هوش مصنوعی برگ برنده فینتک

بازار 70 میلیاردی فینتک در منطقه آسیا-اقیانوسه

ظهور الگوهای نوین کسب‌وکار به فعالان این عرصه امکان می‌دهد تا دست به نوآوری زده و در فناوری‌هایی چون بلاکچین، پرداخت‌های دیجیتال، خدمات کلاد، امنیت سایبری و خطوط تولید با فراغ بال اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. فعالان این عرصه باید در استراتژی‌ها و راهبردهای خود بازاندیشی کرده و افق کسب‌وکار خود را با اهداف فناوری همسو کنند تا بتوانند در فضایی که به‌شدت درحال تغییر و تحول است، خود را سرپا نگه دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق پیش‌بینی موسسه پژوهشی «فراست اند سالیوان» (Frost & Sullivan)، بازار فناوری‌های مالی (فینتک) در منطقه آسیا-اقیانوسه به لطف روش‌ها و خدمات متنوع، رشدی بی‌سابقه را تجریه می‌کند و برآورد می‌شود که ارزش این بازار با نرخ رشد مرکب سالانه 5/72 درصدی در سه سال آتی به 70 میلیارد دلار در سال 2020 میلادی برسد.

ظهور الگوهای نوین کسب‌وکار به فعالان این عرصه امکان می‌دهد تا دست به نوآوری زده و در فناوری‌هایی چون بلاکچین، پرداخت‌های دیجیتال، خدمات کلاد، امنیت سایبری و خطوط تولید با فراغ بال اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. فعالان این عرصه باید در استراتژی‌ها و راهبردهای خود بازاندیشی کرده و افق کسب‌وکار خود را با اهداف فناوری همسو کنند تا بتوانند در فضایی که به‌شدت درحال تغییر و تحول است، خود را سرپا نگه دارند.

درحال حاضر از سنگاپور، هنگ‌کنگ و سیدنی به عنوان قطب‌های نوآوری در منطقه آسیا-اقیانوسیه یاد می‌شود. درواقع شهرهای فوق‌الذکر این حسن شهرت را به مقررات دولتی مناسب، فضای مستعد استارت‌آپ و نیاز جمعیتی مدیون‌اند. آجای ساندر مدیر بخش تحولات دیجیتال موسسه «فراست اند سالیوان» در این رابطه می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در بخش فینتک آسیا-اقیانوسیه به شکل قابل ملاحظه‌ای در سال 2015 میلادی افزایش یافت. درواقع سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فینتک منطقه آسیا-اقیانوسیه در بازه یک‌ساله میان سال‌های 2014 تا 2015 چهاربرابر افزایش یافت که از افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به منطقه آسیا-اقیانوسیه خبر می‌دهد». طبق گفته ساندر، 42 درصد از قراردادهای سرمایه‌گذاری متعلق به حوزه پرداخت‌های دیجیتال بوده است.

طبق تحلیلی جدید از سوی همین موسسه با عنوان «فرصت‌های رشد در بازار مالی آسیا-اقیانوسیه»، شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ای چون «بیتسه» (BitSE)، «کانوپی» (Canopy)، «کوین سکیور» (Coinsecure)، «دی ایکس مارکتس» (DxMarkets)، «فری چارج» (Freecharge) و «ترنزرو» (TranServ) با روی آوردن به فناوری‌های جدید به سراغ نیازهای برآورده نشده رفته‌اند که مزیتی رقابتی به آن‌ها برای بهره‌گیری از این فرصت بی‌بدیل می‌بخشد.

بنا به گزارش‌ها و برآوردهای صورت‌گرفته، در سال 2016 میلادی بیش از 24 میلیارد دلار در سراسر جهان در حوزه فینتک سرمایه‌گذاری شده است که در این میان چین از منطقه آسیا-اقیانوسیه توانسته 10 میلیارد یعنی حدود 41 درصد از کل میزان سرمایه‌گذاری جهانی را به خود اختصاص دهد و بعد از آن ایالات‌متحده با 2/6 میلیارد در جایگاه دوم از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری در حوزه فینتک قرار می‌گیرد. اروپا نیز به‌رغم افول بازار فینتک بریتانیا رشدی 11 درصدی را در جذب سرمایه‌گذاری فینتک تجریه کرد.

