چالش های فناوری در بانکداری اسلامی/اثرات فقدان نهاد صنفی واحد بانکی در نظام پولی/سه میزگرد و۱۴گفتگو

تازه ترین شماره «ماهنامه بانکداری آینده» منتشر شد

تازه ترین شماره ماهنامه بانکداری آینده (مرداد و شهریور 95) در قالب 8 پرونده‌، سه میزگرد و 14 گفتگو و چندین مقاله، گزارش آماری و ترجمه در 160 صفحه همزمان با همایش بانکداری اسلامی منتشر شد. /

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تازه ترین شماره ماهنامه بانکداری آینده  (مرداد و شهریور 95) در قالب 8 پرونده‌ی «بانک و اقتصاد؛ نظام‌های صنفی بانکی»، «بانکداری اسلامی؛ چالش بزرگ»، «تاریخ شفاهی؛ مرد ملی»، «فناوری و نظارت؛ این سه‌گانه‌ی حساس»، «فناوری بانکی؛ پوست‌اندازی شعبه»، «پرداخت خرد شهری؛ همپای نیویورک»، «پرداخت؛ جادوی اعتبار» و «بیگ‌دیتا؛ دانای آنلاین» سه میزگرد و 14 گفتگو و چندین مقاله،  گزارش آماری و ترجمه  در 160 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان منتشر شد.

در این شماره، سه میزگرد با موضوعاتی محوری را می‌خوانید که با حضور افراد صاحب‌نظر و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی و بانکی برپا شده‌اند.

میزگردهای این شماره
در این شماره سه میزگرد به شرح زیر برگزار شد:
•    میزگرد بررسی نظام‌های صنفی بانکی، تحت عنوان «حلقه‌ی مفقوده‌ی مغفوله» با حضور دکتر عبده تبریزی، مصطفی بهشتی‌روی و امیرحسین امین‌آزاد.
•    میزگرد بررسی نقش فناوری در توسعه بانکداری اسلامی با تاکید بر نظارت و شفافیت و ریسک، تحت عنوان «این سه‌گانه‌ی حساس» با حضور آقایان ولی‌اله فاطمی، علیرضا لکزایی و نیما امیرشکاری.
•    میزگرد بررسی ریشه‌های تخلفاتی که در درون شرکت‌های پرداخت رخ می‌دهد، تحت عنوان «تقلب در خانه‌ی پرداخت» با حضور آقایان محمدرضا محمودیان، سعید عسکری انارکی، سیامک آزادی‌ابد و بابک قهرمانی.

همچنین در شماره جدید این ماهنامه و در پرونده‌ی تاریخ شفاهی، گذری خواهیم داشت بر زندگیِ کاری چهره‌ی ماندگار صنعت بانکداری کشور «اسداله امیراصلانی» در گفت‌وگویی تحت عنوان «مرد ملی» که طی آن، بسیاری از رویدادهای چند دهه بانکداری ایران، بیان شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
 
14 گفت‌وگو در این شماره
در شماره 12 و 13 «ماهنامه بانکداری آینده» بالغ بر 14 گفت‌وگو با مسئولین و کارشناسان حوزه بانکداری و پرداخت را می‌خوانید:
–    گفت‌وگو با «ایلونکا روله» رییس بخش آسیای میانه و جنوب شرق آسیای تعاونی اعتباری «فاینانس گروپ» در خصوص تجربه نهادهای صنفی بانکی و مالی در آلمان.

–  گفت‌وگو با محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌های خصوصی کشور در خصوص وضعیت کانون‌های صنفی بانکی کشور و میزان اختیارات و اثرگذاری این کانون ها در سیاستگذاری‌های بانک مرکزی.

–   گفت‌وگو با حمید تهران‌فر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی و قائم مقام مدیرعامل بانک صادرات در خصوص مسائلی از قبیل ابعاد نظارت در بانکداری اسلامی، منشأ رانت و لابی‌گری در پشت پرده تصمیم‌گیری‌های بانکی، اثرات متقابل بانک و اقتصاد بر یکدیگر، عملکرد بانک مرکزی در زمینه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، سیاست مدیرگزینی و تغییرات مکرر مدیران بانکی تحت فشار افکار عمومی، بررسی بحران‌های بانکی ناشی از بحران‌های اقتصادی و هجمه‌های برون بانکی و… بررسی احتمالات آینده نظام بانکی کشور که در آن احتمال وقوع یکشنبه سیاه پیش‌بینی می‌شود. لزوم آموزش اصول بانکداری به نمایندگان مجلس و دیگر نهادهای تصمیم‌ساز، بررسی وضعیت کانون‌های صنفی بانکی، بررسی موضوع حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور، بررسی تصمیمات و قوانین غیربانکی و غیراصولی که از خارج بدنه بانک به این شبکه تحمیل می‌شود و…
– گفت‌وگو با سید عباس موسویان عضو فقهای بانک مرکزی در خصوص وضعیت اجرای بانکداری اسلامی در کشور با تکیه بر گرایش بانک‌های اسلامی به عقود مبادله، اثرات این شیوه از بانکداری بر بازار سرمایه، نگاه بانکداری اسلامی به مقوله پول.

