حل مشکل ضایعات الکترونیک توسط یک محقق ایرانی

دکتر سارا بهداد از دانشگاه الینویز که مدرک خود را در رشته مهندسی صنایع و سیستم ها اخذ کرده می گوید: ما باید سیستم جامعی ارایه کنیم که با استفاده از آن افراد تشویق شوند که تجهیزات الکترونیکی خود را در موعد مناسب بفروشند.

بنیاد ملی علوم آمریکا از یک محقق ایرانی خواسته تا چاره ای برای تحقق مدیریت ضایعات الکترونیکی پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مهر، میلیون ها تن در سراسر جهان تجهیزات الکترونیکی قدیمی یا آسیب دیده ای را نگهداری می کنند که شاید هیچ گاه از آنها استفاده مجدد نکنند. بی میلی به جدا شدن از تلفن های همراه قدیمی و تا حدی آسیب دیده، رایانه های همراه از مد افتاده و سایر تجهیزات الکترونیکی مشابه، تحت عنوان "ذخیره گجت ها" معروف شده است و جالب اینکه محققان آن را بخشی از یک چالش بزرگ جهانی به شمار می آورند: مدیریت ضایعات الکترونیکی.

دکتر سارا بهداد از دانشگاه الینویز که مدرک خود را در رشته مهندسی صنایع و سیستم ها اخذ کرده می گوید: ما باید سیستم جامعی ارایه کنیم که با استفاده از آن افراد تشویق شوند که تجهیزات الکترونیکی خود را در موعد مناسب بفروشند. بدین ترتیب می توان آنها را به روزرسانی کرده و چرخه طول عمر آنها را دوباره، سه باره و حتی چهارباره کرد. این اتفاق باید تا پیش از آنکه این تجهیزات به مواد خام تبدیل شوند روی دهد.

دکتر بهداد که در حال حاضر دانشیار دپارتمان مهندسی سیستم ها و صنایع در دانشگاه بوفالوی آمریکاست بر اساس چنین نگرشی دست به اقدام جالبی زده است. او با همکاری شرکت دانش بنیان PC Rebuilders and Recyclers که تخصص ویژه ای در بازیافت تجهیزات الکترونیکی دارد از سوی بنیاد ملی علوم آمریکا مأمور شده تا سیستم جامعی را طراحی کند که در آن تجهیزات الکترونیکی دو ریز و معیوب دیگر خطری برای محیط زیست و سلامت افراد نباشند.

بنیاد ملی علوم آمریکا بودجه قابل توجه 280 هزار دلاری را در اختیار این محقق ایرانی قرار داده تا وی بتواند سیستم مدونی درخصوص فرآیند تشویق افراد به فروش سیستم ها و گجت های قدیمی و معیوب خود طراحی کند تا در ادامه دیگر جایی برای نگرانی ناشی از مدیریت ضایعات الکترونیکی نباشد.

بخشی از این برنامه شامل گردآوری اطلاعات مهم از مطالعاتی است که نشان می دهد چه نوع و چه زمانی مشتریان شروع به تولید ضایعات الکترونیکی می کنند. شرکت های متخصص در بازیافت و به روزرسانی تجهیزات الکترونیکی از این داده ها استفاده کرده و عملکرد خود در مدیریت این مواد دورریز را ارتقا می بخشند.

درحقیقت هدف اصلی از این برنامه جدید کاستن از نگرانی هایی است که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا درخصوص خطرات جدی تجهیزات و دستگاه های قدیمی و معیوب الکترونیکی در قبال محیط زیست مطرح می کند.

برآورده شده که آمریکایی ها تنها در سال 2010 بالغ بر 384 میلیون دلار تجهیزات الکترونیکی دور ریز داشته اند. این مجموعه بزرگ شامل تلفن های همراه، تلوزیون، رایانه و سایر تجهیزات الکترونیکی است که بسیاری از آنها حاوی مواد سمی و خطرناکی نظیر کادمیوم، سرب و جیوه است.

کارشناسان از این نکته بیم دارند که با نفوذ این مواد خطرناک به منابع آبهای زیرزمینی، سلامت افراد به شدت تهدید شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  12