آشفتگی بانکی ایالات متحده تمام نشدنی است/ عواقب طولانی مدتی در پیش است

جیمی دیمون، مدیرعامل شرکت JPMorgan Chase & Co (JPM.N)، روز سه شنبه در نامه ای به سهامداران نوشت: بحران فعلی هنوز به پایان نرسیده است و حتی وقتی که آن را پشت سر بگذاریم، سالهای بعد عواقب ناشی از آن برای بشر وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دیمون در یک پیام سالانه 43 صفحه ای که شامل طیف وسیعی از مباحث از عملکرد JPMorgan گرفته تا ژئوپلیتیک و رگولاتوری است، نوشت: «بحران فعلی هنوز به پایان نرسیده است و حتی وقتی که آن را پشت سر بگذاریم، سالهای بعد عواقب ناشی از آن برای بشر وجود خواهد داشت.»

دیمون، مدیر اجرایی بزرگترین وام دهنده ایالات متحده، گفت: ابرهای طوفان هنوز هم اقتصاد را تهدید می کنند. و سیستم بانکی پس از عدم موفقیت در Silicon Valley Bank و Reserv Credit Suisse توسط UBS ماه گذشته تحت استرس تجدید شده است.

دیمون نوشت: «شانس رکود در بازار افزایش یافته است. و گرچه این چیزی شبیه به سال 2008 نیست، مشخص نیست که این بحران فعلی به پایان می رسد. این تعداد زیادی دست در بازار را تحریک کرده است و به وضوح باعث سخت شدن شرایط مالی می شود زیرا بانک ها و سایر وام دهندگان محافظه کارتر می شوند.»

با این وجود، مشخص نیست که آیا این اختلالات باعث کاهش هزینه های مصرف کننده که اقتصاد ایالات متحده را هدایت می کند، می شود یا خیر.

دیمون نوشت، ریسک های ناشی از بحران فعلی «در دیدگاهی ساده» پنهان شده بود و در سایه قرار گرفتن در معرض نرخ بهره و سطح سپرده های بیمه نشده در بانک سیلیکون ولی پنهان شده بود.

اما او چندان شباهت هایی را با بحران مالی جهانی ندید. دیمون گفت: «در حالی که بحران در سال 2008 به بانک های بزرگ، وام دهندگان وام مسکن و بیمه گران در همه جای دنیا رسید اما این بحران فعلی بانکی شامل بازیکنان مالی بسیار کمتری است و مسائل کمتری که نیاز به برطرف شدن دارند.»

همانطور که بحران فعلی آشکار شد، دیمون دوباره نقش اصلی را ایفا کرد و به ترتیب 30 میلیارد دلاری زندگی برای بانک اول جمهوری (FRC.N) از 11 وام دهنده بزرگ کمک کرد.

JPMorgan ، Bank of America Corp (BAC.N) ، Citigroup (C.N) و Wells Fargo & Co (WFC.N) هر کدام 5 میلیارد دلار متعهد شدند و پس از آن مورگان استنلی و گلدمن ساکس (GS.N) ، با 2/5 میلیارد دلار تعهد را پذیرفتند.

دیمون نوشت، هرگونه مقررات جدید در پاسخ به آخرین آشفتگی باید «متفکرانه» باشد، از جمله قوانین واضح تر برای برخورد با بانک های شکست خورده باید از این موارد باشد. الزامات سرمایه استرس نامنظم و عدم اطمینان مداوم در مورد مقررات آینده به سیستم بانکی آسیب می رساند بدون آنکه آن را ایمن تر کند.

سهام JPMorgan در سال جاری تقریباً 3 درصد کاهش یافته است، بر خلاف کاهش 13 درصدی در شاخص S&P (.spxbk) که دارای سهام بانکی گسترده تری است.

سهام این بانک اندکی پس از ظهر با 2 درصد کاهش به 127/55 دلار رسید.

منابع آشنا با این اوضاع در آن زمان گفتند این شرکت در کنار سایر غول های وام دهی بانک مرکزی آمریکا و سیتی گروپ، پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی در ماه مارس، با سپرده ها دچار مشکل شد.

دیمون همچنین شرکت های مالی غیر بانکی، که به طور فزاینده ای با بانک ها در ارائه وام، کارت های اعتباری و خدمات ساخت بازار به طور فزاینده ای رقابتی شده اند، را هدف قرار داد.

«آیا مؤسسات ارائه دهنده اعتباری غیر بانکی قادر به تأمین اعتبار در صورت نیاز مشتری های خود به آن ها هستند؟» او درخواست کرد. «من شخصاً شک دارم که بسیاری از آن ها بتوانند.»

مترجم: مسعود اسکندری

منبع

https://www.reuters.com/markets/us/jpmorgans-dimon-says-us-banking-crisis-not-over-sees-long-repercussions-2023-04-04/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  51  =  61