–  گفت‌وگو با دکتر محمد مظاهری مدیرعامل توسن تکنو در خصوص آینده روندهای بانکداری و بررسی جریان شعبه‌زدایی از نظام خدمات بانکی.
–    گفت‌وگو با علی دانشگر مدیرعامل شرکت داتین در خصوص پلتفرم‌های بانکی ، فیتنک، کسب و کارهای جدید بانکی و آینده پرداخت بر بستر بانکداری باز.
–    گفت‌وگو با مجید شکوهی مدیرعامل شرکت پیشگامان پویا در خصوص چالش‌های صدور کارت اعتباری در ایران.
– گفت‌وگو با با سامان میرنبوی مدیرعامل شرکت فناسا در خصوص ابرشهرپرداخت‌های خرد شهری.
–  گفت‌وگو با مهندس حسن زادمهر مدیرعامل شرکت یاس در خصوص بیگ دیتا و وضعیت آن در شبکه بانکی ایران.
–  گفت‌وگو با جواد میرزا زاده مدیرعامل شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در خصوص فعالیت‌های این شرکت.
–    گفت‌وگو با نماینده کمیته CCB شرکت مارت اعتباری ایران کیش با محوریت الزامات کسب و کار در بازار کارت و پرداخت کشور.
–    گفت‌وگو با علی صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی ایران در خصوص جایگاه این انجمن در تصمیم‌سازی‌های بانکی و مالی کشور، اثرات بانکداری اسلامی بر بازار سرمایه کشور، بررسی جایگاه و وضعیت کمیته فقهی در بانک مرکزی و میزان تاثیرگذاری این کمیته در اموری نظیر تصمیم گیری، اجرا و نظارت.
–    گفت‌وگو با اسداله امیراصلانی با محوریت تاریخجه فعالیت‌های ایشان در نظام بانکی کشور و بررسی فراز و فرودها و رویدادهای شبکه بانکی ایران در چند دهه اخیر.

همچنین در این شماره خواننده تحلیل‌های آماری در خصوص وضعیت پرداخت در ایران و نیز یادداشت‌ها و مقالاتی در راستای پرونده‌های هشت‌گانه‌ی این شماره خواهید بود.

وارونگی نظام ارزشی و اخلاق حرفه‌ای
 

همچنین در این شماره مقالاتی از دکتر محران محرمیان،احمد حاتمی یزد و نوش آفرین مومن واقفی می خوانیم. همچنین سرمقاله نیز به بحث وارونگی نظام ارزشی پرداخته است.

محمود فراهانی، سردبیر ماهنامه بانکداری آینده نیز در سرمقاله این شماره از ماهنامه، «وارونگی نظام ارزشی و اخلاق حرفه‌ای» را مورد بررسی قرار داده و به موضوع اهمیت «اشتباه»های کوچک و تکرار آن پرداخته و توضیح می‌دهد که در جامعه‌ی کاری و غیرکاری ما، چگونه انجام دادن تخلف و رفتارهای غیراخلاقی کوچک و به ظاهر کم‌اهمیت، به مرور بزرگ اما عادی می‌شوند و در نهایت ماهیتی عمومی و حتی ارزشمند به خود می‌گیرند. در چنین شرایطی نظام ارزشی جامعه دچار تغییر و وارونگی شده و به سمت کج‌مَنشی‌های اخلاقی سوق می‌یابد و حاصل چنین روندی همین وضعیتی است که اکنون در جامعه شاهد هستیم. فاجعه آنجاست که در این روند، کسانی که نتوانند این نظام ارزشی جدید را هضم کرده و با آن همسو شوند، از سیستم حذف شده و منزوی خواهند شد.

فراهانی در پایان یادداشت خود، مؤثرترین راهکارِ این وضعیت را توسعه فرایند نظارت در کنار شکل‌گیری ساختارمند «خودنظارتی» در بدنه دولت و بخش خصوصی، توسعه نهادهای صنفی، کاهش تصدی‌گری دولت و گسترش اختیارات بخش خصوصی می‌داند. ضمن آنکه حرکت به سمت «شفافیت حقیقی» راهکار دیگری است که مستلزم خصوصی‌شدن رسانه‌ها و تقویت فرهنگ نقد و نظارت رسانه‌ای بر عملکرد بخش‌های مختلف دولت است. از سوی دیگر ترغیب نخبگان مستقل جامعه برای بازگشت به صحنه فعالیت‌های دولتی و اجتماعی نیز اثرات متعددی بر اصلاحات ضروری و مورد نیاز خواهد داشت.
ابعاد و جزییات نظرگاه محمود فراهانی در خصوص این مباحث را در سرمقاله این شماره بخوانید.

حامیان شماره 12 و 13 ماهنامه بانکداری آینده:
حامیان شماره 12 و 13 ماهنامه بانکداری آینده نیز به شرح زیر هستند:شرکت خدمات انفورماتیک، جی اس اس، بانک ملت، پدیسار، توسن تکنو، تجارت الکترونیک پارسیان، ایران کیش، ایران ارقام،بانک اقتصاد نوین،داده پردازی، توسعه ریز کامپیوتر ایران،  بیمه نوین، بیمه سرمد، بیمه رازی،

دیگر اطلاعات
شماره های زیر برای کسب اطلاعات بیشتر معرفی می شوند:
ارتباط با:
 سردبیر:                88674742
سازمان آگهی ها:      88674763   
اشتراک ماهنامه :     88674741
روابط عمومی:         88644305

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  32