سومین افزایش پیاپی دلار

معامله‌گران سکه روز چهارشنبه نیز مانند روز سه‌شنبه برای جلوگیری از افت قیمت سکه، تلاش کردند تقاضا و در نتیجه قیمت دلار را بالا ببرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ادامه ریزش اونس جهانی در بعداز‌ظهر روز سه‌شنبه، فضای بازار سکه در روز چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد و این باعث ادامه تحرکات برخی معامله‌گران سکه برای بالا بردن نرخ دلار شد. معامله‌گران سکه روز چهارشنبه نیز مانند روز سه‌شنبه برای جلوگیری از افت قیمت سکه، تلاش کردند تقاضا و در نتیجه قیمت دلار را بالا ببرند.

همانطور که در چهارمین روز هفته معامله‌گران سکه با تقاضای ارزی تلاش کردند اثرات کاهشی اونس بر سکه را خنثی کنند، در روز چهارشنبه نیز این معامله‌گران وارد بازار ارز شدند و با خرید دلار افزایش 5 تومانی دیگری را برای این ارز رقم زدند تا قیمت شاخص بازار ارز به 3325 تومان برسد، رقمی که بالاترین بهای این ارز در 11 روز گذشته بود. در نتیجه تحرکات سکه‌بازان و افزایش دلار، سکه توانست در کانال 930 هزار تومان باقی بماند. روز چهارشنبه بهای سکه با وجود ریزش طلای جهانی به محدوده 1180 دلار تنها 3 هزار تومان کاهش یافت و روی قیمت 930 هزار تومان ایستاد. همچنین روز چهارشنبه در ادامه روند افزایشی نرخ رسمی دلار، قیمت این ارز در مرکز مبادلات ارزی 5 تومان دیگر بالا رفت و به 2883 تومان رسید.

  سومین افزایش پیاپی دلار 
در پنجمین روز هفته، دلار سومین افزایش پیاپی را تجربه کرد و چنانکه اشاره شد با 5 تومان رشد به قیمت 3325 تومان رسید. روز چهارشنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3320 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز پیشین نداشت؛ با این‌حال در ادامه روز، قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا ساعت 3 بعدازظهر رشد 3/ 0 درصدی را تجربه کرد.
رشد روز گذشته دلار موجب شد تا رکورد تازه‌ای از لحاظ روزهای افزایشی برای این ارز به ثبت برسد؛ آخرین باری که قیمت دلار در 3 روز متوالی بالا رفته بود به محدوده 7 تا 9 اردیبهشت سال جاری بازمی‌گردد، مقطعی که شاخص بازار ارز از 3330 به 3345 تومان رسید. در بازار غیررسمی(دلالان) روز چهارشنبه نیز دلار تا رقم 3317 تومان رشد کرد. برخی فعالان بازار ارز اعتقاد داشتند در صورت شکسته شدن این نقطه، دلار به قیمت‌های بالاتر نیز خواهد رسید، ولی در این روز شاخص بازار ارز از این قیمت عبور نکرد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که برخی معامله‌گران آتی سعی کردند با پیش خرید ارز در قیمت 3318 تومان، این نقطه را بشکنند؛ با این حال نرخ فروش نقدی دلار نتوانست از این قیمت عبور کند. علت اصلی عدم رشد بیشتر دلار، مربوط به عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی بود.
 افزایش قیمتی دلار در 3 روز گذشته در حالی صورت می‌گیرد که به گفته برخی فعالان تقاضای تجاری خاصی در بازار ارز این روزها وجود ندارد و بیشتر رشد قیمت به تحرکات معامله‌گران سکه مربوط است. 
به اعتقاد آنها ریزش دو مرحله‌ای طلای جهانی در روز سه‌شنبه بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ چراکه معامله‌گران سکه سعی دارند با بالا نگه داشتن قیمت دلار از کاهش قیمت آن جلوگیری کنند. البته برخی دیگر از فعالان دیدگاه‌های دیگری دارند. در حالی‌که اکثر فعالان بازار رشد دلار را ناشی از تحرک سکه‌بازان دانسته‌اند، تعداد دیگری از آنها افزایش قیمت را مرتبط با تحرک معامله‌گران آتی می‌دانند. عده‌ دیگری نیز عدم انتشار اخباری از مذاکرات هسته‌ای را عامل رشد می‌دانند. در این بین گروهی که افزایش قیمت را بیشتر به تحرکات معامله‌گران آتی مرتبط می‌دانند، اعتقاد داشتند که معامله‌گران سکه در روز چهارشنبه دخالت چندانی در بازار ارز نداشته‌اند. به گفته یکی از افراد با تجربه بازار معامله‌گران سکه در این روز بیشتر تمایل به خرید سکه داشتند و خرید آنها مانع ریزش قیمت این کالای گران‌بها شد. در واقع به گفته او عده‌ای از معامله‌گران احساس کردند سکه به کف قیمتی خود رسیده و با خرید خود موجب عدم ریزش این کالا شدند. 
در حالی که فضای بازار دلار روز چهارشنبه مانند روزهای پیشین کم‌هیجان بود، در حاشیه بازار ارز هیجان برای ارزهای متفرقه بالاتر بود. روز چهارشنبه بهای یورو با 20 تومان افت به 3650 تومان و قیمت پوند با 25 تومان کاهش به 5100 تومان رسید.تضعیف ارزش این دو ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار عامل اصلی پایین آمدن قیمت این دو ارز بود. 

 تغییر کانال بسته‌های صدتایی
روز چهارشنبه قیمت سکه در بسته‌های صدتایی به زیر 930 هزار تومان رسید و در مقاطع مختلف روز با قیمت‌هایی بین 927 تا 929 هزار تومان معامله شد. با وجود ریزش سکه در بسته‌های صدتایی به کانال پایین‌تر، قیمت سکه فروشندگان روی کف کانال 930 هزار تومان ایستاد. در پنجمین روز هفته، هر سکه بهار آزادی با 3 هزار تومان افت به قیمت 930 هزار تومان معامله شد.
رشد دلار و ریزش اونس دو نیرویی بودند که از دو سوی متفاوت نرخ فروش سکه را تحت‌تاثیر قرار دادند و درنهایت منجر به افت 3/ 0 درصدی این کالای گرانبها شدند. با وجود افت سکه، حباب قیمتی این کالای گرانبها تغییر چندانی نکرد. روز چهارشنبه ارزش ذاتی سکه 934 هزار تومان بود و اختلافی 4 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. این در حالی است که در روز پیشین اختلاف این دو نرخ 5 هزار تومان بود.کاهش حباب سکه در روز چهارشنبه در ادامه تک‌رقمی شدن آن در روز سه‌شنبه صورت گرفت. روز سه‌شنبه حباب سکه از حدود 11 هزار تومان به 5 هزار تومان رسید تا حباب این کالا تک‌رقمی شود. روز گذشته با وجود کاهش قیمت سکه، قیمت نیم و ربع‌سکه افزایش یافت. روز گذشته بهای نیم‌سکه با 2 هزار تومان رشد به 475 هزار تومان و قیمت ربع‌سکه با هزار تومان افزایش به 264 هزار تومان رسید. 

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =