آیا رسانه‌های اجتماعی مقصر اصلی ایجاد اخبار جعلی‌اند؟

اخبار جعلی بلای جان رمزارزها؛

هر بازار مالی که بخشی یا تمام آن وابسته به سرمایه‌گذارانی است که سودای سود در سر دارند، از نظر روانی آسیب‌پذیر خواهد بود. تریدرها اغلب اخبار یا رویدادهای خاصی را بزرگتر از آنچه که هست، جلوه میدهند. این دقیقاً علت ایجاد ترس از جا ماندن یا به عبارت دیگر فومو (FOMO) است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اخبار جعلی کلیشه‌ای است که در فضای سیاسی به وفور یافت میشود، اما صنعت رمزارزها نیز به نظر خاک مناسبی برای رشد بذر این پدیده شنیع دارد. از این رو دقت عمل برای سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو حیاتی است.

هر بازار مالی که بخشی یا تمام آن وابسته به سرمایه‌گذارانی است که سودای سود در سر دارند، از نظر روانی آسیب‌پذیر خواهد بود. تریدرها اغلب اخبار یا رویدادهای خاصی را بزرگتر از آنچه که هست، جلوه میدهند. این دقیقاً علت ایجاد ترس از جا ماندن یا به عبارت دیگر فومو (FOMO) است.

در گذشته که مبادلات بازار بورس در مکان‌های مشخصی در فضای واقعی و نه مجازی صورت میپذیرفت، دلالان(سرمایه‌گذاران) اغلب در مورد شایعات کلامی یا روزنامه‌ای بیش از حد سخن میگفتند.

در دنیای مدرن امروز، اخبار جعلی در فضای اینترنت منتشر میشوند. اینترنت بنا بود برای ایجاد شفافیت بیشتر و جلوگیری از دستکاری محتوا و درست برخلاف آنچه که در تلویزیون اتفاق می‌افتد، منبع الهام باشد. درهر حال بازار رمزارزها هدف شایعاتی است که بسیار سریع‌تر در فضای اینترنت پخش میشوند و دسترسی جهانی به آنها وجود دارد.

براساس یک مطالعه که اخیراً توسط مرکز تحقیقات Pew صورت گرفت، حدود ۶۰% بزرگسالان آمریکایی که اخبار را از طریق رسانه‎های اجتماعی پیگیری میکنند، اعتراف کردند که اطلاعات غلطی با آنها به اشتراک گذاشته شده بود. این آمار در مورد رسانه‌های معمولی مانند تلویزیون و روزنامه‌ها  به ۵۱% میرسد.

مشکل رسانه‎های اجتماعی این است که میتوانند اثر هر رویداد یا اخبار عمومی را به گونه‎ای تحریف شده افزایش دهند، حتی زمانی که آن رویداد حقیقت دارد. به همین دلیل غول‎های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر جنگ علیه اخبار جعلی را شروع کرده‌اند.

از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی قلب تپنده‌ی صنعت کریپتو هستند، میتوانیم اخبار جعلی را در همه‌ی بخشهای این حوزه ببینیم. کلاهبرداران اخبار جعلی را به منزله‌ی ابزاری مهم میدانند. احتمالاً تا امروز صدها خبر جعلی پیرامون تزریق و یا خروج سرمایه از بازار که توسط نهنگ‌ها پخش شده‌اند را دیده‌اید. این قبیل اقدامات برای کسب سود به قیمت متضرر شدن سرمایه‌گذاران ساده‌لوح انجام میشود.

مسائل زمانی نگران کننده‌تر میشوند که اخبار جعلی، رسوایی‌های بزرگتری را رقم میزنند. هفته گذشته گزارشی از چگونگی قربانی شدن ترون بواسطه‌ی اخبار جعلی منتشر شد. یک کاربر توییتر فیلمی را به اشتراک گذاشت که نشان میداد چگونه پلیس‌های چینی که به دفتر ترون هجوم آورده بودند، میگفتند که این پروژه کریپتویی کلاهبرداری بوده‌است.

مدیرعامل ترون در صدد شفاف سازی این موقعیت برآمد و گفت که این موضوع مربوط به یک طرح پانزی بود که با پروژه کریپتویی ترون در ارتباط بوده‌است.

جاستین سان به تاثیرات مخرب اخبار جعلی اشاره میکند. او حتی معتقد است که ترامپ زمانیکه گفت بیتکوین پول نیست، تحت تاثیر خبرهای جعلی بوده‌است.

خبر جعلی یک پدیده وحشتناک است، اما شرکت‌های ارائه دهنده‎‌ی خدمات شبکه‌های اجتماعی که با آن دست و پنجه نرم میکنند، ممکن است مجبور به تحمیل نوعی سانسور بشوند. بنابراین بر ماست که با جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست آزادی بیان را تقویت کنیم.

همانطور که بازار رمزارزها درحال تکامل است، بسیار حائز اهمیت است که هنگام سرمایه‎گذاری با دقت عمل بسیار خودتان را از شر اخبار جعلی مصون نگه‌دارید.

 

منبع:  bitcoinist

ایکس بلاکچین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  ⁄    =  23