عرض ارادت دوباره به پوتین

تمایل ترامپ برای میانجیگری در بحران اوکراین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا، باری دیگر از احترام خود برای همتای روسش سخن گفت؛ حتی اگر ساکن کرملین، بنا بر ادعایش، یک قاتل باشد. ‌

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، میلیاردر نیویورکی که تازه قدم به هفته سوم زمامداری‌اش گذاشته، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌ که روز گذشته در یکی از پربیننده‌ترین ساعات پیش از برگزاری مسابقه نهایی لیگ ملی فوتبال آمریکایی پخش شد، به طعنه، رفتار دولتی ایالات متحده و روسیه را در سرکوب مخالفان همسان دانست و تأکید کرد هیچ‌کدام از اتهاماتی که از سوی رسانه‌های جهانی متوجه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است، از میزان احترام او نمی‌کاهد. ترامپ که هفته گذشته در تماسی تلفنی با پوتین، بسیار نرم‌خوتر از گفت‌وگوهای مشابهش با رهبران کشورهای متحد، از جمله رئیس‌جمهوری استرالیا، بر لزوم همکاری‌های بیشتر با روسیه تأکید کرده بود، در پاسخ به سؤال مجری فاکس‌نیوز، خاطرنشان کرد برای پوتین احترام بسیاری قائل است؛ اما این به‌آن معنا نیست که می‌تواند به‌راحتی با او کنار بیاید. او ضمن اشاره به اینکه بدون شک همکاری با روسیه، به‌ویژه اگر آن کشور بخواهد در جنگ علیه داعش و تروریسم اسلامی در سرتاسر دنیا به یاری واشنگتن بیاید، بهتر از خصومت با مسکو است، گفت هنوز مطمئن نیست بتواند با ساکن کرملین کنار بیاید. او سپس در پاسخ به ادعای مجری فاکس‌نیوز مبنی بر قاتل‌بودن پوتین که به ‌طور مثال و بنا بر گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، از زمان به‌قدرت‌رسیدنش در سال ٢٠٠٠، جان ٢٣ روزنامه‌نگار را گرفته، مدعی شد این فقط دولت روسیه نیست که دست به قتل مخالفانش می‌زند و این پرسش را مطرح کرد که آیا باور می‌کنید دستان ایالات متحده نیز آن‌طور که رسانه‌های جریان اصلی وانمود می‌کنند، آغشته به خون نیست؟ این آغوش باز ترامپ، اما از سوی مسکو نیز بی‌پاسخ نمانده است؛ چنان‌که در تازه‌ترین مورد، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از آمادگی کشورش برای ترمیم روابطی خبر داده که دولت پیشین به شدت به آن لطمه زده بود. لاوروف در مصاحبه‌ای که همین چند روز پیش در نشریه‌ای اتریشی چاپ شده، تأکید کرده، دولت روسیه آماده است نقش خود را در احیای روابط با واشنگتن ایفا کند؛ روابطی که به گفته او نه به دلیل سیاست‌های تخاصمی و توسعه‌طلبانه مسکو، بلکه در نتیجه اقدامات به‌شدت سازماندهی‌شده دولت پیشین ایالات متحده تضعیف شده بود. لاوروف البته اعتراف کرده ترمیم صدمات شدید وارد شده از سوی دولت اوباما، نیازمند تلاش‌های جدی دو طرف است که می‌تواند نه‌تنها مسائل دوجانبه را حل‌و‌فصل کند، بلکه زمینه‌ای مشترک برای غلبه بر معضلات کلیدی جهان امروز، به‌‌ویژه تروریسم بین‌الملل نیز فراهم آورد.

همکاری در شرق اوکراین
اما در شرایطی که ستایش ولادیمیر پوتین و وعده ترمیم روابط با مسکو از سوی ساکن جدید کاخ سفید، تردیدهای بسیاری درباره چشم‌انداز نقش آتی واشنگتن در بحران شرق اوکراین و استمرار تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به‌ دلیل مداخلات نظامی در کریمه به وجود آورده، ترامپ اطمینان خاطر داده عزم آن دارد تا با کی‌یف و مسکو درباره حل‌وفصل مناقشات جدایی‌طلبانه در شرق اوکراین همکاری کند. او این مدعای خود را در بیانیه‌ای مطرح کرده که روز شنبه و ساعاتی پس از اولین تماس تلفنی‌اش با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، منتشر کرده بود. دفتر پوروشنکو نیز در بیانیه‌ای، مکالمه دو رهبر را که بیش از هر چیز متمرکز بر آرام‌سازی اوضاع در استان دونباس و دستیابی به صلح از مجاری سیاسی و دیپلماتیک بوده، سازنده دانسته و از تصمیم دو کشور مبنی بر تقویت همکاری‌های راهبردی خبر داده است. این در حالی است که نظامیان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان حامی روسیه، یک هفته‌ای است یکدیگر را به ازسرگیری موج جدیدی از خمپاره‌اندازی‌ها در منطقه دونباس متهم می‌کنند که ضمن برهم‌زدن آرامش چندهفته‌ای در یکی از حساس‌ترین خطوط دفاعی دو طرف، منجر به کشته‌شدن بیش از ٤٠ نفر شده است.

رد درخواست تجدید نظر دولت ترامپ در قبال فرمان مهاجرتی
دادگاه استیناف ایالات متحده درخواست وزارت دادگستری آن کشور مبنی بر به‌جریان‌انداختن مجدد و فوری فرمان اجرائی دونالد ترامپ، پیرامون منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان را رد کرد. شعبه نهم دادگاه استیناف آمریکا در سان‌فرانسیسکو که از مخالفان فرمان اجرائی رئیس‌جمهور خواسته بود تا شنبه‌شب پاسخ خود را به درخواست استیناف وزارت دادگستری ارائه دهند، روز گذشته ضمن صدور این حکم، از وزارتخانه مذکور خواسته تا پاسخ تکمیلی خود را تا عصر امروز به دادگاه ارائه دهند. رد درخواست تجدیدنظر دولت اما به آن معناست که دعوای حقوقی جاری که در نتیجه حکم جیمز روبارت، قاضی فدرال ایالت واشنگتن و تا زمان رسیدگی به شکایت دادستان سیاتل، منجر به لغو دستور اجرائی ترامپ شده، دست‌کم تا هفته آینده ادامه خواهد داشت. وزارت دادگستری در درخواست تجدید نظر خود هشدار داده بود حکم روبارت متضمن تهدیدی فوری برای امنیت عمومی آمریکایی‌ها بوده و فرایند اعمال فرامین اجرائی رئیس‌جمهور را به کلی زیر سؤال می‌برد. این شکایت‌نامه همچنین قضاوت حقوقی روبارت را ناقض اصل تفکیک قوا و نافی اختیارات قانونی رئیس‌جمهور به‌ عنوان فرمانده کل قوا دانسته و مدعی شده ایالت واشنگتن از جایگاه لازم برای به‌چالش‌کشیدن فرمان رئیس‌جمهور که به اذن کنگره اختیار کامل تعلیق پذیرش هر گروهی از مسافران و اتباع بیگانه را دارد، برخوردار نیست.

شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2