حرکت بانک ها به سمت بانکداری دیجیتال گریزناپذیر است

بانکداری دیجیتال که مفهوم و معنایی بسیار گسترده تر و متفاوت تر از بانکداری الکترونیک دارد و به معنای به کار گیری فناوری از ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش های بانکی است، امروز در دستور کار بسیاری از بانک های بزرگ و شناخته شده جهان و همچنین کشورهای منطقه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کسب و کارهای نوین در عرصه خدمات مالی به واسطه و لطف روند رو به رشد استفاده مردم از گوشی های هوشمند و مجهز شدن آنها به شبکه اینترنت پرسرعت، سبک و سیاق ارائه خدمات مالی بانک ها و موسات مالی به مردم را تغییر داده اند، تغییراتی که گام به گام همراه با تغییر ذائقه و سلیقه مشتریان مطابق با تغییرات روز جهان و با هدف رفع نیازمندی ها در مسیر توسعه و تحول قرار گرفته اند.
 
«حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و استفاده از فناوری های نوین مالی یک الزام است نه اختیار!» این جمله، یکی از جملات پرکاربرد یک سال اخیر مدیران و فعالان صنعت بانکداری، پرداخت و فناوری است که در پاسخ به سوالات متعددی درخصوص نقش فناوری های نوین مالی در آینده صنعت بانکداری و مالی کشور گفته شده است، الزام و ضرورتی که از سوی همگان درک شده است و حتی به سوی آن گام هایی نیز برداشته شده است اما مسیر طولانی در این حوزه پیش روی این اکوسیستم قرار دارد.
 
فین تک ها، شعب بانکی را تعطیل می کنند؟
 
طبق اعلام معاون وزیر اقتصاد  «تعداد شعب نظام بانکی کشور باید در مجموع ۱۲ هزار شعبه باشد » این درحالی است که هم اکنون ۲۳ هزار و ۴۵۸ شعبه در کشور با مجوز بانک مرکزی فعال هستند.
 
هم اکنون بیش از 23 هزار و 548 شعبه بانک های مختلف در کل کشور با مجوز رسمی در حال فعالیت هستند، شعباتی که به گفته مدیران بانکی اکنون دیگر نه تنها ارزش افزوده ای برای بانک ها به شمار نمی روند بلکه به باری بر دوش بانک ها تبدیل شده اند و هزینه های هنگفتی برای نگهداری و فعالیت دربردارند، این در حالی است که میزان مراجعه مردم به شعبات بانکی نسبت به سال های گذشته با کاهش قابل توجهی همراه بوده است و به دریافت چند خدمت بانکی شامل افتتاح حساب،دریافت کارت و یا انتقال وجه در ارقام بالا محدود شده است. این در حالی است که برخی از بانک ها کشور مانند بانک انصار شعبات دیجیتالی را نیز راه اندازی کرده اند که افراد می توانند بدون حضور در شعبات فیزیکی تنها با استفاده از کیوسک های دیجیتال تمامی خدمات بانکی مورد نظر خود را انجام دهند.
 
توسعه و افزایش شرکت های ارائه کننده خدمات نوین پرداخت الکترونیک که با نام فین تک شناخته می شوند، منجر به آن شده است که به واسطه مزایای که این خدمات نسبت به خدمات سنتی که بانک ها ارائه می دهند در اولویت و ارجحیت قرار بگیرند. سرعت، در دسترس بودن، قابلیت شخصی سازی، هزینه های کمتر و … همگی مزایای استفاده از سرویس های مالی و بانکی شرکت های فین تکی هستند که منجر به کاهش قابل توجه استفاده و مراجعه شهروندان به شعب بانکی و حتی دستگاه های  ATM شده است.
 
بانکداری دیجیتال در جهان
 
بانکداری دیجیتال که مفهوم و معنایی بسیار گسترده تر و متفاوت تر از بانکداری الکترونیک دارد و به معنای به کار گیری فناوری از ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش های بانکی است، امروز در دستور کار بسیاری از بانک های بزرگ و شناخته شده جهان و همچنین کشورهای منطقه قرار گرفته است.
 
بر همین اساس بانکداری دیجیتال، مسیری است که بانک های بزرگ جهان در مسیر آن قرار گرفته اند، روزی نیست که خبر سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری یکی از بانک های خارجی در زمینه فناوری های بلاک چین، هوش مصنوعی، ارزهای دیجیتال و فین تک ها به گوش نرسد. هم اکنون بسیاری از بانک های جهان از جمله دویچه بانک، اچ اس بی سی بانک آمریکا طرح های عظیم نسل های جدید بلاک چین را در فاز اجرایی قرار داده اند، ارزرمزهای مخصوص به خود را راه اندازی کرده اند و در همکاری تنگاتنگ با فین تک ها برای ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان هستند. بسیاری از شعب بانکی در اروپا تعطیل شده است و پیش بینی می شود تا 5 سال آینده هیچ شعب بانکی در کشورهای اروپایی به فعالیت ادامه ندهند و فرایندهای مختلف خدمات بانکی از طریق اپلیکیشن های موبایلی و یا شعب دیجیتال ارائه شود. به معنای دیگر بانکداری در جهان نیز به سرعت در حال گسترش دادن خدمات غیرحضوری مبتنی بر اینترنت است تا از غافله تحولات فناورانه عقب نماند.
 
حرکت بانک ها به سمت بانکداری دیجیتال گریزناپذیر است
 
حرکت به سمت بانکداری دیجیتال امری گریزناپذیر است از آنجا که حرکت از سمت بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال نیازمند یک تحول دیجیتال است، ‏بانک ها باید سیاست توسعه فرهنگ دیجیتالی را دنبال کرده تا بتوانند حضوری پررنگ تر در عرصه بانکداری دیجیتال ‏داشته باشند.
 
به باور بسیاری از مدیران بانکی و تحلیلگران، در ‏آینده ای نزدیک، بانک هایی که در عرصه بانکداری دیجیتال عقب بمانند، اعتبار و کسب و کار خود را از دست خواهند داد. بانک هایی می توانند همگام با تغییر و تحولات فناورانه حرکت کنند که ضمن درک ذائقه مشتریان،با ارائه سرویس های جدید و شخصی سازی شده، نیازهای آنان را برطرف کنند. بر این اساس می توان پیش بینی کرد در آینده نزدیک ملاک و معیار انتخاب و استقبال مشتریان از بانک ها خدماتی که آنها بر اساس بانکداری دیجیتال تعریف کرده و ارائه می دهند باشد. از همین رو، انتظار می رود سرعت حرکت بانک های کشور به سمت تحولات دیجیتال تندتر شود، امری که گریزناپذیر است.

منبع: فابانیوز
گزارشی از: خدیجه غبیشاوی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄    =  5