بهترین و ضعیف‌ترین بورس‌های آسیا در نیمه نخست ۲۰۲۴/ تایوان و ژاپن در صدر

نیمه نخست سال میلادی 2024 به پایان رسید و تایوان در صدر بهترین بازارهای سهام آسیا قرار گرفت، ژاپن هم رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مدار اقتصادی، طی نیمه نخست 2024، خوش‌بینی در هوش مصنوعی، روند قیمت‌ها را در بازار سهام تایوان افزایش داد و آن را به برترین بازار در آسیا و اقیانوسیه تبدیل کرد.

شاخص وزنی تایوان در سال جاری میلادی تاکنون 28 درصد افزایش داشته که توسط سهام در زنجیره ارزش هوش مصنوعی تامین شده است.

سهام شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان در نیمه نخست سال 63 درصد رشد کرد، در حالی که رقیبش فاکسکان طی مدت مشابه 105 درصد جهش کرد.

راهول گوش، متخصص سبد سهام جهانی در شرکت مدیریت دارایی تی معتقد است که پتانسیل و مقیاس چرخه سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی همچنان به فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهانی ادامه می‌دهد و تأثیر سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی به بخش‌هایی مانند صنایع، مواد و تاسیسات گسترش می‌یابد.

شاخص بنچمارک ژاپن نیکی 225 پس از پشت سر گذاشتن مکرر رکوردهای تاریخ در اوایل سال جاری، در رتبه دوم منطقه قرار گرفت. در شش ماهه نخست سال، نیکی حدود 18 درصد رشد داشته است. این شاخص در فوریه رکورد 34 ساله خود را شکست و بالاترین رکورد قبلی خود را در 29 دسامبر 1989 ثبت شده بود، یعنی 38915.87 شکست.

به دنبال آن، این شاخص از آستانه روانی 40 هزار عبور کرد و در نهایت در 22 مارس به بالاترین حد خود یعنی 40888.43 رسید.

در حالی که تایوان ممکن است بازارهای آسیایی را رهبری کند، تحلیلگران معتقدند که ژاپن به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان هم می‌تواند رتبه نخست را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که بهبود استانداردهای حاکمیت شرکتی همچنان تأثیر ملموس و قابل توجهی بر عملکرد شرکت‌ها در اقتصادهای بزرگ جهان دارد.

بن پاول، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری APAC در موسسه سرمایه‌گذاری بلک راک، در یادداشتی اشاره کرد که بانک ژاپن اطمینان دارد که به اهداف تورمی خود دست خواهد یافت و به این ترتیب، سیاست پولی خود را به تدریج عادی می کند.

پاول گفت که پس‌زمینه اقتصاد کلان ژاپن برای دارایی‌های ریسکی مطلوب است. ما همچنان دارای اضافه وزنی در بازارهای سهام ژاپنی هستیم که ناشی از شتاب قوی اصلاحات شرکتی، درآمدهای سالم و حمایت از ارزش‌گذاری ناشی از نرخ‌های بهره واقعی هنوز منفی است.

در حالی که بیشتر بازارهای آسیایی از ابتدای سال تا به امروز در محدوده مثبت قرار دارند، سه بازار سهام تایلند، اندونزی و فیلیپین در محدوده منفی قرار گرفتند.

شاخص SET تایلند در شش ماه اول 8 درصد سقوط کرد که بدترین عملکرد را در منطقه داشت. جاکارتا کامپوزیت 2.88 درصد کاهش داشت در حالی که شاخص بورس فیلیپین حدود 0.6 درصد در همین دوره افت کرد.

همه نگاه‌ها به فدرال‌رزرو

اکثر بانک‌های مرکزی در آسیا حرکت بعدی فدرال رزرو را زیر نظر دارند، زیرا آنها معمولاً تصمیمات سیاست پولی را بر اساس حرکت‌های پیش‌بینی شده بانک مرکزی ایالات متحده اتخاذ می‌کنند. فدرال رزرو در اواخر سال 2023 نشان داد که در سال جاری چندین کاهش نرخ بهره وجود دارد.

با این حال، فدرال رزرو در نشست ماه مه تنها یک کاهش ۲۵ واحد پایه را برای باقیمانده سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود تا در سال 2024، کاهش 75 واحدی داشته باشد.

با این حال، بانک مرکزی مسیر تهاجمی‌تری را برای تشدید سیاست‌های پولی در سال 2025 اتخاذ کرده و پیش‌بینی خود را به چهار کاهش 25 واحدی افزایش داده است.

انتظارات کاهش نرخ بهره بارها محقق نشد، زیرا تورم بیشتر از حد انتظار باقی مانده است. افزایش اشتغال و رشد دستمزد در ایالات متحده نیز به این موضوع افزود که نیازی به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو وجود ندارد.

اکنون سؤال این است که نخستین کاهش نرخ بهره چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ بررسی‌ها حاکی از آن است که 61 درصد از معامله‌گران انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر نرخ بهره را 25 واحد کاهش دهد.

در 16 ژوئن، نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس گفت که این یک پیش‌بینی منطقی است که بانک مرکزی ایالات متحده یک بار در سال جاری نرخ بهره را کاهش می‌دهد، اما برای انجام آن تا دسامبر صبر می‌کند.

دیدگاه کشکاری توسط کن اورچارد، رئیس درآمد ثابت بین‌المللی در شرکت مدیریت دارایی T. Rowe Price تکرار شد.

با این حال، او پیش‌بینی کرد که بانک مرکزی در سال 2025 کاهش کمتری نسبت به آنچه در نمودار نقطه‌ای نشان می‌دهد، اعمال کند.

اورچارد گفت: یک یا دو کاهش نرخ در سال آینده واقعی تر به نظر می رسد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  3