اقتصاد جهان کرونا گرفت

شیوع ویروس کرونا تمامی اقتصادهای دنیا را تحت تاثیر قرار داده و بازار طلا از این قاعده مستثنی نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این اتفاق عجیب بود چون ویروس کرونا در حال فروپاشی اقتصاد جهان بود و به موقع ثابت کرد که یکی از بزرگ‌ترین و گول زننده‌ترین روندها در بازارهای مالی تاریخ معاصر است. در واقع، پاندمی سال ۲۰۲۰ خیلی زود خودش را به عنوان نیروی محرکه یکی از صعودی‌ترین روندها در بازار طلا معرفی کرد.

در پایان ساعات کاری بازار نیویورک در روز جمعه، قیمت هر اونس طلا به ۱۹۰۲.۰۲ دلار رسید؛ ۳۰ درصد بالاتر از اعماقی که در ماه مارس تجربه کرد و تنها یک درصد کمتر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۱.

ویروس کرونا موج نیروهای محرکه‌ای را آزاد کرد که قادر است تقاضای ناتمام برای امنیتی که طلا برابر آشوب بازار ایجاد می‌کند، تامین نماید. هنوز هراس از تمدید قرنطینه توسط دولت‌ها، تلاش سیاستمداران برای رونمایی از بسته‌های محرک بی‌سابقه، تصمیم بانک های مرکزی برای تزریق نقدینگی به بازار با سرعتی بی سابقه، سقوط منحنی‌های اوراق قرضه به قلمرو منفی، کاهش ناگهانی ارزش دلار برابر یورو و ین و البته تنش فزآینده مابین واشنگتن و پکن وجود دارد. تمام این موارد زمانی که در کنار یکدیگر بررسی شوند، حتی این نگرانی را مبنی بر تورمِ رکودی در برخی از محافل مالی ایجاد می‌کند.

در آمریکا جایی که ویروس همچنان می‌تازد و احیای اقتصادی لنگ می‌زند، این بحث داغ و داغ‌تر است. انتظارات سرمایه گذاران برای تورم سالیانه طی دهه آتی، در چهار ماه گذشته افزایش یافته است؛ روز جمعه این معیار که با نام تراز دخل و خرج شناخته می‌شود، به ۱.۵ درصد رسید و این در حالی است که همچنان نسبت به سطوح پیش از پاندمی و همچنین هدف تعین شده توسط فدرال رزرو یعنی دو درصد کمتر است؛ البته این رقم در مقایسه با سود ۰.۵۹ درصد اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا، به اندازه یک درصد بیشتر است.

«ادوارد مویا» تحلیل گر ارشد بازار در اوآندا کورپ در این خصوص گفت: عمده محرک پشت روند صعودی اخیر طلا، «نرخ واقعی بهره است که همچنان نزولی بوده و نشانه‌ای مبنی بر تسهیل زودهنگام از خود نشان نمی‌دهد. طلا همچنین سرمایه گذارانی را به خود جلب می‌کند که نگران وقوع رکود تورمی هستند که خود اقدامات تسهیلی بیشتر از سوی فدرال رزرو را تضمین می‌کند.

تحلیل گران نیز روند صعودی بیشتری را طی چندین ماه آتی برای طلا پیش بینی می‌کنند به طوری که بنک آو امریکا پیش بینی ۱۸ ماهه خود را از قیمت طلا روی ۳ هزار دلار به ازای هر اونس هدفگذاری کرده است.

«فرانسیسکو بلانش» رییس واحد کامودتی و تحقیقات بازارهای جانبی در بنک آو امریکا با اشاره به سقوط نرخ واقعی بهره، تبعیض فزآینده و افت بازدهی گفت: پاندمی جهانی برای طلا رونق پایدار فراهم کرده است. علاوه بر این، همزمان با تلاقی ارقام مرتبط با تولید ناخالص داخلی چین با اعداد آمریکایی که به واسطه شکاف فزآینده در خصوص شمار مبتلایان به کرونا ایجاد شده است، می‌توانیم انتظار یک تغییر ژئوپولیتکی زیرساختی را داشته باشیم؛ موضوعی که از نظریه ما مبنی بر هدفگذاری ۱۸ ماهه طلا روی ۳ هزار دلار، حمایت می‌کند.

این نخستین باری نیست که طلا از بسته‌های محرک بانک‌های مرکزی منتفع شده است. از دسامبر ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۱۱، فدرال رزرو ۲.۳ تریلیون دلار اوراق بدهی خریداری کرد و در تلاش برای حمایت از رشد اقتصادی، هزینه‌های اخذ وام (نرخ‌های بهره) را نزدیک به صفر نگه داشت و در نتیجه طلا را در سپتامبر ۲۰۱۱ به رکورد ۱۹۲۱.۱۷ دلار به ازای هر اونس رساند.

به گفته «افشین نبوی» رییس واحد تجارت موسسه ام‌کی‌اس سوئیس، که حالا برای طلا قیمت دو هزار دلار را پیش بینی می‌کند، بحران یک دهه پیش تمام و کمال مربوط به بانک‌ها بود. وی در این خصوص گفت: اگر بخواهیم صادق باشیم، این بار انتهای تونل مشخص نیست، دست کم تا انتخابات آمریکا در ماه نوامبر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  −    =  94