هر کاری می کنیم برای اینکه یونان در حوزه یورو باقی بماند

نخست وزیر فرانسه:

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه گفت: هیچ کدام از ما از تبعات سیاسی یا اقتصادی خروج یونان از حوزه یورو اطلاعی نداریم… ما باید هر کاری می توانیم انجام دهیم تا یونان در حوزه یورو باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از تسنیم به نقل از ایندیپندنت، بانک های یونان قرار است روز دوشنبه تعطیل باقی بمانند تا مشتریان نتوانند سپرده های خود را از بانک ها خارج کنند و موجب ورشکستگی سیستم مالی شکننده این کشور شوند.
پس از اتفاقات دراماتیکی که در تعطیلات آخر هفته رخ داد، این اقدام در مورد بانک های یونان اجتناب ناپذیر بود. الکسیس تسیپراس، نخست وزیر یونان روز شنبه با اعلام اینکه وی آخرین پیشنهادات مربوط به بسته کمک مالی را به رای عموم خواهد گذاشت، مذاکره کنندگان اروپایی را بهت زده و عصبانی کرد. شهروندان یونانی روز یکشنبه در مقابل دستگاه های خودپرداز صف کشیدند تا هر چه می توانند پول های خود را از حساب هایشان خارج کنند.
تا قبل از سخنان تسیپراس در ساعات اولیه روز شنبه، انتظار می رفت که دولت یونان شرایط  اتحادیه اروپا را خواهد پذیرفت. اما نخست وزیر یونان به یکباره تصمیم گرفت سرنوشت مذاکرات 5 ساله را کاملا تغییر دهد و پیشنهادات مربوط به بسته کمک مالی خارجی را به رای عمومی بگذارد.
کمک مالی اضطراری به یونان روز سه شنبه قطع می شود. این در حالی است که رفراندوم مربوط به پیشنهادات کمک مالی خارجی برای یکشنبه هفته آینده پیش  بینی شده است. مقامات حوزه یورو به درخواست تسیپراس برای به تعویق انداختن ضرب الاجل روی خوش نشان ندادند. برخی مقامات اروپایی خواستار تلاش مجدد دو طرف برای دستیابی به توافق شده اند. مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه گفت: «هیچ کدام از ما از تبعات سیاسی یا اقتصادی خروج یونان از حوزه یورو اطلاعی نداریم… ما باید هر کاری می توانیم انجام دهیم تا یونان در حوزه یورو باقی بماند.»
وی افزود: «اما انجام دادن هر کاری به معنی احترام گذاشتن به یونان و دموکراسی و همچنین احترام  گذاشتن به مقررات اروپایی است. بنابراین یونان باید به پای میز مذاکره برگردد.»
در حالی که مردم یونان با روندی بی سابقه در حال خارج کردن سپرد های خود از بانک ها بوده اند، بانک مرکزی اروپا با انجام کمک های اضطراری، بانک های این کشور را سرپا نگه می داشت. اما روز شنبه، آنها هرچند در مورد ادامه این کمک اضطراری به توافق رسیدند، اما از افزایش آن خودداری کردند.
بدون افزایش کمک های مالی اضطراری، که در حال حاضر رقم آن به حدود 90 میلیارد یورو می رسد، 4 بانک اصلی یونان احتمالا به زودی دیگر پولی نخواهند داشت و ناگزیر خواهند بود تا سختگیری هایی را در زمینه آزاد کردن سپرده مشتریانشان اعمال کنند. هرچند این محدودیت ها می تواند کمک کند تا بانک های یونانی ادامه حیات دهند، اما به معنای عمیق تر شدن بحران مالی خواهد بود و یونان را یک گام دیگر به خروج از یورو نزدیک تر خواهد کرد.
یانیس استورناراس، رئیس بانک مرکزی یونان گفت، این بانک «تمام اقدامات ضروری را انجام خواهد داد تا از ثبات مالی اطمینان حاصل کند.» هر کدام از بانک های یونانی برای چند روز محدودیت هایی را در زمینه سقف برداشت های روزانه به اجرا گذاشته اند.
بحران بانکی یونان می تواند به صنعت گردشگری این کشور در فصل تابستان نیز لطمه بزند، زیرا گردشگران نگران اند نتوانند در یونان به پول نقد دسترسی داشته باشند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که بازار بورس آتن نیز روز دوشنبه تعطیل است.
اما تحلیلگران هنوز خروج یونان از یورو را اجتناب ناپذیر نمی دانند. ابراهیم رهبری، اقتصاد دان ارشد سیتی گروپ در این باره گفت: «ما پیش بینی می کنیم که نتیجه رفراندوم به نفع پیشنهادات کمک های مالی خارجی باشد و انتظار نداریم یونان امسال از یورو خارج شود. ریسک خروج یونان در سال های آتی نیز پایین است.»
این در حالی است که رهبری و تیمش سال گذشته احتمال خروج یونان از حوزه یورو را 90 درصد برآورد کرده بودند.
نتایج 2 نظرسنجی که روز یکشنبه منتشر شد، نشان داد که اکثریت یونانی ها خواهان باقی ماندن در حوزه یورو و توافق با طلبکاران هستند.
منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  8  =  13