صدور نیمی از کارتهای مردم تهران توسط سه بانک /سهم هر یک از بانکها در سبد کارتهای صادره

ترکیب کارتهای صادره از شبکه بانکی کشور تا انتهای سال 1394

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی تا انتهای سال گذشته، 330 میلیون کارت پرداخت از جمله کارت های برداشت، کارت اعتباری، کارت های خرید و هدیه و کارت های پول الکترونیک از 30 بانک و مؤسسه اعتباری کشور صادر شده است که سهم عمده آن ها را کارت های برداشت تشکیل می دهد/

 از نظر الگوی سهم انواع کارت در استان تهران و سایر استان ها اختلاف قابل توجهی مشاهده می شود/ در استان تهران تقریباً نیمی از کارت های صادر شده کارت برداشت و مابقی کارت های خرید و هدیه است؛ این در صورتی است که در سایر استانهای کشور در حدود 75 درصد از کارتها، کارت برداشت است.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – احسان خدیو – در سراسر کشور 64 درصد از کارتهای پرداخت -حدود 213 میلیون کارت- مربوط به کارت های برداشت، 35 درصد از کارتها معادل 115 میلیون عدد کارت خرید و هدیه و تنها در حدود 1 درصد از کارت ها که در حدود 5/3 میلیون عدد است مربوط به کارت های اعتباری و پول الکترونیک است (شکل 1).

از نظر الگوی سهم انواع کارت در استان تهران و سایر استان ها اختلاف قابل توجهی مشاهده می شود. در استان تهران تقریباً نیمی از کارت های صادر شده کارت برداشت و مابقی کارت های خرید و هدیه است. این در صورتی است که در سایر استانهای کشور در حدود 75 درصد از کارتها، کارت برداشت است(شکل 2).



سهم کارت ها در استان تهران

بر اساس آخرین آمار سهم هر یک از انواع کارت در هر بانک تا انتهای سال گذشته، در برخی از بانک ها سهم تعداد کارت برداشت و در برخی دیگر سهم تعداد کارت های خرید و هدیه بخش عمده را تشکیل داده است. در بانکهایی چون ایران زمین، رفاه کارگران، دی، پست بان، قوامین، کشاورزی، گردشگری و مسکن بیشترین سهم از کارت های صادر شده مربوط به کارت برداشت است، در صورتی که در بانک های پارسیان، تجارت، سامان، شهر، و کارآفرین سهم بسیار زیادی از کارت ها مربوط به کارت های هدیه و خرید است (شکل 3).

در مابقی بانک ها تقریباً نیمی از کارت ها برداشت و نیمی دیگر کارت های هدیه و خرید است. در بین بانک ها بانک سرمایه دارای بیشترین سهم از کارت اعتباری و بانک ملت دارای بیشترین سهم از کارت پول الکترونیک است. در سایر بانک ها سهم این دو نوع کارت بسیار ناچیز است.

در بین بانک ها نیز بیشترین سهم کارت برداشت در استان تهران مربوط به بانک صادرات ایران با حدود 5/9 میلیون کارت و پس از آن مربوط به بانک های ملی با حدود 8 میلیون و ملت با حدود 7 میلیون کارت برداشت می باشد. بنابراین در حدود 50 درصد از کارت های در دست مردم در استان تهران تنها از این سه بانک مذکور است (شکل 4).

از نظر سهم کارت های خرید و هدیه نیز بیشترین کارتها توسط بانک پارسیان با حدود 8/8 میلیون کارت و پس از آن توسط بانک های ملت با حدود 7 میلیون، سپه با حدود 6 میلیون و بانک های ملی، صادرات و اقتصاد نوین صادر شده است (شکل 5).

از جنبه سهم کارت های اعتباری، بیشترین سهم کارتهای صادر شده مربوط به بانک ملی ایران با حدود 2 میلیون کارت و پس از آن مربوط به بانک های پارسیان با 5/1 میلیون و صادرات با حدود 600 هزار کارت است (شکل 6). بانک هایی که تعداد کارت های اعتباری صادر شده آنها صفر است در این نمودار ارائه نشده اند.

سهم کارت ها در سایر استان ها
با نگاهی به سهم انواع کارت در سایر استان ها مشخص می شود که عمده بانک های کشور در استان های دیگر بیشتر به صدور کارت برداشت پرداخته اند و سهم کارتهای خرید و هدیه در این استان ها نسبت به استان تهران بسیار کمتر است. در بین تمام بانک ها تنها بانک های پارسیان، پاسارگاد، سامان، کارآفرین و مؤسسه اعتباری توسعه بخش قابل توجهی از کارت های خود را به صورت کارت خرید و هدیه صادر کرده اند و مابقی بانک ها بیشترین تمرکز را در صدور کارت برداشت داشته اند. با این حال در سایر استان ها نیز کارت های پول الکترونیک سهم مشخصی از کارت های صادر شده این بانک را تشکیل داده و در بانک ملی نیز کارت های اعتباری بیشتر از سایر بانک ها صادر شده است (شکل 7).

در سایر استان های کشور بیشترین سهم کارت برداشت صادر شده بانک ها مربوط به بانک صادرات با حدود 30 میلیون کارت و پس از آن مربوط به بانک های ملت با 17 میلیون، ملی با حدود 18 میلیون، سپه با حدود 17 میلیون و کشاورزی با حدود 14 میلیون کارت است. این چند بانک در مجموع بیش از 75 درصد کارت های برداشت در سایر استان ها را صادر کرده اند (شکل 8). سهم بانک ها از کارت های خرید و هدیه صادر شده بر اساس شکل 9 حاکی از آن است که بانک ملت با حدود 12 میلیون فقره کارت، بیشترین کارت های خرید و هدیه را صادر کرده است. بانک صادرات ایران و بانک ملی نیز هر کدام به ترتیب با صدور 5/11 و 7 میلیون، بیشترین کارت خرید و هدیه را پس از بانک ملت در سایر استان ها صادر کرده اند (شکل 9).

در سایر استان ها نیز میزان کارت اعتباری صادر شده توسط بانک ملی بیش از 50 درصد از سهم کارت های اعتباری را به خود اختصاص می دهد که رقمی معادل 650 هزار عدد است. بانک صادرات نیز با صدور 286 هزار کارت رتبه دوم را در صدور کارت اعتباری در سایر استانهای کشور دارد (شکل 10).

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  42