آیا شهروندان آمادگى مواجهه با چالش‌هاى هوشمندسازى را دارند؟

شکاف بزرگ میان مردم و شتاب هوشمند سازی؛

فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران می گوید: از مجموعه درآمد نقدی که تهران دارد که رقمی نزدیک به 13 تا 14 میلیارد تومان در سال است، پرداخت تقریبا یک سوم آن الکترونیک است و سه چهارم آن الکترونیکی نیست و تمرکز ما این است که پرداخت‌های اصلی را به سمت الکترونیک شدن پیش ببریم.

 

رونمایی از بسته جامع محصولات هوشمند پایه در سبد خانوار
 
امین آقاجانی دیگر کارشناس حوزه شهر هوشمند و پرداخت در ادامه بحث گفت: ما برای کمک به اجرای شهر هوشمند نیاز به سه مولفه داریم. ابتدا بحث تجمیع ابزارهای پرداخت است به معنای دیگر اگر بخواهیم یک تصویر بسازیم این است که تصور کنیم چندسال آینده همه یک گوشی در دست دارند که با این گوشی می‌توانند خرید کنند، از گیت مترو رد شوند و هرکاری که نیاز باشد را بدون نیاز به کارت و با همان گوشی انجام دهند.
 
وی افزود: بحث بعدی گسترده تر کردن امکانات الکترونیکی است. مشکلی که وجود دارد این است که در بسیاری از موارد گردش‌های مالی آنقدر نیست که هر بانک یک دستگاه پوز قرار دهد. مثال بارز آن تاکسی‌ها هستند و اینکه ما در همه مغازه‌ها دستگاه پوز در اختیار داریم اما در تاکسی‌ها به علت گردش مالی پایین این اقدام صورت نمی‌گیرد. فکر می‌کنم تنها کشوری که در این حوزه پیشرفت قابل توجهی داشته ، کشور چین بوده است. آن چیزی که اهمیت دارد این است که ما از پول نقد به سمت پول اعتباری حرکت کردیم و اتفاق دیگری که در حال رخ دادن است این است که بانک‌ها به سمت شخصی سازی هستند به این معنا که شما در شهر هوشمند چه شخصیتی هستید چه جور رفتاری را انجام می‌دهید و ….  بحثی که مطرح می‌شود این است که آیا شهروندان ما توانایی مواجه با این شرایط را دارند یا خیر؟ طی چندسال اخیر که در این حوزه فعالیت می‌کنم با چالش‌های عجیبی روبه رو شدم، در دانشگاه‌های مختلفی که حضور داشتم و زمانی که از دانشجویان این حوزه سوال کردم دانشجویان حتی معنای استارت آپ را هم نمی‌دانستند. متاسفانه چالش، چالش فرهنگی است و گپ بسیار بزرگی میان مردم و این شتاب هوشمندسازی وجود دارد .
 
همچنین در این نشست تخصصی از طرح اولیه "بسته جامع محصولات هوشمند پایه در سبد خانوار" رونمایی شد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  8  =  18