سرگیجه یورو در بازارها

چالش‌های سیاسی‌اقتصادی در اروپا تقویت شد;

سراشیبی یورو، بازدهی این ارز در برابر دلار را به کف سال ۲۰۱۸ میلادی رساند و بازدهی مثبت ابتدای سال را تبدیل به تضعیف ۳ درصدی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در ماه جاری میلادی نرخ برابری یورو به دلار نزدیک به ۵/ ۳ درصد افت کرده است که برخی از کارشناسان بازار جهانی ارز، این وضعیت را تحت تاثیر تشکیل کابینه پوپولیستی در «رم» می‌دانند؛ اما نیروهای کاهشی قوی‌تری در فضای اروپا وجود دارند. بازنگری سرمایه‌گذاران درخصوص رشد اقتصادی اروپا و شکاف موجود در نرخ بازدهی اوراق قرضه کشورهای اتحادیه و آمریکا، مهم‌ترین عوامل کاهشی یورو محسوب می‌شوند. البته تضعیف ارزش ارز اتحادیه اروپا تا ورود به محدوده خطر فاصله زیادی دارد. در واقع، یورو نسبت به ارزهای رایج دنیا نزول خاصی نداشته و تضعیف آن تنها در مقابل دلار آمریکا ثبت شده است. بنابراین، نقطه ضعف یورو در برابر دلار به خود این ارز باز نمی‌گردد و ریشه آن را باید در چشم‌انداز اقتصادی اتحادیه اروپا و وضعیت بازدهی اوراق این ناحیه جست‌وجو کرد.

تغییر چشم‌انداز اقتصادی اروپا

در‌حالی‌که سرمایه‌گذاران براساس داده‌های اقتصادی که تا ابتدای بهار سال‌جاری منتشر می‌شدند، گرایش بیشتری نسبت به سودگیری از یورو افزایشی در مقایسه با دلار کاهشی داشتند، لازمه غلبه یورو بر دلار تداوم انتشار گزارش‌های اقتصادی قدرتمند در اروپا بود؛ اما از ابتدای بهار، چشم‌انداز بازار ارز درخصوص جفت یورو-دلار تغییر کرد. پایان برنامه خرید اوراق (بسته انبساطی خروج از بحران دهه گذشته) و افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا با تردید مواجه شد که دلیل آن، کاهش رشد اقتصادی و عدم تقویت نرخ تورم مورد انتظار بود. تغییر رویکرد نسبت به اقتصاد اروپا، جذابیت دلار را نسبت به یورو افزایش داد تا اولین موج نزولی یورو شکل بگیرد.

ریسک ایتالیا برای یورو

همزمان با افت شاخص‌های اقتصادی ناحیه‌یورو، نرخ بازدهی اوراق با سررسید ۲ ساله نیز فاصله زیادی با نرخ بازدهی اوراق آمریکایی ثبت کرد. در حال حاضر، بازدهی اوراق آلمانی (مهم‌ترین اسناد قرضه اروپا) نزدیک به ۳ درصد از بازدهی اوراق خزانه آمریکا کمتر است. نرخ بازدهی اوراق آلمانی ظرف یک دهه اخیر شیب نزولی بدون بازگشت داشته؛ اما درباره اوراق خزانه آمریکا روند کاهشی از سال ۲۰۱۵ میلادی قطع شد. با اینکه بازدهی اوراق در اروپا و آمریکا روبه رشد گزارش می‌شود، تقویت بازدهی نسخه اروپایی بدون پشتوانه واقعی است. در واقع، افزایش سود اوراق ایتالیایی دلیل افزایش میانگین اروپا به شمار می‌رود که بیشتر به تشدید ریسک سیاسی مربوط به این کشور است تا بیشتر شدن جذابیت این اوراق. تفاوت بازدهی اوراق ایتالیایی و آلمانی در عرض یک هفته اخیر ۲۵صدم درصد بیشتر شده که بدون ثبت دلایل اقتصادی است.

بازگشت ترامپ به میز مذاکره با «اون»

طلای جهانی پس از انتشار نامه ترامپ خطاب به کیم جونگ اون، مبنی‌بر لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده، به بالای سطح ۱۳۰۰ دلاری صعود کرده بود. در واقع، تقویت ریسک سیاسی فلز زرد را در روز جمعه به سقف ۱۳۰۷ دلار به ازای هر اونس رساند؛ اما تغییر موضع ترامپ درخصوص دیدار با رهبر کره‌شمالی، سایه تنش‌ها را از بازارها دور کرد و شاخص دلار را به ثبت رکورد جدیدی در سال‌جاری میلادی سوق داد که با کاهش بهای اونس طلا همراه شد. شاخص دلار آمریکا در آخرین ساعات فعال بازار هفته گذشته تا ۳/ ۹۴ واحد رشد کرد که از نوامبر سال ۲۰۱۷ بی‌سابقه محسوب می‌شود. تقویت ارزش دلار آمریکا به افت قیمت طلای جهانی منجر شد و طلا را به لبه مرز روانی ۱۳۰۰ دلاری باز گرداند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  69  =  75