رشد 200 درصدی بازار فینتک هند تا سال 2020

اقتصاد هند در حال گذار به یک اقتصاد فناوری‌محور است که این مساله فرصتی بی‌بدیل را برای استارت‌آپ‌های فینتک فراهم می‌آورد. بنا به پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی KPMG، بازار فینتک هند در بازه چهار ساله 2016 تا 2020 میلادی با رشدی دوبرابری از 2/1 میلیارد دلار به 4/2 میلیارد خواهد رسید. از جمله دلایل این رشد چشمگیر می‌توان به مواردی چون افزایش تقاضا و انتظارات مشتریان، نفوذ گسترده تجارت الکترونیک و گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، اشاره کرد. درواقع، ظهور شرکت‌های فینتک، پیش‌درآمدی بر تحولاتی گسترده‌تر در حوزه پرداخت، وام‌دهی و همچنین حوزه تامین مالی شخصی است که در سال‌های اخیر توانسته نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. رشد سرمایه‌گذاری‌ها نیز گواهی است بر توسعه حوزه فینتک در هند به‌طوری‌که تعداد قراردادهای منعقدشده در حوزه فینتک در این کشور از 370 مورد در سال 2014 به 691 مورد در سال 2015 افزایش یافت که این به معنای افزایش سرمایه‌گذاری از 247 میلیون دلار به بیش از 5/1 میلیارد دلار در بازه یک‌ساله فوق‌الذکر است.

آینده فینتک چگونه رقم می‌خورد؟

این میزان رشد قابل توجه در حوزه فینتک در مناطق و کشورهای مختلف نشان از این دارد که فناوری مالی توانسته به رقیبی جدی برای موسسات مالی سنتی از قبیل بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های اعتباری بدل شود. فینتک از آنجا که پیوند تنگاتنگ و ناگسستنی با نوآوری دارد هر روز چیز تازه‌ای را رو می‌کند ولی بدون‌شک یکی از برگ‌های برنده آتی فینتک، هوش مصنوعی (AI) است که می‌تواند نقش مهمی در تحول این حوزه ایفا کند. با این‌حال نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که فرصت‌ها هرچقدر هم زیاد باشند، محدودند و این درحالی است که رقابت در حوزه فینتک به سرعت درحال بالا گرفتن است. برای مثال تعداد استارت‌آپ‌های فینتکی که با هدف دیجیتالی کردن امور روزمره مالی از قبیل پرداخت تاسیس می‌شوند را در نظر بگیرید. در ایالات‌متحده، رقابت فشرده‌ای بر سر کیف پول‌های دیجیتالی و بخش پرداخت در جریان است. پیشگامانی چون «پی‌پال» با ورود غول‌های فناوری از قبیل «گوگل» و «اپل» به این حوزه، دیگر خود را تنها نمی‌بینند و تا حدی احساس خطر می‌کنند. در چنین شرایطی، شرکت‌ها برای حفظ مزیت رقابتی خود به جدیدترین فناوری‌ها روی می‌آورند. حتی شرکت‌های معتبر و بزرگی چون آمازون نیز ناگزیر از توجه به موبایل شدند زیرا که کاربران به استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت روی می‌آورند. اما کی زمان بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته چون هوش مصنوعی فرا می‌رسد؟

تلاش برای از میان برداشتن خطای انسانی باعث شده تا هوش مصنوعی در صدر پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی قرار بگیرد. کاربردهای این فناوری از دسته‌بندی اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی تا خودروهای بدون سرنشین را دربرمی‌گیرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که به علت پتانسیل عظیم گردآوری و پردازش اطلاعات، هوش مصنوعی تاثیر چشمگیری بر فینتک داشته باشد. البته حوزه‌های فایننس و هوش مصنوعی با هم غریبه نیستند. بانکداری سنتی و فایننس برای خودکارسازی (اتوماسیون) و تحلیل داده‌های بازار و مشتریان، تا حد زیادی به الگوریتم‌ها وابسته بوده‌اند. هوش مصنوعی کاربردهای گسترده‌ای در زمینه ارائه خدمات یکدست‌تر و بی‌خطاتر برای کاربران دارد. درحال حاضر، بسیاری از اپلیکیشن‌های فاینسس شخصی از هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی بودجه افراد براساس رفتار کاربر بهره می‌گیرند. هوش مصنوعی برای صاحبان کسب و کار نیز می‌تواند در زمینه تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته کمک شایانی ارائه کند. از این گذشته بسیاری از سیستم‌های پرداخت و تشخیص شیادی برای تحلیل رفتار مشتریان به منظور تشخیص پرداخت‌های مشکوک از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند. همه این‌ها در کنار هم باعث می‌شود تا هوش مصنوعی در سال‌های آتی به یک روند مسلط و سودآفرین در حوزه فینتک بدل شود.

منبع:
http://www.business-standard.com
http://www.thehindubusinessline.com
https://thenextweb.com
https://www.enterpriseinnovation.net

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  16