بانک‌ها از خودشان دفاع نمی‌کنند

مدیرعامل بانک سپه گفت: بانک سپه کمتر به‌سمت بنگاهداری به معنای سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در شرکت‌ها تمایل داشته.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید کامل تقوی‌نژاد در حاشیه بازدید از روزنامه «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: برخی افرادی که با نرخ‌های سود پایین بعضا 12 درصدی تسهیلات دریافت کرده‌اند، تمایلی به بازپرداخت تسهیلات ندارند؛ چراکه با نرخ جریمه حداکثر 6 درصدی هم، این تسهیلات با نرخ کمتر از  20 درصد در اختیارشان است. وی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بالاتر از 20 درصد است. وی عدم تناسب بین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها را از دلایل حرکت بانک‌ها به‌سمت بنگاهداری دانست و اظهار کرد: 30 درصد مانده تسهیلات بانکی، تسهیلات همیشه سبز است.

  کاهش مطالبات معوق بانک سپه
مدیرعامل بانک سپه با تاکید بر اینکه 40 درصد دیگر از مطالبات تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: بانک با برخی از افراد بدهکار که تولیدکننده هستند، مساعدت دارد تا طرح‌های توسعه‌ای خود را تکمیل کنند. این طرح‌ها، آثار تورمی مستقیم ندارند و نیاز جامعه برای حمایت از تولید و حفظ اشتغال و اشتغال‌زایی است. وی تصریح کرد: میزان مطالبات غیرجاری بانک سپه نسبت به تسهیلات 17 درصد بود که در پایان سال گذشته به 5/13 درصد کاهش یافت. وی ادامه داد: مقرر شده تا از محل حساب ذخیره ارزی، بدهی دولت به بانک پرداخت و از محل مازاد آن، افزایش سرمایه بانک‌ها صورت پذیرد. وی با اعلام این خبر که بخشی از سیستم بانکداری متمرکز به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است، افزود: تا پایان سال حدود 1700 دستگاه خودپرداز دیگر نیز نصب خواهد شد. وی گفت: بانک سپه 164 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 92 هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف اقتصادی طی سال گذشته پرداخت کرد که بخش صنعت و معدن با 44 هزار، بازرگانی با 35 هزار و کشاورزی با 12 هزار میلیارد ریال به ترتیب بیشترین رقم را به خود اختصاص دادند. رئیس هیات‌مدیره بانک سپه درخصوص مشارکت این بانک در توسعه طرح‌های بزرگ کشور گفت: قرارداد 8 میلیارد دلار برای توسعه بخش‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد منعقد شده که بخش قابل توجهی از این قراردادها مراحل نهایی خود را برای اجرایی شدن سپری می‌کنند.

  سرمایه بانک سپه 8 برابر شد
وی با بیان اینکه کل سپرده‌های بانک سپه سال گذشته به رقم 341 هزار میلیارد ریال رسید که حدود 16 درصد رشد داشته است، افزود: میزان سپرده‌های کل بانک سپه در 17 ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 26 درصد رشد داشته است. تقوی‌نژاد اظهار کرد: امیدواریم با مصوبه شورای پول و اعتبار و تعیین تکلیف بند «ط» تبصره 5 قانون بودجه کل کشور سال 93، معادل ریالی 800 میلیون دلار مطالبات معوق دولت از این محل دریافت و برای افزایش سرمایه بانک و بدهی دولت به بانک از آن استفاده کنیم. وی ضمن تشکر از سازمان‌ها و مراجع قضایی درخصوص همکاری‌های آنها در وصول مطالبات خواست بانک‌ها را در اخذ بدهی‌های خود یاری کنند. مدیرعامل بانک سپه با اشاره به افزایش سرمایه این بانک اظهار کرد: دولت جدید معادل 50 سال گذشته به بانک سپه کمک کرد و سرمایه این بانک را از 8 هزار و 559 میلیارد ریال در سال 91 به 72 هزار و 500 میلیارد ریال؛ یعنی 8 برابر در سال جدید رساند. وی با اعلام این خبر که عمده مشتریان بانک سپه، مشتریان کلان هستند، افزود: در نظر داریم به‌سمت بانکداری خرد پیش برویم.
تقوی‌نژاد با بیان این مطلب که بانک سپه سال گذشته 300 میلیارد تومان اموال مازاد و شرکتهای تابعه خود را به فروش رساند، گفت: این بانک توانسته به لحاظ اشتغال‌زایی و کمک به توسعه صنعت و معدن کشور کمک قابل توجهی کند. وی افزود: 68 درصد از کنسانتره آهن و فولاد با مشارکت بانک سپه تولید می‌شود. وی اضافه کرد: شرکت سرمایه‌گذاری امید با 65 میلیارد تومان تاسیس شد که ارزش آن به دلیل سودآوری به بیش از 9 هزار میلیارد تومان رسیده، هر چند سال گذشته 3 درصد از دارایی این شرکت واگذار شده است. وی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری بانک سپه در ذخیره‌سازی نفت گفت: بانک سپه سال گذشته 300 میلیارد تومان از اموال و دارایی مازاد خود را فروخت و هم‌اکنون 156 واحد مازاد را به مبلغ 145 میلیارد تومان به مزایده گذاشته است. تقوی‌نژاد گفت: گرچه بانک سپه در تولید 40 درصد سیمان کشور نقش داشت، اما بخش عمده‌ای از آن را واگذار کرده است و اکنون فقط مالکیت 8 درصد از سیمان کشور را در اختیار دارد. مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: اعتقادمان این است که می‌توانیم به پیشبرد سیاست‌های دولت کمک کنیم همان‌گونه که همانند یک بانک تخصصی به ارائه تسهیلات به صنایع مختلف و کشاورزی پرداخته‌‌ایم.

  بانک‌ها از خودشان دفاع نمی‌کنند
تقوی‌نژاد میزان خرید تضمینی گندم در سال‌جاری را حدود هفت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سال گذشته میزان گندم خریداری شده چهارمیلیون تن بود که این رقم امسال به هفت میلیون تن افزایش یافت. وی سلامت بانک سپه را زبانزد عام و خاص دانست و افزود: این بانک نخستین بانک ایرانی است که در 90 سال گذشته همواره در حال تغییرات مثبت بوده و از قافله نوین بانکی فاصله نگرفت. تقوی‌نژاد با تاکید بر اینکه در همه موارد ذکر شده پیشرو بوده‌ایم، ادامه داد: بانک سپه دارای یک هزار و 800 شعبه و 20 هزار پرسنل بوده است و سطح تحصیلات کارکنان در حد قابل قبولی است. وی اظهار کرد: بانک‌ها در کشور نقش اساسی دارند و این مساله در جامعه باید به‌خوبی تبیین شود. این در حالی است که بیش از 60 درصد اقتصاد تحت‌تاثیر بانک‌هاست. مدیرعامل بانک سپه با انتقاد اینکه بانک‌ها از خودشان دفاع نمی‌کنند، گفت: امیدواریم رسانه‌ها در این خصوص همچون گذشته به یاری بانک‌ها بیایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  5  =