آمریکا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

ایبنا – معاون خزانه داری آمریکا پیش از اعمال تحریم های بیمه ای علیه ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را با اتهاماتی چون ارائه خدمات لجستیکی به برنامه موشکی تحریم کرد. این در حالی است که این شرکت با رد اتهامات وارده اعلام کرد فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دقیقاً در چارچوب مقررات و قوانین بین المللی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،استوارت لوی معاون خزانه داری آمریکا در امور مالی تروریسم و سرویس های اطلاعاتی که ناظران مهمترین ماموریت او را محدود کردن فعالیت های اقتصادی و برنامه هسته ای ایران دانسته اند در تازه ترین گام در این مسیر چهارشنبه گذشته شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 18 شرکت وابسته آن را به دلیل همکاری با برنامه هسته ای و موشکی ایران مورد تحریم قرار داد.لوی در 21 جولای سال 2004 میلادی توسط کنگره آمریکا و با حمایت های وزارت امور خارجه این کشور برای نخستین بار در آمریکا به عنوان معاون خزانه داری درامور مالی تروریسم و سرویس های اطلاعاتی منصوب شد.
ماموریتی که بنابر ادعای مسوولان کاخ سفید به وی محول شد قطع دسترسی تروریسم جهانی به منابع مالی و همچنین تامین منابع مالی برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است.
وی که نقشی برجسته در اجرای سیاست های اقتصادی و تحریم های آمریکا علیه ایران و کره شمالی دارد، قبل از انتصاب به عنوان معاون خزانه داری آمریکا، یکی از حقوقدانان وزارت دادگستری آمریکا به شمار می رفت.
استوارت لوی پیش از این نیز به مدت 11 سال در موسسه قضایی«میلر» در آمریکا به قضاوت مشغول بود و به واسطه تعقیب قانونی بزهکاری های کارمندان در آمریکا از سال 1989 تا سال 1990 به شهرت رسید.
استوارت لوی در مراسم معارفه خود در کنگره آمریکا از ایران به عنوان یک چالش جدی برای آمریکا یاد کرد و خواستار انجام اقدامات جدی تر علیه ایران شد. وی در این مراسم با اعلام بی اعتنایی ایران نسبت به قطعنامه های سازمان ملل در قبال برنامه هسته ای خود از کنگره آمریکا، برنامه های خود را برای تحریم های اقتصادی ایران بیان کرد. وی گفت: «ما با همکاری وزارت امور خارجه آمریکا از جمله رایس و معاونش پائولسون بسته ای ابتکاری برای تحریم اقتصادی ایران ارائه می کنیم و بعد از آن با برجسته سازی بی اعتنایی ایران به قطعنامه های سازمان ملل در مجامع بین المللی نقشه خود را عملی می کنیم و دست ایران را از سیستم مالی جهانی کوتاه خواهیم کرد.»
پایبندی استوارت لوی به تعهداتش برای اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران باعث شد که داوود دانش جعفری وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در مراسم تودیع خود مستقیماً به فعالیت های او اشاره کرد.
دانش جعفری در آن مراسم با اشاره به برنامه تحریم فزاینده مالی آمریکا علیه ایران، گفت: «در 5/2 سال اخیر ما وارد یک بازی سنگین و نفس گیر شطرنج با وزارت خزانه داری آمریکا شده بودیم. آنها یک معاون صهیونیست خود را به نام استوارت لوی مامور متوقف کردن اقتصاد ایران کرده بودند. این فرد شخصاً به اکثر کشورهای دنیا سفر می کرد و حتی با اشخاصی که از نظر تشکیلاتی چند رده پایین تر از او بودند هم ملاقات می کرد.»
تلاش های وزارت خزانه داری آمریکا به رهبری استوارت لوی با منع تجارت شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی آمریکایی با ایران ادامه یافت.
همچنین قطع دسترسی مستقیم ایران به منابع مالی آمریکایی و دسترسی از طریق کشور سوم از برنامه های بعدی این تیم بود. به طوری که تحریم های بانکی زیادی علیه ایران اجرا کردند که از آن جمله می توان به تحریم بانک صادرات در سپتامبر سال 2006 میلادی یاد کرد. از دیگر تحریم های بانکی می توان از تحریم بانک سپه ایران به بهانه معاملات موشکی با کره شمالی نام برد.در تازه ترین اقدام نیز چهارشنبه گذشته وزارت خزانه داری آمریکا با اعمال تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، طی بیانیه ای مدعی شد: «به دلیل اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های وابسته به آن خدمات لجستیکی به برنامه موشکی ایران ارائه می کنند و درهمین زمینه مقامات بین المللی کشتیرانی را گمراه می کنند، این شرکت مورد تحریم قرار می گیرد.»
به گزارش خبرگزاری رویترز ، دفتر نظارت بر اموال خارجی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است هر گونه همکاری شهروندان و موسسات آمریکایی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه آن ممنوع اعلام شده است.این دفتر همچنین تصریح کرده است هرگونه اموال و دارایی های این شرکت در ایالات متحده توقیف و مسدود می شود. به گفته شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این شرکت دارای ±±µ فروند کشتی است. این شرکت با بیش از هفت هزار پرسنل سالانه کار حمل بیش از ²² میلیون تن کالا را انجام می دهد.
