مولدسازی ۵۴ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت در سال نخست اجرای طرح

وزیر اقتصاد:

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه انتظار این است که سهم بزرگی از مولد سازی به شکل تهاتر با پیمانکاران و فعالان اقتصادی برای پروژه‌ها باشد، گفت: عملکرد مولدسازی دارایی‌های دولت در سال نخست اجرای طرح، حدود 54 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 21 هزار میلیارد تومان مربوط به زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد، بانک‌های دولتی و عملکرد نقدی خزانه داری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از شادا، “سید احسان خاندوزی” روز سه شنبه ( 8 خردادماه) در آیین امضای تفاهم‌‎نامه بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفت: موضوع جلسه امروز از دستور کارهای مهم برای رییس جمهور شهید بود؛ ایشان به سرانجام رسیدن مصوبات حوزه مولدسازی تاکید داشتند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال نخست اجرای آیین نامه مولدسازی دارایی های دولت از 15 فروردین 1402آغاز شد، افزود: در ضمن وجود تعداد زیادی از مصوبات املاک مازاد دستگاه های دولتی، همزمان تعداد زیادی از پروژه های عمرانی در قالب بسته های رونق استان های مختلف به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در این راستا، تلاش شد تا برای تامین مالی پروژه هایی حائز اهمیت استان ها از منابع مولدسازی (مستغلات و اموال غیر منقول و دارایی های مازاد دستگاه های دولتی) استفاده شود، بدین شکل که از آن برای بخش های مختلف پیمانکاری کشور استفاده شود و در مقابل پروژه های عمرانی نیمه تمام در استان ها را تکمیل کرد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: این فرایند، نیازمند هماهنگ سازی 19 وزارتخانه و 31 استانداری در کشور برای شناسایی املاک مازاد و پروژه های اولویت دار و تصویب 6 آیین نامه و دستورالمعمل بود تا کمترین ایراد به طرح جدید مولدسازی وارد شده و کار مولدسازی بر اساس ضوابط و شرایط کاملا شفاف به پیش برود.

خاندوزی یادآور شد: سال نخست اجرای مولد سازی، صرف فراهم کردن مقدمات، تصویب آیین نامه ها، تعیین پروژه های اولویت دار و تعیین بسته های رونق و شناسایی اموال مازاد شد.

وی گفت: عملکرد مولدسازی دارایی های دولت در سال نخست مولد سازی، حدود 54 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 21 هزار میلیارد تومان مربوط به مولدسازی زیرمجموعه های وزارت اقتصاد، بانک های دولت و عملکرد نقدی خزانه داری است.

وزیر اقتصاد افزود: 31 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به مولدسازی هایی است که در قالب مولدسازی اراضی و زمین های طرح مسکن از سوی سازمان ملی زمین و مسکن انجام شده است.

خاندوزی تصریح کرد: انتظار ما این است که سهم بزرگی از مولد سازی به شکل تهاتر با پیمانکاران و فعالان اقتصادی برای پروژه ها باشد، به همین دلیل در سال گذشته کمتر از هفت هزار میلیارد تومان از مولدسازی مربوط به عملکرد نقدی بود که منجر به واریز به حساب خزانه شد و بخش اعظم مولدسازی به شکل غیر گردش خزانه داری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال اول اجرای آیین نامه، نیاز به تصویب 6 دستورالعمل، هماهنگ سازی اموال مازاد 19 وزارتخانه و پروژه های اولویت دار 31 استان بود، امیدواریم در سال دوم اجرا، عملکرد بالاتری ثبت شود.

وزیر اقتصاد افزود: بسیاری از اموال مازاد که در سال نخست از سوی هیات عالی مولد سازی به تصویب رسیده، به مرحله ای رفته اند که ارزش افزوده بالاتر و بهترین کاربری و تراکم را داشته باشند و توسط شهرداری ها ارزش افزایی شده و قیمت گذاری کارشناسی رسمی برای آنها انجام شود تا بدین ترتیب، بتوانند بدون هیچ شائبه ای به مرحله واگذاری در سال جاری برسند.

خاندوزی با بیان اینکه امسال توقع داریم سهم عملکرد نقدی خزانه، همچنان به صورت حداقلی باشد، اظهار داشت: بیشترین سهم را تهاتر با پیمانکاران عمرانی خواهد داشت که کمک می کند تا پیمانکاران از طریق انتقال اموال مازادی که دستگاه های دولتی در استان ها دارند، طرح های اولویت دار استان ها را به سرانجام برسانند.

وی با تشکر از قرارگاه خاتم الانبیا، افزود: قرارگاه خاتم الانبیا همیشه جزو ارکان مورد اتکای دولت بوده است و آیت الله رئیسی در جلسات خود از عملکرد قرارگاه و گره گشایی در اجرای پروژه ها تمجید می کردند.

وزیر اقتصاد گفت: در مورد شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس، اهتمام وزارت اقتصاد این بوده است که این شرکت وارد بورس شده و بخشی از سهام آن به مردم واگذار شود.

خاندوزی ادامه داد: این شرکت یکی از ارزنده ترین شرکت های کشور است که ورود آن به بازار سرمایه یک گام موثر در جهت بهبود شرکت به شمار می آید.

وی اضافه کرد: در ادامه تفاهمنامه امروز، بخشی از سهام این شرکت نیز در راستای مولدسازی و اجرای پروژه های عمرانی در اختیار قراررگاه خاتم الانبیا قرار بگیرد تا هم هدف اجرای پروژه های عمرانی و هم هدف مربوط به شفافیت و عرضه در بورس و مشارکت عامه مردم به طور همزمان محقق شود.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: امیدواریم، مسیری که رییس جمهور شهید برای ما ترسیم کرده را با قدرت ادامه دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄    =  16