روحانی: چندماه دیگر، روز اجرای کامل توافق است ۴

رییس جمهور از مقاومت مردم در برابر تحریم های ظالمانه تشکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری از گفتگوی مستقیم با مردم بعد از توافق هسته ای، گفت: در زمینه اینکه پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت برای همیشه خارج شود می گفتند باید آژانس گزارش دهد و اول 20 سال و بعد 15 سال. امروز بدون در نظر گرفتن آژانس بعد از اجرای توافق 10 سال بعد به طور کامل پرونده در شورای امنیت  نخواهد بود.

ممکن است از ما بپرسند که آیا این توافق بر مبنای اعتماد به 5+1 بنا شده است؟ که اگر اینچنین بود که 23 ماه مذاکره و این دور اخیر 18 شبانه روز مذاکره لاینقطع نیاز نبود. برای ما در بحث اعتماد اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به دقت و خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای این توافق می تواند آرام آرام خشتهای دیوار بی اعتمادی را بردارد. روشن است که ما امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق کارمان را پیش می بریم بدون اینکه از پیش بخواهیم نسبت به کشورهایی که سابقه بسیار بدی برخیشان نسبت به ایران داشتند و برخی هم سابقه خوبی نداشتند بخواهیم اعتماد کنیم.

البته این توافق دو طرفه است. ما یک طرف توافق را محک زدیم آنهم در توافق موقت ژنو بود و بر آن مبنا بر زمینه توافق نهایی گام نهادیم. امروز اجرای توافق دو طرفه است. اگر آنها به این توافق پایبند باشند ما البته به توافق پایبندیم. ملت ایران همواره در تاریخ اگر عهد و پیمانی بسته پای پیمان خود ایستاده. ما پای این پیمان خواهیم ایستاد به شرط آنکه طرف مقابل ما پای آن بایستد. البته این توافق مراحلی دارد. امروز مرحله اول بود؛ یعنی همه 7 کشور بر متن توافق و بر ضمائم 5 گانه اتفاق کردند و قبول کردند. مرحله بعد که در روزهای آینده خواهد بود متن این توافق و همچنین متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده است باید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. ذیل ماده 25 و نه در فصل 7 و در مواردی که لغو قطعنامه قبلی است طبق ماده 41. پس از آن مراحلی که در کشورهای مختلف هست باید این مراحل ادامه یابد. 

و پس از پایان مراحل در روزی که نامش روز توافق است، در واقع امروز روز بیانیه مشترک بود؛ چند روز بعد آن زمانی که سازمان ملل تصویب می کند می شود روز نهایی شدن. بعد از حدود بیش از 2 ماه به روزی می رسیم که روز توافق است. روز توافق روزی است که اروپا و آمریکا لغو همه تحریم ها را به صراحت اعلام می کنند و تصمیم خود را ابراز می دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می شود که با اقدامات اجرایی آنها برای لغو تحریمها خواهد بود که زمانی به طول می انجامد. ممکن است آن زمان هم بیش از 2 ماه به طول بینجامد. آن روز می شود روز اجرای توافق. یعنی چند ماه دیگر روز اجرای کامل توافق خواهد بود.

امروز اما مهمترین روز در طول 12 روز گذشته است و روزی است که از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ جهان و قدرتها فعالیت هسته ای ایران را به رسیمت شناختند. امروز روزی است که بعد از 12 سال کشورهای قدرتمند جهان اعلام  کردند در زمینه فناوری هسته ای و فناوری های مدرن به ایران کمک خواهند کرد. امروز روزی است که قدرتهای بزرگ اعلام کردند که همه تحریمها برداشته خواهد شد و همه قطعنامه های ظالمانه لغو خواهد شد و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد. امروز یک پایان است و یک آغاز. پایانی برای ظلم ها و اتهام های  غلط و نابجا نسبت به ملت بزرگ ایران و آغازی برای روند جدید در شروع همکاری های جدید در جهان. 

امروز تنها برای مردم شیراز و اصفهان و تبریز و خراسان و اهواز و تهران و کرمان و دیگر شهرهای ایران بخاطر اینکه مشاهده می کنند زنجیره های تحریم در حال گسسته شدن هستند تنها اینها خوشحال نیستند بلکه مردم غزه و کرانه باختری و مردم قدس و لبنان هم خوشحالند به دلیل اینکه رژیم غاصب صهیونیستی تلاشهای واهی که در این طول 23 ماه انجام داد به شکست منتهی شد. امروز منطقه هم خوشحال هستند به دلیل اینکه بسیاری از بهانه های واهی برای ستم برمنطقه و فشار بر منطقه بر مبنای اینکه ایران می خواهد بمب هسته ای بسازد پایان می پذیرد.

اگر برخی اعضای 5+1 می خواهند اعلام کنند ایران را از ساخت بمب اتم بازداشتیم همه دنیا به خوبی می دانند که ساخت بمب اتم به فتاوای رهبر معظم انقلاب به عنوان امر غلط و ضدانسانی و محرم در دیدگاه دانشمندان بوده و هرگز ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای نخواهد بود چه توافقی بشود چه نشود و چه اجرا شود و چه نشود. از دستاورد واقعی سخن بگویند که آن این است که فضای نویی امروز در منطقه ایجاد شده که همکاری ها در منطقه و سطح جهان گسترش یابد.

در اینجا لازم می دانم از همه آنها که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کردند تشکر و سپاسگزاری کنم. از ملت بزرگ ایران به خاطر ایستادگی و مقاومت 12 ساله شان در برابر انواع فشارهای غلط و نابجا.

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  81