ماجرای هواپیماربایی در آسمان ایران

معاون اجرایی پدافند هوایی خاتم الانبیا با بیان اینکه نوع تدبیر رزمایشی ما نسبت به گذشته مقداری متحول شده است، گفت: مراکز هسته ای و حساس خطوط قرمز ماست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از مهر: قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء یکی از نیروهای چهارگانه ارتش است که در بهمن 1387 و با تقسیم نیروی هوایی ایران به دستور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوا تشکیل شد.

"امروز نیازمان در درجه اول پدافند است، وسایل پدافندی را اهمیت بدهید، به مسئله پدافند به طور جد بپردازید، مسئله پدافندی را جدی بگیرید، بخصوص پدافند زمین به هوا و یا در امور مربوط صرفا از قرارگاه پدافند هوایی کسب تکلیف کنید"؛ اینها بخشی از رهنمودهای رهبر انقلاب در مورد اهمیت و نقش پدافند در کشور است.

در آستانه هفته دفاع مقدس و برای آگاهی از آخرین دستاوردها و برنامه‌های آتی پدافند هوایی، به دفتر "امیر شاهرخ شهرام" معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء رفتیم و گفتگویی را با وی در همین راستا انجام دادیم.

امیر شهرام در این گفتگو به موضوعات متنوعی پرداخت از جمله ماجرای فرود هواپیما موسوم به ائتلاف و هواپیماربایی در یکی از پروازها و همچنین ویژگی ها ممتاز جدیدترین سامانه ارتش به نام تلاش3 و رادار کیهان.

مشرح این گفتگو به شرح زیر است:

در ابتدا بفرمائید ضرورت ایجاد پدافند هوایی در کشور چه بود؟

پدافند هوایی امروز کار یک نیرو و قرارگاه نیست بلکه کار یک کشور است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پدافند اولویت اول است و امروز شاهدیم بسیاری از دانشجویان با توجه به فرمایشات مهم حضرت آقا نسبت به پدافند هوایی گرایش بیشتری پیدا کردند و ما نیز نیازمند این فرهنگ هستیم.

مردم و ملت و نیروهای کشوری ما بدانند پدافند تامین کننده و تضمین کننده امنیت آنهاست. پدافند زمانی در صحنه حاضر می شود که آژیر قرمز به صدا در بیاید بنابراین نیاز است که پدافند را قبل از به صدا درآمدن آژیر به تجهیزات و امکاناتی که نیاز دارد تجهیز کرد.

ضرورت تشکیل پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس شکل گرفت یعنی از زمانی که ماموریت پدافند هوایی از پایگاه ها خارج شد. پایگاه های شکاری که پدافندهای هوایی در آنجا مستقر بودند و مسئولیت دفاع از تجهیزات و فرودگاه ها را برعهده پدافند هوایی بود.

وقتی پدافند هوایی از پایگاه ها ماموریتش به مراکز حساس و حیاتی از جمله نفتی و اقتصادی کشور خود به خود توسعه بسیار زیادی پیدا کرد و احساس شد که نیاز است به یک فرماندهی منسجم تر و مستقل تر که این فرماندهی را هدایت کند، که این فرصت در زمان جنگ و دوران دفاع مقدس پیش نیامد.

تغییر ساختار در سیستم کار بسیار سخت و دشواری بود اما پس از بررسی های دقیق این فرصت پس از دوران دفاع مقدس به وجود آمد و به دلیل اینکه معظم له نیز دقیقا در بطن جبهه و جنگ حضور داشتند و این احساس را با تمام وجودشان درک و لمس کردند و بازدیدهای بسیاری صورت گرفت و در نهایت نیز به این نتیجه رسیدند بحث استقلال شبکه یکپارچه پدافند هوایی که مسئولیت دفاع از آسمان و فضای کشور را برعهده دارد نیاز است که یک فرمانده مستقل برایش تشکیل دهند به همین واسطه در دهم شهریور ماه سال 78 مقام معظم رهبری دستور تشکیل پدافند هوایی را ابلاغ کردند.

البته قرارگاه پدافند هوایی در گذشته با این عنوان وجود داشت اما ماهیت کارش نظارتی بود و فرماندهی نبود اما زمانی که ماهیت فرماندهی آن شکل گرفت به نیروی هوایی کمک بسیار زیادی شد تا نیروی هوایی نیز بهتر و راحت تر به امور آفندی و پروازی خود بپردازد و خود به خود خیلی از سایت ها و پایگاهایی که در کوه ها و دشت ها و یا جاهای دیگر وجود داشت دیگر با آنها کاری نداشتند که باعث ارتقای توان رزمی نیروی هوایی ما شد و همچنین تمام نیروی پدافند هوایی ارتش و سپاه به تابعیت این قرارگاه قرار گرفتند.
 

آسمان کشورهای همسایه جولانگاه هر هواپیمایی است/ اقتدار فرامنطقه ای ایران در کنترل پروازها

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  +    =  20