استوارت لوی معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی در این بیانیه مدعی شد: «اقدامات شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بخشی از روند گسترده تری از اقدامات جعلی و فریب کاری ایران در راستای توسعه برنامه هسته ای و موشکی این کشور است.»
آقای لوی همچنین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است با جعل اسناد و مدارک کالاهای مورد تحریم سازمان ملل متحد را به ایران منتقل می کند.کشورهای غربی به ویژه آمریکا ایران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای برای تولید انرژی درصدد دستیابی به سلاح اتمی است.ایران این اتهام را رد کرده و تاکید می کند برنامه هسته ای این کشور کاملاًصلح آمیز و صرفاً برای تولید انرژی است.
کشتیرانی جمهوری اسلامی با رداتهامات مطرح شده از سوی دولت آمریکا اعلام کرد: «فعالیت این شرکت دقیقاً در چارچوب مقررات و قوانین بین المللی بوده و هیچ گونه تخطی از مقررات و قوانین حاکم بر این صنعت در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.»
روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم وضع شده از سوی دولت آمریکا و همچنین طرح ادعاهای واهی و بی اساس توسط کشور مذکور اعلام کرد: «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چندین سال پیش از قالب یک شرکت دولتی خارج و با ورود به بورس در قالب یک شرکت خصوصی سهامی عام با چندین هزار سهامدار، فعالیت اقتصادی خود را کاملاً منطبق با قوانین و مقررات بین المللی انجام می دهد.» کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اتهامات مطرح شده از طرف آمریکا تهمتی بیش نیست و دروغ محض است، یادآور شد: «اسناد صادره از طرف کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کاملاً مستند به مدارک بوده و به هیچ وجه اسناد ساختگی و دستکاری شده که مورد ادعای دولت آمریکاست توسط شرکت معتبری چون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر نمی شود علاوه بر این کلیه مدارک مربوط به محصولات و بار کشتی ها نیز به تایید مقامات بندری کشورهایی که کشتی های این شرکت در آنها تردد دارند می رسد.»
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: «این ادعای آمریکا مشابه سایر ادعاهایی است که همواره کشورهای مستقل را به آن متهم می کند بدون اینکه برای اثبات آن سند و مدرکی ارائه کند.»
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تجاری بودن ناوگان این شرکت، حمل محمولات نظامی را ادعایی بی اساس از سوی دولت آمریکا خواند و یاد آور شد: «تحریم های وضع شده از سوی آمریکا تاثیری بر فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تردد کشتی های این شرکت در آب ها و بنادر بین المللی نخواهد داشت.»
این شرکت اعلام کرد: «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده از سوی دولت آمریکا از طریق مجامع بین المللی را پیگیری خواهد کرد.»
در حالی آمریکا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت های تابعه آن را مورد تحریم قرار داده که سه شنبه گذشته استوارت لوی از مذاکره آمریکا با متحدانش در مورد نقشی که شرکت های بیمه برای تشدید تحریم ها علیه ایران می توانند ایفا کنند، خبر داده بود.
استوارت لوی مدعی شده بود: «قطعنامه های تحریمی علیه تهران موجب شد بانک های غربی به شدت روابط خود با ایران را کاهش دهند ولی شرکت های بیمه نیز می توانند فشار بیشتری به تهران وارد کنند.»وی در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفته بود: «من فکر می کنم نقشی که شرکت های بیمه می توانند برای افزایش فشار به تهران ایفا کنند، مهم است و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.»
معاون خزانه داری آمریکا برای مذاکره در این مورد به اروپا سفر کرده و قرار است با مقام های اروپایی در بلژیک، اتریش، هلند و آلمان مذاکره کند.استوارت لوی پیشتر گفته بود :«ایران باید به کلی از سیستم بانکی جهان تا زمانی که از برنامه های تسلیحاتی اتمی اش چشم پوشی نکرده است، کنارگذارده شود.»

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. کارمند بانک می گوید

    آقای ولی ضرابیه از لایق ترین مدیران عامل بانکهاست که بسیاری از تحولات نوین عرصه بانکداری کشور مدیون زحمات ایشان میباشد.امیدوارم همچنان در پست خود وبا قدرت به کارش ادامه دهدوموفق باشد.
    ان شاء اله.

ارسال یک پاسخ

2  ×    =  16