چشم‌انداز ۱۰ ارز جهان در جنگ ارزی

گرچه اغلب اوقات، نوسانات بازار‌های مالی جهان بر قزاقستان تاثیری نداشته است، اما این کشور آسیای میانه، جدیدترین شوک را به معاملات جهانی ارز وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گرچه اغلب اوقات، نوسانات بازار‌های مالی جهان بر قزاقستان تاثیری نداشته است، اما این کشور آسیای میانه، جدیدترین شوک را به معاملات جهانی ارز وارد کرده است. 

سقوط ۲۲ درصدی ارزش تنگه قزاقستان در روز پنج‌شنبه، پس از آنکه این کشورکنترل نرخ ارز خود را رهاکرد، ضرورت برداشتن یک گام توسط سیاست‌گذاران را فاش کرد. آنها درست یک روز قبل کاهش برنامه‌ریزی شده‌ای را آزمایش کرده بودند. این تعدیل نرخ به سرمایه‌گذاران هشدار داد که دفاع از نرخ ارز برای کشور‌های در حال توسعه بسیار گران تمام می‌شود. زمانی‌که نرخ آزاد ارزهایی مانند راند آفریقای جنوبی و لیر ترکیه بیش از پیش کاهش می‌یافت، ویتنام هم ارزش دونگ را پایین آورد.

جرقه چنین موج کاهشی، تصمیم چین بود که با پایین‌آوردن ارزش یوآن در ۱۱آگوست زده شد؛ درنتیجه کشور‌های رقابت‌کننده با دومین اقتصاد بزرگ جهان در بازار‌های صادراتی و فروشنده کالا به این کشور مزیت خود را از دست دادند. این موضوع به مشکلات بازار‌هایی که قبلا از افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش بهای نفت گیج وشوکه بودند، افزود.

برخی مانند کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق با مشکلات زیادی مواجه شدند: کاهش مداوم ارزش روبل آنها را در وضعیت نامطلوبی در تجارت با روسیه قرار داد. در اینجا به چشم‌انداز برخی ارزهای پر‌ریسک در این تحولات جهانی نگاهی می‌اندازیم: 
ریال عربستان سعودی: بر اساس گزارش دویچه بانک آلمان، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت، با ۶۷۲ میلیارد دلار ذخایر خارجی، ظرفیت کافی را برای تثبیت نرخ ارز دارد. با این وجود، به خاطر ریزش قیمت نفت‌خام و رسیدن آن به کف هفت‌ساله، سفته‌بازان روی شکست رژیم ارزی این کشور حساب می‌کنند. اوراق سلف، که از طرف معامله‌گران در قبال قیمت‌های آینده از آنها استفاده می‌شود، به کمترین سطح از سال ۲۰۰۳ به بعد رسیده‌است که نشان‌دهنده این است که احتمالا ارزش ریال طی ۱۲ ماه آینده حدود یک درصد پایین می‌آید.

منات ترکمنستان: این کشور صادرکننده نفت با روابط اقتصادی تنگاتنگ با روسیه، نرخ ارز خود را حدود ۱۹ درصد در ژانویه کاهش داد. موسسه SEB AB مستقر در استکهلم، کاهش بیشتر ارزش منات به میزان تقریبا ۲۰ درصد را در ۶ ماه آتی پیش‌بینی کرده است.

سامانی تاجیکستان: حدود ۱۱ درصد از تجارت این کشور با قزاقستان است و روابط تنگاتنگی بین این دو حاکم است. به همین دلیل SEBAB کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی را برای نرخ ارز تاجیکستان پیش بینی کرده‌است.

درام ارمنستان: نرخ ارز این کشور ۱۵ درصد از ارزش خود را در ۱۲ ماه گذشته از دست داده که تحت تاثیر افت ۴۶ درصدی روبل بوده است. یک چهارم تجارت ارمنستان با روسیه است.
سوم قرقیزستان: بر‌اساس گزارش BMI، به خاطر پیوندهای محکم اقتصادی این کشور با قزاقستان، کاهش ارزش تنگه موجب تضعیف سوم خواهد شد.
پوند مصر: این کشور به‌خاطر کمبود ارزهای خارجی که در پی بهار عربی سال ۲۰۱۱ پدید آمد، دسترسی سرمایه‌گذاران به ارزهای خارجی را محدود کرد و همچنان به این محدودیت ادامه داده‌است. معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که پوند مصر طی یک سال آینده ۲۲ درصد تضعیف خواهد شد.

لیر ترکیه: از زمان تضعیف پول چین در ۱۱ آگوست، لیر ترکیه یکی از بدترین عملکردها را بین ارزهای جهان داشته‌است. تشدید تنش‌های سیاسی و انتخابات زودهنگام مشکلات را بیشتر کرده‌است.
نایرا نیجریه: سیاست‌گذاران در این کشور صادرکننده نفت، تلاش می‌کنند نرخ ارز این کشور را در سطحی نگه دارند که اغلب به‌عنوان سطح بالا تلقی می‌شود. معاملات سلف از سقوط بالغ بر ۲۰ درصدی ارزش نایرا مقابل دلار در یک سال آینده حکایت دارد.

سدی غنا: این کشور نیز صادر‌کننده نفت است؛ هرچند مشکلات اصلی آن کسری مالی، تورم افزایشی و بدهی فزاینده است.
کوآچا زامبیا: این کشوربه شدت به چین وابسته است و صادرات مس آن ۷۰ درصد (عمدتا به مقصد چین) از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.
رینگیت مالزی: ارز این کشور در روز پنج شنبه گذشته به پایین ترین سطح ۱۷ ساله رسید و ذخایر ارز خارجی آن برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  49  =  56