آیا حباب بیت کوین در سال ۲۰۱۸ می ترکد؟

سال ۲۰۱۷ به پایان رسید ولی هنوز بحث بیت کوین در سال ۲۰۱۸ میلادی ادامه دارد.

سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و سال جدید میلادی آغاز شد ولی هنوز بحث بر سر بازار بیت کوین و ارزش ان در سال ۲۰۱۸ میلادی ادامه دارد. سوال اصلی این است که آیا حباب قیمت بیت کوین ها در بازار جهانی می ترکد یا اینکه بیت کوین به افزایش ارزش خود ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از ساعت 24؛ بهترین افراد برای پاسخگویی به این سوال بانکداران و اقتصاددانان برجسته دنیا هستند که بازار بیت کوین را از ابتدای تشکیل تا به امروز مورد مطالعه و  بررسی قرار دادند. مطالعه دیدگاههای این افراد نشان می دهد که برخی از این فعالان بازار معتقدند  مردم باید به سرمایه گذاری در بازار خوش بین باشند و به دلیل  افت قیمت ان اقدام به فروش نکنند ولی اغلب زنگ خطری برای بازار بیت کوین می بینند و بر این باور هستند که تردیدهای زیادی در موردعملکرد ارزهای مجازی در اقتصاد دنیا، نقش انها در اقتصاد و میزان پذیرش انها توسط دولتها وجود دارد که  این تردیدها باعث می شود آینده این بازار تیره و تار باشد.
 البته کمتر کسی  است که بیت کوین را تهدیدی برای بازار دلار یا اقتصاد دنیا قلمداد کند  و اغلب معتقدند  در دنیای امروز بیت کوین یک ارز مجازی نیست بلکه کالایی با ارزش است  که مانند طلا و نفت خرید و فروش می شود. پیتر شیف مدیر عامل  مرکز سرمایه گذاری یورو پاسیفیک  ویکی از معدود افرادی که بحران  بازار مسکن را در سال ۲۰۰۸ میلادی در کشور آمریکا پیش بینی کرده بود در مصاحبه ای با نشریه فوربس  می گفت: می توان بیت کوین را مانند یک شمش طلا در نظر گرفت ولی  وجود این ارز مجازی باعث نمی شود  که علاقه و استفاده بازار جهانی  در مورد پول های کاغذی کمتر شود. او بر این باور است که مطالعه شاخص های بازار بیت کوین یاداور ایجاد حباب در بازار است . او بر این باور است که هر چه قیمت بیت کوین در بازار افزایش یابد، نظر او در مورد  توسعه حباب در بازار بیشتر مورد تایید قرار می گیرد. از طرف دیگر باید در نظر داشت دلیل رشد ارزش بیت کوین در بازار جهانی این نیست که این ارز در دنیا استفاده می شود و کارایی دارد بلکه به دلیل فعالیتهای سفته بازی است و این فعالیتهای سفته بازی همیشه زمینه ساز بحران در بازارها بوده است.
 جیمی دیمون مدیر عامل جی پی مورگان هم در یک سخنرانی در موسسه بارکلیز  در مورد آینده این بازار با تردید صحبت کرد  و گفت: مردم تصور می کنند سرمایه گذاری در این بازار سوداور است زیرا  ارزش ان هر روز بیشتر می شود ولی واقعیت این است که اقتصاد دنیا  و دولتهای کشورهای صنعتی نمی توانند این رشد را بپذیرند و باید منتظر وضع قوانینی بود که زمینه ساز کاهش   ارزش بیت کوین در بازار شود. او در پایان سخنرانی است خطاب به افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند گفت: اگر شما  با نادیده گرفتن واقعیتها و هشدارها بازهم به سرمایه گذاری در این بازار ادامه می دهید ، بنابراین باید منتظر باشید که روزی تاوان این اشتباه خود را بدهید.
 جان هاثاوی مدیر عامل مرکز سرمایه گذاری هاثاوی با تایید این مساله که بازار بیت کوین حبابی است گفت: سرمایه گذاران حرفه ای می توانند در بازارهای حبابی سود زیادی بدست اورند  . انها می دانند چه زمانی وارد بازار شوند و چه زمانی از این بازار خارج شوند. او از مقایسه این بازار با بازار کالاهای ارزشمندی مانند طلا انتقاد کرد و گفت، در زمانیکه ارزش هر بیت کوین ۴۰۰۰ دلار امریکا بود ، ارزش بازار بیت کوین در دنیا به مرز ۱۸۰ میلیارد دلار رسید . این در حالیست که ارزش بازار طلا چندین برابر این رقم است.
به هر حال  به نظر می رسد اغلب فعالان اقتصادی بر این باور هستند که بازار بیت کوین حبابی است ولی در مورد اینکه این حباب در سال ۲۰۱۸ می ترکد یا اینکه سرمایه گذاران همچنان به کسب سود در این بازار در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهند داد ، اظهار نظری نکرده است. بنابراین سرمایه گذاری در این بازار باید با احتیاط بیشتری انجام شود زیرا به گفته  مدیر عامل جی پی مورگان افرادی که به طمع سودهای کلان  وارد این بازار شده اند بالاخره یک روز باید هزینه این سرمایه گذاری  یا فعالیت سفته بازی را بپردازند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  8