گروگان‌گیری دلار در بازارهای جهانی طلا

هر اونس فلز زرد روز سه‌شنبه روی قیمت 1187 دلار ایستاد تا فلز زرد نه تنها به زیر مرز 1200 دلار سقوط کرده باشد؛ بلکه در انتهای کانال 1100 دلار نیز 2 محدوده افت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک هر اونس فلز زرد روز سه‌شنبه روی قیمت 1187 دلار ایستاد تا فلز زرد نه تنها به زیر مرز 1200 دلار سقوط کرده باشد؛ بلکه در انتهای کانال 1100 دلار نیز 2 محدوده افت کند. سقوط روز چهارشنبه نیز تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1185 دلار برای هر اونس طلا ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته (با احتساب دوشنبه که بیشتر بازارهای جهانی در آن تعطیل بودند) ثبت شده باشد.

اونس روز دوشنبه را در بازارهای فعال به ثبت نسبی گذراند، اما روز سه‌شنبه با 18 دلار سقوط به قیمت 1187 دلار رسید. این سقوط ناشی از ادامه اثرگذاری سخنان روز جمعه رئیس فدرال رزرو و شکسته شدن مرز روانی 1200 دلار بود. مهم‌ترین دلیل سقوط در واقع ادامه رشد شاخص دلار بود. رشد ارزش دلار ایالات‌متحده تمام کالاهای پایه را تحت فشار قرار داده است. این در حالی است که اخبار نگران‌کننده اقتصادی این روزها نتوانسته‌اند اثر فشار دلار را خنثی کنند. رشد شاخص دلار هم به دلیل تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا تا پایان سال‌جاری بوده و هم به دلیل ضعف دلار از سر تشدید نگرانی‌های اقتصادی در اروپا. تشدید نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد یونان و پیروزی حزب چپ‌گرای پدوموس در اسپانیا باعث ادامه ضعف یورو بوده است. روز سه‌شنبه دلار به بالاترین نرخ برابری خود مقابل ین در 8 سال گذشته رسید و مقابل یورو نیز بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته را ثبت کرد. شاخص دلار نیز به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسید. این رشد روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.
اونس روز سه‌شنبه در دو مرحله با افت جدی روبه‌رو شد. بازارها ابتدا به عوامل کاهشی که روز دوشنبه به دلیل تعطیلی بازارهای عمده نتوانسته بودند اثرگذار شوند، واکنش نشان دادند و بعد با رسیدن داده‌های بد از میزان سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه آوریل بار دیگر با افت قابل‌توجه روبه‌رو شدند. همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام نیز به شدت افت کرد تا تمام عوامل خارجی به ضرر طلا کار کرده باشند.
اونس روز چهارشنبه را با ادامه نوسان محدود روی قیمت بسته شده روز سه‌شنبه آغاز کرد اما بعد با ادامه رشد دلار رو به افت گذاشت. روز گذشته رشد بهای نفت خام در مقطعی باعث خنثی شدن بخشی از اثر رشد دلار شد. به این ترتیب اونس که روز سه‌شنبه به پایین‌ترین ارزش خود در حدود دو هفته گذشته رسیده بود، روز چهارشنبه نیز این سطح را حفظ کرد. رویترز روز گذشته نوشت که تقویت گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه‌های آینده تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته و این مساله موجب شده است تا قیمت طلا با افت شدیدی روبه‌رو شود. تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1188 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا با افت شدیدی روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1200 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1225 دلار نیز افزایش خواهد یافت.
تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری فیلیپ‌فیوچرز معتقد است که فدرال رزرو آمریکا امسال حداقل یک بار نرخ بهره خود را در نشست سپتامبر افزایش خواهد داد. هووی لی، تحلیلگر ارشد موسسه فیلیپ فیوچرز در این باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم فدرال رزرو حداقل امسال یک بار و آن هم در نشست سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. به‌رغم انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا، فدرال رزرو هنوز به این جمع‌بندی نرسیده است که رشد و رونق اقتصادی این کشور به حالت باثبات و پایدار رسیده و ظاهرا به اطلاعات و آمارهای بیشتری برای رسیدن به این جمع‌بندی نیاز دارد.» افزایش احتمالی نرخ بهره قطعا به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت جهانی طلا خواهد بود.  این کارشناس می‌افزاید: «سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز هنوز چندان نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا اطمینان ندارند. رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست امسال به کمتر از 2/ 0 درصد رسیده است، ولی فدرال رزرو این مساله را کاملا موقتی و زودگذر ارزیابی کرده است.»
ادوارد میر، تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «اف‌سی‌استون» نیز می‌گوید: «سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر دستیابی به جمع‌بندی روشنی نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا هستند، گزارش جدید وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص وضعیت رشد اقتصادی در سه ماه نخست 2015 میلادی می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد.»

منبع:دنیای اقتصاد


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  27