انتظارات تورمی به نرخ ارز لنگر شد/ پیش بینی دو رقمی شدن تورم در سال آتی

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی مهمترین عامل در شکل گیری تورم را انتظارات تورمی دانست و گفت: این مهم با ثبات در بازار ارز در دولت یازدهم کنترل شده اما در همین حال انتظارات تورمی به نرخ ارز لنگر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کامران ندری بیان کرد: ثبات بازار ارز به همراه رکود حاکم بر جامعه  را از دلایل اصلی کاهش تورم با توجه به افزایش حجم نقدینگی دانست و افزود: با یک نگاه تاریخی به اقتصاد کشور درمی یابیم  نوسانات نرخ ارز همیشه منجر به افزایش نرخ تورم شده است همانطور که در اوایل دهه ۷۰ این قضیه رخ داد و کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی خارج و  به دنبال آن نیز تورم جهش چشمگیری داشت.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق با  تاکید بر این که بالاترین نرخ های تورمی در اقتصاد ایران در زمان بازار متلاطم ارزی بوده است، اظهار داشت:  بانک مرکزی در دولت یازدهم با کنترل نرخ ارز انتظارات تورمی را نیز مدیریت کرد از این رو علی رغم رشد نقدینگی در یکی و دوسال گذشته شاهد افزایش نرخ تورم نبوده ایم.  

ندری خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر در کاهش تورم با توجه به افزایش حجم نقدینگی این است که در صورتی که نرخ رشد تورم از میانگین آن در سال های گذشته پیشی بگیرد عامل افزایش تورم می شود از این رو در سال های ۹۲ و ۹۳ این اتفاق رخ نداده است.

وی ادامه داد: درست است که حجم نقدینگی از مرز هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده و به ۱۰۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است ولی عامل کلیدی در افزایش تورم، نرخ رشد نقدینگی بوده و حجم آن نیست.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق اذعان داشت: نرخ رشد نقدینگی از میانگین آن در سال های پیش تنها در سال ۹۴ پیشی گرفته است  و چون میزان نقدینگی در سال ۹۲ ، بالا و چیزی در حدود ۶۳۹ هزار میلیارد تومان بوده است موجب نقدینگی بالای ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۵ شده است.

ندری با  بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی در افزایش تورم موثر است، گفت: نرخ رشد نقدینگی در سال های ۹۲ و۹۳  پایین تر از میانگین آن در سال های گذشته بوده و تنها در فصل چهارم سال ۹۴  به صورت منطقی به دلیل اعمال سیاست تحریک تقاضا  از سوی دولت به منظور خروج از رکود از میانگین فاصله گرفته است.

وی تصریح کرد: با پیشی گرفتن نرخ رشد نقدینگی از میانگین آن در سال های گذشته در سال ۹۴ روند کاهش تورم با یک فاصله زمانی دوباره به مدار صعودی باز خواهد گشت که نشانه های این روند ابتدا  در تورم ماهانه و در گام بعدی در تورم نقطه به نقطه و در نهایت  تورم میانگین نمایان می شود.

ندری با تاکید بر این که هیچ کس منکر رابطه افزایش نرخ رشد نقدینگی و تورم در بلند مدت نیست، یادآور شد: بر همگان روشن است که افزایش نرخ رشد نقدینگی با یک فاصله زمانی منجر به افزایش تورم خواهد شد از این رو  نرخ تورم ماهانه بر اساس آمار از مرداد ماه روند افزایشی به خود گرفته و پیش بینی می شود تا آخر سال ۹۵ نرخ تورم ماهانه نسبت به سال قبل افزایش و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به نزدیکی ۱۰ درصد برسد  همچنین نرخ تورم در اردیبهشت و مرداد ماه سال آینده از ۱۰ درصد عبور و دوباره دورقمی شود.

وی گفت: نرخ رشد نقدینگی در سال های گذشته به دلیل اتخاذ سیاست های انقباضی بانک مرکزی از میانگین کمتر بوده که این عامل به همراه رکود حاکم بر اقتصاد، ثبات بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی منجر به کاهش نرخ تورم شده که این روند هیچ تناقضی با آموزه های علم اقتصاد ندارد.

ندری افزود: از این رو این معادله در اواخر سال ۹۴ با پیشی گرفتن نرخ رشد نقدینگی از میانگین آن در سال های گذشته به هم می ریزد که می تواند زمینه ساز افزایش تورم در سال آینده شود.

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  −    =  71