حجم تجارت ایران و چین ۳۴ درصد کاهش یافت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روابط بانکی ایران و چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری برقرار نشده است گفت: روابط بانکی باید برقرار شده و امکان افتتاح ال‌سی فراهم شود تا همکاریهای بین دو کشور افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، ولی‌الله افخمی‌راد امروز در همایش همکاریهای تجاری ایران و چین در سازمان توسعه و تجارت اظهار کرد: ایران بزرگترین منبع انرژی نفت و گاز جهانی است و به عنوان یک پایگاه باثبات نقش مرکزی و مهمی در جذب سرمایه‌گذاری چین داشته باشد.

وی افزود: مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران و تجربه شرکتهای چینی در ایران که در زمان تحریم‌ها نیز وجود داشته‌اند همچنین  منابع انسانی و طبیعی خوب ایران می‌تواند به توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و چین کمک کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: رویکرد چین و احیای دوباره جاده ابریشم و برنامه‌هایی که این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد امکان توسعه همکاریها را نیز مهیا می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به ایران و امضای 16 سند همکاری بین طرفین گفت: همکاریهای اقتصادی ایران تا سال 2014 سیر صعودی داشت اما بعد از افت قیمت جهانی نفت تجارت ایران و چین در سال 2015 کاهش یافت.

افخمی‌راد یادآور شد: حجم تجارت ایران در سال 2015 در مقایسه با سال قبل 34 درصد کاهش داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با رفع تحریم‌ها شرایط حضور بیشتر چین در ایران فراهم شده است و ما این کشور را همچنان به عنوان یک شریک تجاری برای خود به حساب می‌آوریم.

* روابط بانکی ایران و چین هنوز برقرار نشده است

افخمی راد گفت: روابط کارگزاری بانکی برای توسعه تجارت دو کشور باید برقرار شود اما هنوز این روابط بانکی برقرار نشده است و بازرگانان و فعالان اقتصادی ما هنوز برای همکاری با چین نمی‌توانند ال‌سی باز کنند که برای توسعه همکاریهای دو جانبه رفع این مشکل الزامی است.

* ایران خواستار افزایش کیفیت کالاهای چینی صادر شده به ایران است

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه خواسته دوم ایران ارتقای کیفیت محصولات چینی است گفت: کیفیت کالا و خدمات چینی که به ایران صادر می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین برای توسعه همکاریها با چین لازم است که سرمایه‌گذاری‌های مشترک و دوجانبه‌ای برای تولید کالا و خدمات در ایران صورت گیرد.

افخمی‌راد در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور گفت: شرکتهای قدرتمند و صاحب تکنیک زیادی در ایران وجود دارد که با ادغام آنها با شرکتهای چینی می‌توان زنجیره رقابت‌پذیری ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: به بازرگانان و فعالین اقتصادی که اکنون به ایران آمده‌اند پیشنهاد می‌شود که از سایر ظرفیت‌های موجود در ایران بازدید کنند زیرا به غیر از تهران امکان توسعه همکاریها و فعالیت‌های مشترک در سایر استانها نیز وجود دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  3  =