تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ به اوج می‌رسد

بریتیش پترولیوم پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در سال 2025 به اوج خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مدار اقتصادی، بریتیش پترولیوم (BP) در آخرین نسخه چشم‌انداز انرژی سالانه خود، مطالعه‌ای در مورد تکامل سیستم انرژی جهانی تا سال 2050 منتشر و در آن پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در سال آینده به اوج خود برسد، در حالی که ظرفیت بادی و خورشیدی همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

بریتیش پترولیوم پیش‌بینی‌های خود را بر اساس دو سناریو کلیدی مدل‌سازی کرده است: مسیر فعلی و صفر خالص. سناریوی مسیر کنونی بر اساس سیاست‌های آب و هوایی و تعهدات کاهش کربن در حال حاضر انجام شده است، در حالی که سناریوی صفر خالص فرض می‌کند که جهان به توافق آب‌وهوای پاریس در سال 2015 برای کاهش انتشار کربن تا حدود 95 درصد تا سال 2050 پایبند است.

بریتیش پترولیوم پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت تا سال 2025 در حدود 102 میلیون بشکه در روز در هر دو سناریو به اوج خود خواهد رسید. با این حال، نرخ کاهش پس از آن در درجه اول با سرعت کاهش مصرف نفت در حمل و نقل جاده ای تعیین می شود. در مسیر کنونی، بریتیش پترولیوم شاهد کاهش تدریجی مصرف نفت در نیمه دوم چشم‌انداز است و به حدود 75 میلیون بشکه در روز در سال 2050 می‌رسد. با این حال، این کاهش در خالص صفر بسیار بارزتر است و تقاضا تا سال 2050 به 25 تا 30 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

با توجه به تقاضای انرژی عمومی، در سناریوی مسیر فعلی، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای انرژی اولیه تا اواسط دهه 2030 و قبل از اینکه در بحبوحه رشد مداوم مصرف انرژی در اقتصادهای نوظهور، به استثنای چین، به طور کلی با کاهش در اقتصادهای توسعه‌یافته جبران شود، به افزایش خود ادامه دهد. در این سناریو، تقاضای جهانی انرژی تنها 5 درصد بیشتر از سال 2022 خواهد بود.

در مقابل، سناریوی صفر خالص نشان می‌دهد که تقاضای انرژی در اواسط دهه جاری قبل از ورود به مرحله کاهش پایانی به اوج خود می‌رسد. در این سناریو، BP تقاضای انرژی را در سال 2050 در مقایسه با سال 2022 حدود 25 درصد کاهش می دهد.

پیش‌بینی‌هایBP با پیش‌بینی‌های بلومبرگ مطابقت دارد که سال گذشته پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای سوخت جاده‌ای در سال ۲۰۲۷ با ۴۹ میلیون بشکه در روز به اوج خود می‌رسد که ناشی از پذیرش سریع خودروهای الکتریکی، بهبود روزافزون بهره‌وری سوخت و تحرک مشترک است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  35