صندوق توسعه یک ریال هم بابت یارانه و سبد کالا به دولت کمک نکرد

عضوهیات عامل صندوق توسعه ملی هرگونه برداشت غیرقانونی دولت از منابع صندوق را رد کرد و به بیان خبرهایی درباره آخرین وضعیت تنخواه 5 هزار میلیاردی عیدانه، تسهیلات خودروسازان،برداشت بابت یارانه و سبد کالا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید محمد سعید نوری نائینی عضو هیات عامل و معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه طبق قانون بودجه امسال قیمت نفت 100 دلار تصویب شده اما با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت پیش بینی می شود که کسری در درآمدهای نفتی و بودجه خواهیم داشت، ارزیابی صندوق از این وضعیت چیست؟ اظهار داشت: این نوسانات قیمتی در صندوق اثر می گذارد اما نکته اینجاست که صندوق هیچ ارتباطی با بودجه ندارد.

وی با تأکید براینکه یکی از نکات برجسته و مفید صندوق توسعه ملی قطعی ارتباط با بودجه است، تصریح کرد: فلسفه ایجاد صندوق این است که قسمتی از پول نفت را بدون ملاحظات بودجه ای کار کند و مانع از بیماری هلندی شود.

* تأثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر درآمدهای نفتی صندوق

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به تاکید خبرنگار ما مبنی براینکه پیش بینی صندوق از کسری درآمد نفتی با توجه به نوسانات جهانی نفت چه میزان است؟ افزود: درصدی از این نوسانات مسلماً روی منابع آتی صندوق توسعه ملی اثر می گذارد.

نائینی البته این را هم گفت که هنوز صندوق توسعه ملی هیچ برآوردی درباره میزان کاهش منابع صندوق در پی نوسانات جهانی نفت انجام نداده است و ادامه داد: عملاً از مقدار پول نفتی که وارد صندوق می شود برنامه ریزی های درآمد-هزینه انجام می شود بنابراین هیچ پیش فرض قطعی نداریم که برنامه ها را برآن اساس انجام دهیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون آن مقدار از پول نفت که وارد صندوق می شود باید مورد مدیریت قرار گیرد، تصریح کرد: الان سهم واریزی به صندوق 29 درصد است.

* دولت یازدهم برداشت غیرقانونی از صندوق نداشته است

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه بارها به این دولت انتقاد شده که از صندوق برداشت های غیرقانونی را انجام داده است، شما این موضوع را تایید می کنید؟ افزود: به طور کلی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا کنون هیچ برداشت غیر قانونی انجام نشده است. هر برداشتی بوده براساس مصوبات قانونی خاص بوده است اما به صورت غیرقانونی حتی یک ریال هم تا کنون صندوق به دولت اختصاص نداده است.

وی در پاسخ به تاکید خبرنگار ما مبنی بر اینکه پرداخت های قانونی صندوق به دولت شامل چه مواردی می شود؟ توضیح داد: مقداری منابع به آب های مرزی و مساله آب اختصاص دادیم؛ مقداری که هنوز انجام نشده راجع به صنایع بالادستی نفت و پتروشیمی و نیرو است؛ البته اینها عملا انجام نشده و در دست اقدام می باشد.

* صندوق حتی یک ریال هم بابت یارانه و سبد کالا به دولت نداده است

نائینی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی براینکه آیا تا کنون دولت برداشتی از صندوق بابت یارانه نقدی و بسته امنیت غذایی داشته است؟ گفت: نه به هیچ وجه؛ ما می خواهیم کاری کنیم که پول های نفت به سرمایه تجدید شدنی تبدیل شود درحالی که کارهای رفاهی دولت با فسلفه ما مغایر است و ما وارد آن نمی شویم.

* آخرین وضعیت تنخواه 5 هزار میلیاردی عیدانه/ برداشت از صندوق بابت وام ازدواج منتفی می شود

وی درباره وضعیت بازپرداخت اقساط تنخواه 5 هزار میلیاردی دولت قبل بابت عیدانه تصریح کرد: این تنخواه برداشتی طبق زمان بندی و نسبت مشخص درحال بازپرداخت است.

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی همچنین درباره ابلاغ بخشنامه برداشت از منابع صندوق به منظور پرداخت وام ازدواج گفت: خوشبختانه نه تنها چیزی تا کنون ابلاغ نشده بلکه امیدوارم این طرح به طور کلی منتفی شده باشد چراکه فلسفه ایجاد صندوق جلوگیری از این اقدامات و حرکت به سمت سرمایه گذاری های زاینده و پایدار است.

نائینی ضمن تاکید براینکه وام هایی در قالب سوبسید اصلا در صندوق توسعه ملی جایگاهی ندارد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه مجلس این طرح را مصوب کرده است حتی با این وجود هم صندوق حاضر به اجرای آن نیست؟ گفت: اگر مجلس مصوب کند ما مجبور به اجرا هستیم اما طبق شواهد برآوردها حاکی از این است که مجلس هم این طرح را مصوب نمی کند.

* تسهیلاتی به خودروسازان نداده و نخواهیم داد

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی بیشترین میزان تسهیلات پرداختی را در بخش صنعت اعلام کرد و افزود: بیشترین مقدار تسهیلات پرداختی در بخش صنعت مربوط به سرمایه در گردش و در حوزه کشاورزی مربوط به طرح های جدید است.

وی پرداخت هر گونه تسهیلات جدید به خودروسازان در سال جاری را رد کرد و با تاکید براینکه چنین چیزی اصلا در دستور کار نیست، گفت: هدف از ابتدا در صندوق مشخص بوده و بنای ما از همان ابتدا تبدیل بخشی از درآمدهای نفتی به ثروت های پایدار و زاینده بوده است.

نائینی با تاکید براینکه بنا نداریم در جایی منابع را بکار ببریم که یک بار مصرف شود و بعد مانند بیماری هلندی تورم زا باشد، تصریح کرد: در جاهایی که موجب ایجاد پول پرقدرت و تورم زا باشد سرمایه گذاری نمی کنیم؛ امیدواریم به صورت ارزی سرمایه گذاری ها در داخل و خارج انجام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  −  79  =