گزارش بانک جهانی برآوردی و تخمینی است

بانک جهانی در حالی از رشد منفی 16.4 درصدی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه دوم سال جاری خبر می دهد که براساس آمارهای بانک مرکزی بخش صنعت در همین محدوده زمانی حدود 4.6 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایرنا تناقض در آمارهای اعلامی از سوی نهادهای بین المللی با واقعیت های کشور در حالی است که به گفته مسئولان و کارشناسان اقتصادی این آمارها تنها تخمین و برآورد از آمارهای اعلام شده در کشور است و با واقعیت های اقتصادی ایران نیز مطابقت ندارد.

این آمارها که بیشتر با استناد بر رشد تولید نفت ارائه می شود، نمی تواند معیار مناسبی برای سنجش وضعیت اقتصاد کشور باشد چرا که برپایه اعلام خود بانک مرکزی این موسسات هنگام در دسترس نبودن اطلاعات اقتصادی کشورها رشد تولید نفت را معیار سنجش قرار می دهند در حالی که با وجود تحریم ها و نبود زمینه رشد بخش نفت کشور، این متغیر نمی تواند معیار راستی آزمایی وضعیت اقتصادی و صنعتی ایران باشد.

یک کارشناس اقتصادی در این باره در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: بانک جهانی و نهادهای جهانی هیچ اطلاعی از اوضاع اقتصادی کشورها ندارند بخصوص برای کشور ما که محاسبه آمار دقیق و کارشناسی آن برای خود ما هم سخت است.

سعید لیلاز گفت: برعکس آمارهای بانکی جهانی و براساس شواهد علمی کشور، بخش صنعتی ایران در 7 ماهه اول امسال رشد قابل قبولی در فولاد و خودروسازی داشته است.

وی ادامه داد: تولید فولاد در7 ماهه اول امسال به بالای 8 درصد رسیده که این رشد قابل توجهی به شمار می رود، ضمن آنکه رشد 75 درصدی تولید خودرو که به تنهایی یک پنجم بخش صنعت را دربرمی گیرد نیز در همین مدت چشمگیر بوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین استناد به این آمارها نشان می دهد که اقتصاد ایران در سه ماهه دوم امسال، رشدی کمتر از 3.5 تا 4 درصد را نخواهد داشت اما ممکن است در سه ماهه سوم سال به خاطر کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی ما هم کاهش اندکی پیدا کند.

لیلاز افرود: برای مشخص کردن واقعیت های این آمار باید آمارهای اعلامی این نهاد در چند سال گذشته را جمع آوری و مقایسه کرد که کدام آمار این نهاد با واقعیت های ایران سازگار و مطابق بوده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: مثلا در مورد تورم سال 92 که حدود 35 درصد بوده بانک جهانی هیچ پیش بینی در این زمینه نداشته است یا حتی درباره سقوط اقتصادی ایران در سال های گذشته هم آماری ارائه نکرده است بنابراین آمارهای این نهادها بیشتر برآوردی هستند و براساس آمارهایی که ما ارائه می دهیم، تخمین می زنند.

وی گفت: اگر آمارهای بخش صنعت، خودرو و حتی صادرات غیرنفتی را نگاه کنیم همه حکایت از رشد صنعت ایران دارد به گونه ای که حجم صادرات غیرنفتی ایران در 7 ماهه امسال حدود 27 میلیارد دلار بوده که حدود 5 میلیارد دلار از عملکرد سال گذشته بیشتر است و حتی رکورد صادرات سال 91 را هم پشت سر گذاشتیم که همه اینها نشان از رشد اقتصاد و صنعت ایران دارد.

لیلاز خاطرنشان کرد: الان مجموع بازرگانی خارجی غیرنفتی ایران نسبت به سال گذشته حدود 24 تا 30 درصد افزایش داشته بنابراین چنین دستاورهایی منجر به رشد اقتصاد ایران در سه ماهه دوم سال به حدود 3 تا 4 درصد خواهد شد اما از سه ماهه سوم به بعد ممکن است به خاطر کاهش قیمت نفت با کاهش رشد اقتصادی مواجه شویم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  40