تلفات آلودگی برابر سقوط هفتگی هواپیما

آنطور که دبیر علمی شانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق گفته است در تهران سالانه بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت می‌کنند که این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از روزنامه آرمان: آنطور که دبیر علمی شانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق گفته است در تهران سالانه بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت می‌کنند که این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌کند.

آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به ویژه در تهران یکی از مهم‌ترین معضلات چند سال اخیر کشور بوده است. هر چند امسال با تمهیداتی که سازمان حفاظت محیط ‌زیست اندیشیده تعداد روزهای پاک و سالم افزایش پیدا کرده است اما، همچنان آلودگی معضلی مهم به شمار می‌رود که سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند. در سال‌های گذشته تعداد روزهایی که تهران هوای پاک داشت از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نمی‌شد اما، امسال عنوان شده است که تاکنون شش روز هوای پاک و حدود 120 روز هوای سالم داشته‌ایم. این بهبود نسبی نتیجه اجرای طرح‌های کلان به ویژه جلوگیری از توزیع بنزین غیر استاندارد آلاینده بوده است.

آنطور که مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست و همچنین کارشناسان وزارت نفت و بهداشت اعلام کرده‌اند بنزینی که در داخل تولید می‌شد استاندارد‌های لازم را نداشت و در قدم اول باید بنزین وارداتی استاندارد جایگزین بنزین آلوده می‌شد. این کار از ابتدای امسال به مرور انجام شد و آنطور که رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست حدود 20 روز پیش عنوان کرده است: پایش‌ها و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در این سازمان نشان‌دهنده کاهش آلودگی هوای تهران، کرج و اراک در مقایسه با پارسال است. معصومه ابتکار با اشاره به اینکه توزیع بنزین یورو 4 در برخی کلان‌شهرها موجب کاهش آلودگی هوا شده است گفت: یکی از آلاینده‌های بسیار سرطان زا در بنزین پتروشیمی، بنزن بود که از چرخه خارج شده است و میزان بنزن بنزین‌های یورو 4 در حد استاندارد است.

دردسر‌های اصلاح یک کار اشتباه

توقف توزیع بنزین آلاینده و توزیع بنزین با کیفیت البته حواشی زیادی برای دولت و سازمان حفاظت محیط ‌زیست داشت چنانکه، برخی از در مخالفت در آمدند و عنوان کردند بنزین وارداتی با کیفیت نیست و دست‌های پشت‌پرده‌ای در واردات بنزین آلاینده وجود دارد. ابتکار نسبت به این اتهام افکنی واکنش نشان داد و گفت: «برخی درصدد هستند با ابهام‌آفرینی در اذهان عمومی دولت را تضعیف کنند اما، دولت و سازمان حفاظت محیط ‌زیست با جدیت پیگیر مسائل مربوط به آلودگی هوا است. » 

بهبود نسبی کیفیت هوا در ماه‌های سپری‌شده در سال جدید صحت ادعاهای مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست که یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا را بنزین آلوده می‌دانستند اثبات کرد به گونه‌ای که، چند روز پیش محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست تهران گفت: تهران از ابتدای سال 6 روز هوای پاک داشته است. پیش از این سعید متصدی معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: تهران در پنج ماه گذشته 117  روز  هوای  سالم  داشته است در حالی که در مدت مشابه سال قبل تهرانی‌ها 47 روز هوای سالم تنفس کردند.

خطر همچنان باقی است

با وجود موفقیت نسبی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور همچنان آلودگی، معضلی مهم تلقی می‌شود و به طور کامل خطر رفع نشده است. اگرچه آمار مقایسه‌ای حکایت از بهبود اوضاع دارد اما، تهران و چند شهر دیگر کشور همچنان جزو مناطق آلوده جهان به حساب می‌آیند چنانکه، روز گذشته دبیر علمی شانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق تلفات آلودگی هوا  را معادل سقوط هر هفته یک هواپیمای مسافری دانسته است. 

آنطور که منابع خبر اعلام کرده‌اند مسعود اسلامی با بیان اینکه آلودگی هوا ازجمله مسائلی است که عوارض آن همواره مورد بحث بوده، تصریح کرده است: در همین ارتباط پانلی با عنوان بررسی عوارض آلودگی هوا در این کنگره در نظر گرفته شده است. تا با حضور پژوهشگران و متخصصان رشته‌های مختلف و با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست عوارض آلودگی هوا بررسی شود. 

او افزوده است: در این پانل عوارض آلودگی هوا بر قلب، ریه و نقش آن در بروز سرطان‌های مختلف و تغییرات ژنتیکی جنین بررسی می‌شود. اسلامی خاطرنشان کرده است: معصومه ابتکار در این پانل وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و برنامه‌های لازم برای مدیریت این معضل را بررسی خواهد کرد. دبیر علمی شانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق درباره میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تاکید کرده است: براساس آمارها در سال 1391 در تهران بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت کرده‌اند که این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  −  26  =