استاندارد سازی در خدمت مشتری

تجربه دنیا در تشکل های صنفی بانکی

 مشکل اصلی در کشور ما شرح وظایف بانک‌مرکزی است. به‌گونه‌ای‌که بسیاری از وظایفی که اصناف بانکی در سراسر جهان برعهده دارند در کشور ایران برعهده بانک‌مرکزی است. این امر منجر به بروز مشکلات اساسی در سیستم بانکی خواهد شد و مسلما این سیستم از بازدهی کافی برخوردار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در سراسر جهان بسیاری از اصناف به‌صورت خودجوش و قانونی انجمن‌هایی تشکیل داده‌اند تا بتوانند به‌طور هماهنگ و به‌درستی مشکلات و مسائل پیش رو در زمینه فعالیت خود را مورد نقد و بررسی قرار داده و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین سیستم‌های یک کشور سیستم بانکی است که نیاز به حضور انجمن‌ها در آن ضروری به نظر می‌رسد، به‌گونه‌ای‌که بسیاری از بانک‌های بزرگ جهان ممکن است در چند انجمن عضو باشند. بمانند بانک‌های بزرگ اروپایی که در عین عضویت در انجمن بانکداران داخلی کشور خود، در انجمن بانکداران منطقه اروپا نیز عضو هستند. بنابراین وجود این انجمن‌ها نه‌تنها در سطح کشوری برای بانک‌ها اهمیت دارد، بلکه در سطح بین‌المللی نیز بانک‌ها قادر هستند تا از این مجامع سود ببرند. نمونه‌ای از این انجمن‌ها شامل: انجمن بانکداران انگلستان (BBA)، انجمن بانکداران آسیا (ABA)، انجمن بانکداران آمریکا (ABA) و بسیاری از انجمن‌های مهم در کشورهای آلمان و سوئیس هستند. قابل اشاره است که در اروپا سه انجمن بانکی فعالیت می‌کنند: انجمن بانکداران اروپا، انجمن بانک‌های عمومی اروپا و انجمن بانک‌های خصوصی و شرکتی اروپا. با این وجود، در کشور ما نیز که صنعت بانکداری هم با مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، و هم در کنار آن باید با رشد صنعت بانکداری جهانی رشد کند وجود این اصناف ضروری است.
صنف بانکداران کشور انگلستان انجمن اصلی در مدیریت تجارت این کشور بوده که در حدود 200بانک در این انجمن عضو هستند که در 50کشور جهان شعبه دارند. 80درصد از بانک‌های مهم سراسر جهان عضو این انجمن هستند و درنتیجه این انجمن بزرگ‌ترین انجمن بانکداران جهان است. وظیفه این انجمن ایجاد سیاست‌های مناسب جهت رسیدن به اهداف بانک‌ها است که در سه زمینه مهم مدنظر قرار می‌گیرد. این سه زمینه شامل افزایش خدمات به مشتریان، پشتیبانی از توسعه سیستم اقتصادی کشور و افزایش سطح استانداردها است. در کشور انگلستان تمامی سیاست‌های پولی از جمله بال2 و بال3 توسط این انجمن اجرا و نظارت می‌شود. قانونگذاری‌های تحریم‌های اقتصادی، مبارزه با پولشویی و رشوه‌خواری در سیستم بانکی نیز برعهده این انجمن است.
انجمن بانک‌های دولتی اروپا در سال2000 تاسیس شد که اعضای آن شامل موسسات مالی، آژانس‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌های عمومی هستند. وظایف این انجمن شامل قانونگذاری نظارت بانکی، قانونگذاری بازارهای سهام، قانونگذاری سیستم‌های حسابداری بانک‌ها، مطالبات مشتریان، مدیریت مالیات، مدیریت سیستم‌های پرداخت، مبارزه با پولشویی و جرم‌های مالی، قانونگذاری مدنی، سیاستگذاری منطقه اروپا و ایجاد زمینه رقابت بین بانک‌ها است. بنابراین، انجمن‌های صنفی بانکی در بسیاری از زمینه‌ها قادر به تاثیر‌گذاری و حتی تصمیم‌گیری هستند.
در کشور آلمان انجمن صنفی بانکداران آلمان در سال1951 تاسیس شد. این انجمن به‌عنوان رابط بین بانک‌های خصوصی کشور آلمان با سیاستگذاران، مدیران، مشترکین و بخش تجارت فعالیت می‌کند. این انجمن به‌عنوان اهرم قدرتمندی برای بانک‌ها جهت اعمال نظرات آنها فعالیت می‌کند.
در آخر، فدراسیون بین‌المللی بانکی (IBFed) یک انجمن بین‌المللی است که 11 انجمن بانکداری از کشورهای جهان در آن عضو هستند. این سازمان در سال2004 تاسیس شد و در مجموع 18هزار بانک با
27هزار و 500شعبه در آن عضو هستند. 700بانک از 1000بانک بزرگ جهان نیز در این سازمان عضو بوده و از طریق این سازمان با دیگر سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط هستند. این فدراسیون در مجموع 31هزار میلیارددلار از دارایی‌های جهان را تحت مدیریت خود دارد.
مشکل اصلی در کشور ما شرح وظایف بانک‌مرکزی است. به‌گونه‌ای‌که بسیاری از وظایفی که اصناف بانکی در سراسر جهان برعهده دارند در کشور ایران برعهده بانک‌مرکزی است. این امر منجر به بروز مشکلات اساسی در سیستم بانکی خواهد شد و مسلما این سیستم از بازدهی کافی برخوردار نخواهد بود. سیاستگذاران سیستم بانکی در کشورها، اصناف این حوزه هستند و بنابراین همه این اصناف در ارتباط مستقیم با تمامی مشتریان بوده و درک بهتری از چرخه اقتصادی را از کشور دارند.
بر‌اساس ماده11 از فصل دوم قانون پولی و بانکی کشور ایران، وظیفه نظارت بر بانک‌ها و موسسات مالی برعهده بانک‌مرکزی کشور است و از همه مهم‌تر، براساس ماده14 همین قانون، بانک‌مرکزی ایران اختیارات لازم جهت تعیین تمامی شرایط و ضوابط را در سیستم بانکی کشور دارد. بنابراین با وجود چنین اختیاراتی که برعهده بانک‌مرکزی است، به نظر می‌رسد سیستم بانکی کشور قادر نخواهد بود تا در اصناف و انجمن‌ها فعالیت داشته و به درستی به وظایف خود عمل کند. گرچه وجود یک سیستم نظارتی در کشور که مستقل از بانک‌ها باشد امری ضروری است و این سیستم در تمامی کشور‌ها وجود دارد، اما متاسفانه رساندن صدای بانک‌ها به مراجع دیگر از شرح وظایف این ارگان نبوده و درنتیجه بانک‌های کشور به هیچ نحوی نمی‌توانند مشکلات پیش روی این صنعت را به‌طور رسمی مطرح کنند و با مشکلاتی از جمله مطالبات معوق بسیار زیاد روبه‌رو هستند. به‌گونه‌ای‌که در سال‌های اخیر پرداخت تسهیلات و حتی سرمایه توسط این بانک‌ها با مشکل مواجه شده است. با این حال، تاکنون هیچ مرجع قانونی رسیدگی قطعی به مطالبات بانک‌ها نداشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1