روزهای کم‌رمق بازار

افزایش ٧٤ واحدی شاخص کل و رسیدن به عدد ٧٩هزارو ٣٩٣ واحد، همچنین رشد ٣٥ واحدی شاخص کل هم‌وزن، نشان از سه‌شنبه‌ای متعادل و اندکی مثبت برای بازار داشت؛ بازاری که اکثر گروه‌ها و صنایع متعادل معامله می‌شدند و از حجم معاملاتش مشخص است که روزهای کم‌رمق و کم‌معامله‌ای را پشت ‌سر می‌گذارد، البته بخش درخور ‌توجهی از همین حجم معاملات نیز مربوط به اوراق با درآمد ثابت است که به نظر می‌رسد این روزها محل امنی برای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و اشخاص حقیقی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با نگاهی به اطلاعات صندوق‌هاي سرمایه‌گذاری در بازار می‌توان به این نتیجه رسید که سهم بخش سهام افت کرده و تمایل به نگهداری اوراق بدهی و سپرده‌های بانکی افزایش داشته است. شاید بتوان یکی از علل را در نرخ‌های ترجیحی بانک‌ها که ارقامی بیش از ٢٠ درصد است و همچنین نرخ حدود ٢٠ درصدی را در بازار بدهی بورسی جست‌وجو کرد. تعطیلی‌های هفته جاری و هفته آتی نیز مزید بر علت شده تا فعالان بازار که از شرایط موجود چندان دل خوشی ندارند، در این روزهای نیمه‌تعطیل و کم‌رمق انگیزه‌ای برای معامله نداشته باشند. خرابی‌های سامانه معاملات و سایت اصلی بورس در کنار توقف‌های طولانی برخی سهم‌های بزرگ و اطلاعیه‌هایی که پس از توقف سهام منتشر می‌شوند و بسیاری موارد دیگر داخلی و خارجی را نیز می‌توان به‌عنوان عاملان وضعیت موجود نام برد.

در وضعیت کلان اقتصادی کشور نیز می‌توان ارائه بودجه سال ٩٦ و نرخ دلار و بودجه عمرانی را عامل اثرگذاری بر بازار سهام دانست، به نظر می‌رسد با درپیش‌بودن انتخابات، بودجه‌ای به نسبت بلندپروازانه از طرف دولت ارائه شود، چراکه از طرفی دولت نیازمند جذب رأی گروه‌های مختلف است و بودجه کمی دست و دلبازانه‌تر می‌تواند مؤثر باشد. از طرفی ارائه بودجه‌ای محتاطانه چندان امتیازی برای دولت تلقی نمی‌شود، زیرا در صورت انتخاب‌نشدن، بودجه را رئیس‌جمهور بعدی به اجرا خواهد گذاشت؛ بنابراین می‌توان آن را ابزاری بالقوه برای انتخابات آتی دانست که البته آثار تورمی نیز در پیش خواهد داشت. به‌‌ويژه اينكه به‌تازگي رشد نقدینگی برخلاف ابتدای دولت که بیشتر بر ضریب فزاینده استوار بود، اکنون به سمت افزایش پایه پولی سوق پیدا کرده و این علامتی پیش‌نگر برای افزایش تورم است.

شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ⁄  1  =