نیم نگاهی بر عملکرد ساتنا در سال ۹۵

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گزارش می‌دهد:

چند سالی است که بانک مرکزی آمار ساتنا را به صورت روزانه و در قالب دوره های ماهانه منتشر می‌کند. این بانک در تازه ترین گزارش خود عملکرد ساتنا در مهرماه 95 را منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛ ساتنا از زمان راه اندازی، ضمن توقف فرایند کاغذی، پیچیده و زمان‌بر موجب تحولاتی در ابعاد نظارتی، سیاست گذاری و مشتری در صنعت بانکداری شد. از ویژگی‌های این سامانه می‌توان به کاهش نیاز به جا به جایی و حمل اسکناس و چک بانکی و جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان اشاره کرد.

این سامانه از اجزای پایه در نظام جامع پرداخت است که در زمره عناصر اصلی مبادلات پولی بین بانکی قرار دارد وستون فقرات حواله‌ها و انتقال وجوه بین بانکی به شمار می روند. سامانه ساتنا به عنوان جایگزین چک بین بانکی عمل کرده و انتقال وجوه بین بانکی را با سرعت و دقت بیشتر اما با ریسک و هزینه کمتر انجام می دهد. هدف از راه اندازی این سامانه ها کاهش هزینه، بهینه سازی نیروی انسانی و تسریع در انجام مبادلات بین بانکی است.

سامانه تسویه ناخالص آنی یا همان ساتنا از آذرماه سال ۱۳۸۵ به منظور تسویه مبادلات بین بانک‌ها و همچنین انتقال فوری وجه بین حساب مشتریان راه‌اندازی شده و از امنیت و سرعت بالایی در شبکه شتاب برخوردار است.

بطور کلی در این سامانه مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب جاری، پس‌انداز و مدت‌دار است، می‌توانند نسبت به انتقال وجه (مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند. ساتنا جایگزین کاملی برای چکهای رمزدار بین‌بانکی است.

تسویه مبادلات بین‌بانکی در این سامانه به‌صورت آنی، قطعی، نهایی و برگشت‌ناپذیر انجام می‌گیرد، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد، در غیر این‌صورت مبادلات تا تأمین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار گرفته و در صورت عدم تأمین نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند. بنابراین این سامانه برای دو کاربرد اساسی بانک‌ها، شامل تسویه بینبانکی و انجام پرداخت‌های کلان و تجاری ایجاد شده است.

شیوه کار ساتنا

مشتریان دارای حساب نزد بانکها می توانند فرم تقاضای انتقال وجه از طریق ساتنا را با ذکر نام بانک گیرنده، شماره حساب گیرنده (شماره شبای مقصد) و نام دریافت کننده وجه تکمیل نمایند و بانک پس از تامین و واریز وجه توسط مشتری، دستور پرداخت را به ساتنا صادر می نماید . براساس دستور پرداخت صادره، وجه به صورت الکترونیکی به بانک گیرنده وجه منتقل و وجه مورد نظر به حساب ذینفع واریز می گردد.

کارمزد تعیین شده در ازای خدمات ساتنا

برای انتقال وجه از یک بانک به بانکی دیگر در سامانه ساتنا تا سقف یک‌میلیون تومان، 500 تومان کارمزد اخذ می‌‏شود وهمچنین برای انتقال وجوه تا سقف 2‌میلیون تومان 700 تومان کارمزد اخذ می‌‏شود و میزان کارمزد دریافتی از مشتری برای مبالغ تا 3‌میلیون تومان در حدود 900 تومان است.

عملکرد ساتنا در سال 95

چند سالی است که بانک مرکزی  آمار ساتنا را به صورت روزانه و در قالب دوره های ماهانه منتشر می‌کند. این بانک در تازه ترین گزارش خود عملکرد ساتنا در مهرماه 95  را منتشر کرده است.

ساتنا در فروردین 95 بیش از 400 هزار تراکنش پردازش کرده است که در مقایسه با فروردین 94 رشد نسبتا بالای 20 درصدی داشته است.

مجموع تراکنشهای صورت گرفته از طریق ساتنا در اردیبهشت ماه  بیش از 770 هزار تراکنش بوده که نسبت به نسبت به ماه فروردین از رشد بالای 70 درصدی برخوردار بوده است. چرا که در فروردین به دلیل بسته بودن سامانه در روزهای تعطیل، تراکنش های ساتنا به شدت کاهش می یابد.

نکته قابل توجه اینست که در مقایسه با اردیبهشت 94  مجموع تراکنش های صورت گرفته از رشد بالای 35 درصد حکایت می کند.

تعداد تراکنش های ساتنا با بیش از 860 هزار تراکنش در خرداد 95 نسبت به ماه گذشته رشد مثبت 11 درصدی را نشان داده است و در مقایسه با مجموع تراکنش های خرداد 94 از رشد بالای 43 درصدی برخوردار بوده است.

با توجه به آمار ذکر شده در بالا مشخص است که تعداد تراکنش ها در روزهای آغازین سال کاهش قابل توجهی پیدا می کند و در سه ماهه اول سال مجددا به حالت نرمال خود البته با شیبی تند تر از گذشته باز می گردند.

ساتنا در تیرماه  قریب 860 هزار تراکنش پردازش کرده است که نسبت به ماه گذشته افت ناچیز 2 درصدی داشته است و در مقایسه با تیر 94 تعداد انتقال وجه های ساتنا از رشد بالای 40 درصدی برخوردار بوده است.

مجموع تراکنش های ساتنا در مرداد 907 هزار تراکنش بوده است که رشدی 5/5 درصدی نسبت ماه قبل  و رشدی 40 درصدی در مقایسه با مرداد 94 را تجربه کرده است.

ساتنا در شهریور ماه با بیش از 800 هزار تراکنش رشد منفی 5 درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است اما در مقایسه با تعداد ترکنش های ساتنا در شهریور  از94 رشد بالای 27 درصدی برخوردار بوده است

ساتنا در مهر 95 بیش از 750 هزار تراکنش پردازش کرده است که نسبت به یک سال گذشته تعداد انتقال وجه های ساتنا از رشد بالای 16 درصدی برخوردار بوده است که بیشترین سهم این افزایش مربوط به رشد تراکنش های بین مشتریان با 725 هزار تراکنش بوده است.

تراکنش های بین بانکی ساتنا از 11 هزار تراکنش در مهرماه 94 به 9 هزار تراکنش در در مهر 95 کاهش یافته است.این در حالی است که در مقایسه با میزان تراکنش صورت گرفته در مهرماه سال 94 رشد منفی 21 درصدی را نشان می دهد.

 تعداد تراکنش بین بانکی این سیستم در سال 95 در مقایسه با سال گذشته رشد منفی 22 درصدی داشته است.

تعداد تراکنش های بین مشتری از مهر سال گذشته تا مهر 95 از 618 تراکنش به 725 هزار تراکنش افزایش پیدا کرده است که رشد سالیانه 17 درصدی را نشان میدهد.

بر این اساس، روند تغییرات تعداد تراکنش های پردازش شده در ساتنا در نیمه دوم سال 95 به طور کلی روند کاهشی داشته است

به طور کلی بر اساس آمار ذکر شده، روند تغییرات تعداد تراکنش های پردازش شده در ساتنا (بین بانکی، بین مشتری و تسویه مبادلات سیستم ها)  در هفت ماه اول سال 95 نشانگر روندی سعودی نسبت به سال 94 است.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1