذب کردیم همگی جوان و دارای نگرش های جدید هستند. این پوست‌اندازی در واقع اولین گام بود، من تلاش کردم در سال 98 تشریک‌مساعی ایجاد کنم و از هر لایه‌ای استفاده کنم برای اینکه بگویم ایران‌کیش قرار است به کدام سمت برود و رتبه های مورد نظر ما چه هستند. در این راستا باید بین همه کارکنان شرکت و در همه سطوح گفتمان ایجاد کنیم در این راستا از همه پیشنهاد ها استقبال کردم، به نظرم تحول سازمانی صرفاً این نیست که چارت سازمانی را تغییر دهیم  بلکه باید در ذهنیت و باور افراد تحول ایجاد کرد.

افراد هر مجموعه‌ای باید بدانند قرار است کجا برسند و نقش‌شان برای رسیدن به آن نقطه چیست؟ وقتی از نقش خود آگاهی یابند و شاخص‌ها برای‌شان تعریف و تبدیل به باور  شود و در بازه‌های مشخص میزان پیشرفت شاخص‌ها  اعلام شود خود به خود افراد وارد فضای رشد و تعالی می‌شوند؛ بنابراین لازمه آن این است که برای هر تحولی خود سازمان بداند که قرار است به کجا برسد.

*نقش مدیریت در این مسیر چیست؟

ما هر هفته در هر سطوح شرکت جلسه می‌گذاریم؛ خود من حضور دارم تا اهداف سازمان تبدیل به باور کارکنان بشود. همچنین کمبودها و ضعف‌ها و البته قوت‌ها را شناسایی کنیم بنابراین راهی نداریم جز اینکه مطالعات‌مان و برنامه هایمان دقیق باشد؛ چون در سال 99 کار دشواری در پیش رو داریم و امیدوارم با جلسات و تیم‌ها و تشکیلاتی که ایجاد کردیم به تحول مدنظرمان در ایران‌کیش دست یابیم.

* تعاملتان با سهامداران چطور است؟ چون حمایت و اعتماد سهامدار نسبت به مدیران در تحقق اهداف اهمیت حیاتی دارد

 سهامدار عمده ایران کیش یعنی بانک تجارت حمایت کامل از مدیران اجرایی دارد. و همانطور که گفتید حمایت سهامداران در همه لایه‌ها نقش کلیدی دارد. یک PSP زمانی می‌تواند پیشرفت کند که یک بانک پا به پای او حرکت کند. خوشبختانه سه بانک سپه، صادرات و تجارت که سهامدار ما هستند به این نکات توجه دارند.

*سهامدار اصلی ایران کیش بانک تجارت است. همسویی در اهداف با بانک بزرگی چون تجارت در عین توازن منافع با دیگر سهامداران چگونه حاصل خواهد شد؟

اینکه نگاه ایران‌کیش با نگاه بانک تجارت همسو شود کار راحتی نیست، برای رسیدن به این هدف در اوایل سال، حداقل هفته‌‌ای سه الی چهار جلسه با تیم‌ها و لایه‌های مختلف بانک در سطح سرپرستی و سطح شعب برگزار کردیم و تیم پذیرندگان و توسعه بازار ما مرتباً جلساتی با آنها دارند تا نگاه‌های‌مان را به یکدیگر نزدیک کنیم و منافع هر دو طرف را حفظ کنیم؛ چون تضاد منافع وجود دارد. به این ترتیب توانستیم بسیاری از چالش‌ها را مرتفع کنیم و به نقطه مثبتی برسیم. بدیهی است چنین اقداماتی را برای دو بانک صادرات و سپه نیز تکرار خواهیم کرد و سعی می‌کنیم با آنها هم همسو شویم و مطمئنم به این توفیق دست می‌یابیم؛ چون تیم ما می‌داند چگونه مذاکره و چگونه دوستان را برای حمایت از ایران‌کیش مجاب کند.

*با توجه به گفته های شما  اقدامات زیادی هم در بدنه و هم مدیریت ایران‌کیش اتفاق افتاده است که همگی باعث تحول سازمانی خواهد شد،گام بعدی چیست؟

همکارانم در معاونت‌ها و مدیریت‌ها باید باور کنند که در تحقق اهداف شرکت نقش مهمی دارند. ما چارت رقبای‌مان را بررسی کرده‌ایم و متوجه شدیم که چارت عریض و طویلی به آن شکل نداریم؛ ولی آنچه اهمیت دارد این است که تحول، زمانی اتفاق می‌افتد که یک آگاهی و نگاه واحد در بدنه ایجاد شود و این آگاهی در این راستا به ما کمک می‌کند.

* به نظرتان تغییر باوری که مدنظرتان هست رخ داده است؟

من به تحول در باور اعتقاد بسیاری دارم.شاید تغییر چارت سازمانی را بتوان همیشه انجام داد وقتی تغییر نگاه ساده نیست بلکه مسدولیت همه افراد و بخش ها را می طلبد.؛ یکی از بخشها توسعه بازار ماست که ما را مجبور کرده است که نگاه قبلی‌مان را تغییر دهیم و فقط نصب پوز نداشته باشیم. پذیرندگان را مجبور کرده است که فقط به چهار تا پوز سرکشی نکنند و … بلکه همه اینها باید نگاه پذیرنده را در نظر بگیرند. حرکت دادن از لایه بالا تا کسی که کارتخوان را در اقصی نقاط کشور بررسی می‌کند زمان و انرژی و هزینه می‌گیرد.

