نمایشگاه تراکنش ایران تجلی تعامل فین‌تک‌ها و صنعت بانکداری و پرداخت

مدیرعامل مرکزفابا در شبکه خبر:

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره به وجود ویژگی‌های متعدد در مورد استارت‌آپ‌های موفق گفت: از جمله مهم‌ترین‌ها شاخص‌ها این است که محصول، خدمت یا راه‌حل یک گروه تا چه حد با نیاز بازار و تقاضایی که در بازار وجود دارد، هماهنگ است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدمراد بیات در برنامه «فناوری اطلاعات» که با سوژه «کسب و کارهای نوپا» از شبکه خبر پخش شد، با اشاره به وجود تعاریف متعدد برای مفهوم استارت‌آپ بیان کرد: مخرج مشترک همه دیدگاه‌های موجود این است که استارت‌آپ‌ها نوعی کسب و کار نوپا هستند.   
 
وی افزود: در طول تاریخ بشر فعالیت‌هایی را در دوره‌های تارخی مختلف آغاز کرده است که در مقطع زمانی خود نوین و نوپا محسوب می‌شدند؛ اما تفاوت استارت‌آپ‌ها با کسب و کارهای پیشین در این است که عمده آنها مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.
 
دبیرکل نمایشگاه تراکنش ایران ادامه داد: تلفیقی از نیازها و تقاضاهای موجود در جامعه و دانشی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات عرضه شده، به شکل‌گیری فضایی انجامیده است که با عنوان اکوسیستم استارت‌آپی شناخته می‌شود.
 
بیات گفت: این فضا جریان قدرتمند، موثر و پایداری را در حوزه کسب و کارهای نوپا در دنیا ایجاد کرده است و امروزه نوعی نیاز محسوب می‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نوعی مدگرایی در حوزه استارت‌آپی در ایران شکل گرفته است، توضیح داد: در حوزه ساماندهی امور عمومی و اجتماعی ده‌ها سال است که دنیا به سمت بهره‌گیری از سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای مدنی رفته است. دستگاه‌های حکومتی و دولتی در کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که برای ساماندهی امور اجتماعی و تحقق توسعه پایدار نمی‌توانند به تنهایی حرکت کنند و باید از سمن‌ها یاری بگیرند.
 
مدیرعامل مرکز فابا افزود: در حوزه کسب و کارها نیز چنین نیازی وجود دارد به همین دلیل نمی‌توان گسترش استارت‌آپ‌ها را صرفا نوعی مد در جامعه تلقی کرد؛ این کسب و کارهای نوپا نیاز امروز بشر هستند چرا که زندگی اجتماعی پیچیده و متنوع شده است اما سازمان‌هایی که به صورت سنتی ارائه‌دهنده خدمات و محصولات بوده‌اند مجموعه‌های لخت و سنگینی هستند و معمولا بروکراسی بسیار پیچیده‌‌ای بر آنها حاکم است.
 
بیات ادامه داد: بر این اساس نیاز به شکل‌گیری مجموعه‌های چابک، سیال و چالاک‌تر ایجاد شده است چرا که آنها می‌توانند به نیازهای جامعه پاسخ دهند؛ اما در جامعه ما گاهی موج‌هایی هیجانی در حوزه‌های مختلف شکل می‌کیرد و به صورت دقیق زوایای مختلف یک موضوع در نظر گرفته نمی‌شود.
 
وی با اشاره به وجود ویژگی‌های متعدد در مورد استارت‌آپ‌های موفق گفت: از جمله مهم‌ترین‌ها شاخص‌ها این است که محصول، خدمت یا راه‌حل یک گروه تا چه حد با نیاز بازار  و تقاضایی که در بازار وجود دارد، هماهنگ است.  
وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی شکست برخی از استارتاپ ها چه مواردی می تواند باشد، گفت:  دلایل زیادی در این باره وجود دارد، نداشتن تیم خوب یا سرمایه مناسب و یا عدم استفاده از دانش لازم می‌تواند از دلایل شکست استارتاپ ها باشد، اما مشکل اساسی شکست بسیاری از استارتاپ ها این است که اگر یک تیم بر اساس نیاز بازار و تقاضایی که در این زمینه وجود دارد شکل بگیرد به احتمال بسیار قوی می تواند از تله شکست جان سالم به در ببرد و خود را به عنوان یک کسب و کار جدی در جامعه مطرح کند.
 
وی در ادامه گفت:‌ مشکل اینجاست که برخی از استارتاپ‌ها به دلیل جوان بودن اعضا، صنعت بانکداری و پرداخت را نمی شناسند، یا در واقع نیازهای آن صنعت را خوب درک نکرده اند و راهکاری را آماده می کنند که با نیاز امروز جامعه تطابقی ندارد. موضوع دیگری که در جامعه ما اتفاقی افتاده، این است که صنعت بانکداری و پرداخت از یک سو و فین تک ها  از سوی دیگر جداگانه در حال حرکت هستند و تعامل این دو طیف در بسیاری از موارد کمرنگ شده است.
 
بیات گفت: ما برای اینکه بتوانیم این مشکل را حل کنیم فضای تسهیلگری لازم را برای آنها در قالب نمایشگاه تراکنش ایران که از سه شنبه هفته آینده تا پنجشنبه برگزار می کنیم فراهم کرده ایم. هم اضلاع بانک ها و شرکت های PSP  را به نمایشگاه آورده ایم و هم شرکت های استارتاپی تا با در کنار یکدیگر قرار گرفتن بتوانند از مشکلات و نیازهای یکدیگر باخبر شوند.
 
مدیرعامل فابا با بیان اینکه  تا زمانی که کسب و کارها بخواهند ساز خود را بزنند و شرکت های پرداخت و بانکها نیز بخواهند جداگانه کار خود را انجام دهند، اتفاقی نمی افتد، تاکید کرد:به جای اینکه به استارتاپ ها پول تزریق کنیم یا حمایت های مشابه انجام دهیم باید زمین بازی را برای آنها فراهم کنیم و محیط را مساعد کنیم، آنقدر در روحیه گروه های استارتاپی انگیزه و انرژی و آرمان و اهداف بلند وجود دارد که اگر این زمین بازی وجود داشته باشد قطعا به هدف خود می رسند.
 
وی همچنین در پایان تاکید کرد:‌نیازهای مشتریان با یکدیگر متفاوت است. باید از تجربه دیگران استفاده کنیم و استفاده از این تجربه مرزی نمی شناسد. باید تلاش کنیم استارتاپ ها بر اساس آن چیزی که جامعه نیازمند آن است راهکارهای خود را فراهم کنند.

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄  1  =