«سروش» و «گپ» نور چشمی می‌شوند؟

آماده‌سازی پیام‌رسان‌های داخلی برای ماراتن رقابت با تلگرام؛

پس از انتشار گمانه‌زنی‌هایی از احتمال ادغام دو پیام‌رسان داخلی، امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محدود شدن ارائه امکانات به دو پیام رسان «سروش» و «گپ» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پیام‌رسان‌های داخلی از حدود یک سال پیش به طور جدی وارد رقابت با تلگرام شدند، مقامات قضایی و امکانات مالی و رسانه ای به مدد آنها آمد تا در سایه فیلترینگ تلگرام، بیش از 40 میلیون کاربر فعال ایرانی این پیام رسان خارجی به پیام رسان های داخلی کوچ کنند اما آنچه که انتظار می رفت نشد!
 
با وجود فیلترینگ، عمده کاربران فعال تلگرام در آن باقی ماندند و بر اساس آخرین آمار منتشر شده، میزان کاربران فعالِ این پیام رسان به زمان پیش از فیلترینگ نزدیک شده است، آماری که تا اندازه زیادی شکست سیاست های محدود سازی کاربران ایرانی به پیام رسان های داخلی را نمایان می کند.
 
همین شکست سیاست ها و بازگشت کاربران ایرانی به تلگرام به مددِ فیلترشکن های متعدد، به نظر می رسد موجب آن شده است که مسئولان در این رابطه پلن های دیگری را ارزیابی و اجرا کنند، پلنی همانند تجمیع و معرفی یک پیام رسان به عنوان پیام رسان منتخب داخلی که اخبار آن نیز از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به گوش می رسد.
 
سروش و گپ ادغام می شوند؟
 

هفته گذشته بود که خبرگزاری دولت ایرنا، خبری درباره نشست مشترک مدیران پیام رسان های سروش و گپ منتشر کرد و نوشت، مدیران پیان رسان سروش و گپ، به عنوان دو پیام رسان برتر ملی در یک نشست تعاملی زمینه های مشترک برای همکاری را بررسی کردند.
 
در این نشست که به مناسبت کسب رتبه‌های اول و دوم برترین پیام‌رسان‌های ملی توسط سروش و گپ، در شرکت توسعه فناوری رسانه سروش برگزار شد، طرفین راه‌های مختلف توسعه خدمات مشترک برای کاربران دو پیام‌رسان را بررسی کردند.
 
علاوه بر آن مدیران سروش و گپ در این جلسه توافق کردند در کنار توسعه پیام‌رسان خود برای ارائه خدمات بهتر به کاربران، امکان توسعه خدمات مختلف از جمله ایجاد فضای مشترک برای مدیریت کانال‌ها و استفاده از زیرساخت مشترک برای ارسال و دریافت فایل را نیز بررسی کنند تا با گسترش خدمات مشترک، تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان پیام‌رسان‌های برتر ایرانی فراهم شود.
 
سروش و گپ که در ارزیابی پیام رسان های ملی، در مقام اول و دوم قرار گرفتند، اکنون خود را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک می بینند و احتمالا زمین رقابت را با زمین همکاری و با هدف جذب کاربران بیشتر تغییر خواهند داد. گمانه زنی که احتمالا در آینده نزدیک به واقعیت بدل می شود.
 
امکاناتی که به سروش و گپ محدود می شوند
 
«بر اساس ارزیابی انجام شده سروش و گپ از مابقی پیام رسان ها جلوتر بوده و مابقی بنابر شاخص های ارزیابی نتوانستند نمره قابل توجهی بگیرند.» این جمله ای است که امروز یکشنبه آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خانه ملت عنوان کرده و تاکید کرده است: با توجه به محدودیت منابع، امکانات به این دو پیام رسان محدود شود.
آذری جهرمی همچنین عنوان می کند که گروهی از توسعه دهندگان نرم افزار در ایران معتقد هستند که با توجه به اینکه فضا محدود به ۷ پیام رسان شده است، فضا رقابتی نیست. اظهار نظری که نشان می دهد عزم دولت و شورای عالی فضای مجازی برای یکی کردن سروش و گپ و تخصیص امکانات ویژه به آنها با هدف رقابتی کردن فضا در قبال تلگرام جزم است و برنامه هایی در این زمینه تهیه و تدوین شده و در حال اجرا شدن است. اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا سروش و گپ می توانند به مصافِ تلگرام بروند و رقابتی جدی را در این زمینه شکل دهند؟
 
اعتماد و امکانات، حلقه مفقوده پیام رسان های داخلی
 
پیام رسان جهانی تلگرام، بیش از 180 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و بر اساس آمار منتشر شده، ایرانیان نخستین رتبه در میان بیشترین کاربران تلگرام در جهان را به خود اختصاص داده اند. شهروندان ایرانی از سد فیلترینگ مقامات قضایی علیه این پیام رسان که به محلی برای کسب و کار خرد و خانگی بسیاری از شهروندان نیز تبدیل شده بود گذشتند و همچنان به آن وفادارند.
 
امیرحسین داودیان، معاون توسعه و کسب و کار پرداخت الکترونیک سداد اخیر در پنل پیام رسان ها و اپ های پرداختی در نمایشگاه تراکنش ایران، عنوان کرده بود: ما در عرصه اپ های پرداختی و پیام رسان ها ، نه آنقدر خلاق هستیم که ایده جدیدی را ارائه دهیم که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان نیز نام ما را ببرند نه آنقدر توانایی مشابه سازی داریم که بتوانیم نمونه یک محصول خارجی را به خوبی تهیه و عرضه کنیم.  
 
داودیان در ادامه افزود: عنوان می شود که به دلیل آنکه 60 میلیون نفر در حال زندگی در تلگرام هستند و کسب و کار راه انداخته اند ما نیز برویم پیام رسانی ایجاد کنیم که در آن کسب و کار راه بیندازیم. به نظر من این اتفاق به هزاران دلیل رخ نمی دهد. چرا که جذب مشتری یک پیام رسان از محل کسب و کار به وجود نمی آید، از محل اعتماد ایجاد می شود.
آنچه که روشن است این است که اعتماد و امکانات حلقه مفقوده پیام رسان های داخلی هستند و مادمی که این اعتماد و فضای باز انتخاب برای شهروندان ایرانی مهیا نشود، پیام رسان های داخلی نیز نمی توانند در این عرصه خودی نشان دهند.

 

 

منبع:فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  2  =  6