* به تغییر باوری که در ایران کیش به وجود آورده اید چه نمره‌ای می‌دهید؟

بدون تعارف نمره 70 می‌دهم. این تغییر باور در ابتدا باید در ستاد اتفاق بیفتد. در جلسات معاونان دنبال این هستیم که کیفیت‌ها و سرویس‌های‌مان را افزایش دهیم و این نشان می‌دهد که توانسته‌ام به بدنه مجموعه ایران‌کیش تزریق کنم که باید به فکر ارتقاء باشند.

ما پوست‌اندازی کرده‌ایم؛ اما خیلی نتوانسته‌ایم به اهداف خود برسیم؛ چون رقبای ما دو الی سه سال قبل از ما این کارها را آغاز کردند و امروز شاهد رشد‌ بسیار خوبی برای آنها در این مسیر هستیم.

* در خصوص توسعه خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در سازمان چه برنامه هایی دارید؟

بسیاری از اتفاقاتی که امروز به آنها نوآوری می‌گوییم در کشورهای مختلف خیلی زودتر از ایران پیاده‌سازی و اجرا شده‌اند ولی اینکه بعد از ورود به ایران تا چه حد امکان ایرانیزه شدن دارند بحث متفاوتی است بخصوص اینکه با الزامات بانک مرکزی و شاپرک همگن شدن کار دشواری است.

معتقدم؛ لازمه نوآوری درایران این است که رگولاتور نیز همراه صنعت رشد کند؛ در غیر این صورت بدیهی است که هر چقدر نوآوری کنیم باز در نهایت در قسمت رگولاتوری دستمان بسته خواهد بود. قوانین ما قوانین خوبی است؛ اما اجرا شدن آنها کار ما را دشوار می‌کند. به نظرم گاهی باید ما PSP‌ها و بانک‌ها به رگولاتورمان فشار بیاوریم که فکری به حال سرویس‌ها کنند؛ البته این کار را انجام می‌دهیم و خوشبختانه این اقبال از سمت مجموعه‌های رگولاتوری وجود دارد؛ ولی طبیعی است که بنابر هر ضرورتی که وجود دارد خیلی کندتر از ما حرکت می‌کنند.

* نوع گفتمان بین صنعت و رگولاتور چگونه است؟

خوشبختانه امروز فضای شنوایی رگولاتوری ما بسیار بازتر شده است. آنها نیز به حساسیت موضوع پی برده‌اند و می‌دانند؛ برای اینکه پیشرفت  اتفاق بیفتد و مردم به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند رگولاتور باید زودتر قوانین را مصوب کند. این نگاه البته از سوی شاپرک درک شده است؛ اما ما به عنوان کسانی که از رگولاتوری مطالبه داریم باید خودمان را ارتقاء دهیم و چارچوب پیشنهادهای‌مان را مشخص کنیم و رگولاتور را مجاب کنیم که تصمیمات به موقع بگیرد.

* به طور مشخص برنامه‌های‌تان برای نوآوری چیست؟

سه محصول و خدمت را در سال 99 رونمایی خواهیم کرد که اخبار آن در زمان خودش منتشر خواهیم کرد؛ هچنین ما QR خودمان را با بانک تجارت به سبکی که وجود داشت رونمایی کردیم؛ ولی معتقدیم باید ارتقا پیدا کند؛ چون اگر برای کاربر از سهولت لازم برخوردار نباشد به همان اندازه می‌تواند به راحتی با شکست در بازار مواجه شود. لذا در حال برنامه‌ریزی هستیم و با حوصله و بدون هیجان کار را پیش میبریم؛ و معتقدیم؛ در سال 99 بازار خوبی در صنعت QR به سمت خودمان خواهیم آورد.

* در جمع بندی کلی، به نظر می رسد قصد دارید در سال 99 در داخل سازمان تغییر باور و در خارج سازمان اعتمادسازی را توسعه دهید.

بله درست است. در پایان مجدداً روی اعتمادسازی تأکید می‌کنم. امروز مراجعاتی به ایران‌کیش می‌شود و تیم‌هایی که در ایران کیش بودند و رفتند مجدداً به ایران‌کیش بازمی‌گردند و این نشان‌دهنده این است که اعتماد را دوباره ایجاد کرده ایم. بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات به دلیل سابقه خوب ایران‌کیش ،تمایل داشتند با ما همکاری کنند؛ ولی اعتمادشان را به ایران کیش از دست داده بودند بنابراین سعی کردیم فضای اعتمادبرانگیز را برای‌شان ایجاد کنیم و فکر می‌کنم موفق شده‌ایم؛ چون بنا به میزان تقاضاهایی که به سمت ایران‌کیش می‌رسد خوشحالم که توانسته این فضا را در بدنه و سازمان‌ها ایجاد کند و امیدوارم این اعتمادسازی ما را به سمتی ببرد که بتوانیم جایگاه مجدد ایران‌کیش را به دست بیاوریم.

ماهنامه بانکداری آینده

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  −  74  =