تاثیر نوسان قیمت بر هلدینگ های سیمانی

ایبنا – افزایش 20 درصدی نرخ سیمان طی دو ماه گذشته تاثیر چندانی بر پرتفوی هلدینگ های سیمانی بر جای نگذاشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک یکی از کارشناسان صنعت سیمان با بیان این مطلب به خبرنگار «سرمایه» گفت: «تعدیل EPS شرکت های سرمایه گذاری سیمانی به این دوره انتقال پیدا نمی کند. در این دوره سود سال گذشته ثبت شده که تاثیر آن زیاد نیست و تعدیل EPS در شرکت های سیمانی در دوره مالی اول مهرماه امسال تا پایان شهریور سال 88 اتفاق خواهد افتاد.» وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران به امید تاثیر مثبت افزایش نرخ در این صنعت به سرمایه گذاری در شرکت های هلدینگ روی نیاوردند، گفت: «در حقیقت افزایش قیمتی در صنعت سیمان رخ نداده و یک شوخی اقتصادی بوده است. اگر بعد از سه سال و دو ماه افزایش نرخ سیمان را به صورت مرکب محاسبه کنیم، این رقم برای هر سال پنج درصد هم نخواهد بود و این صنعت در این مدت دائم متضرر شده است.»


این کارشناس بازار سرمایه طرح های توسعه شرکت های سیمانی را فاقد توجیه اقتصادی عنوان کرد و سپس ادامه داد: «افزایش نرخ سیمان در شرایطی رخ داده که بخش حمل و نقل و توزیع که عاملان فروش هستند، بیش از 30 درصد افزایش نرخ داشتند.
این در حالی است که عاملان فروش سرمایه گذاری خاصی در این بخش نداشته اند و سودهای بالایی نصیب شان شده است.»
وی به کاهش قیمت سیمان در بازار اشاره کرد و گفت: «این کاهش قیمت ناشی از سیاست تعیین نرخ 65 هزار تومان نبوده است. دلیل عمده کاهش تقاضا برای سیمان کاهش ساخت و ساز، کاهش شدید قیمت فولاد در ماه آگوست در اروپا و مصرف کشور چین به علت برگزاری المپیک پکن بوده است.»
به گفته وی اگر فولاد به قیمت منطقی خود برسد، قیمت آزاد سیمان نمی تواند روی تنی 65 هزار تومان باقی بماند.
این کارشناس صنعت سیمان خاطرنشان کرد: «رقم 65 هزار تومان برای هر تن سیمان نرخ عادلانه ای نیست و توزیع این نرخ مابین دلالان، عوارض بگیرها و کارخانه ها درست نبوده است.»
وی به عوارض 100 هزار تومانی برای هر تن سیمان اشاره کرد و گفت: «تا زمانی که امکان صادرات برای این صنعت فراهم نشود و قیمت گذاری سازمان حمایت طبق ضوابط منطقی (منظور کردن هزینه های مالی، استهلاک، جایگزینی و …) نباشد مشکلات این صنعت لاینحل باقی می ماند.»

38 درصد تعدیل منفی برای «وبوعلی»

کاهش سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه پذیر و منظور کردن کاهش ارزش سرمایه گذاری ها مبلغ 75 ریال از پیش بینی درآمد هر سهم شرکت سرمایه گذاری بوعلی کاست.
طبق اطلاعات دریافتی از سازمان بورس، شرکت سرمایه گذاری بوعلی پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 87 را در مهر و دی ماه سال گذشته و اردیبهشت امسال مبلغ 200 ریال اعلام کرده بود که این رقم با 38 درصد کاهش در اواسط شهریور امسال به 125ریال رسید.
«وبوعلی» دلایل تعدیل اخیر را کاهش سود حاصل از سرمایه گذاری های ناشی از کاهش سود شرکت های سرمایه پذیر، منظور کردن ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری ها، افزایش هزینه های مالی و افزایش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها ناشی از فروش سهام شرکت های خارج از بورس (بانک پاسارگاد و پارس آرین)، سهام شرکت شهاب و بخشی از املاک عنوان کرد.
سرمایه گذاری بوعلی در دوره 11 ماهه منتهی به پایان مرداد امسال با اختصاص 95 ریال سود به ازای هر سهم به 76 درصد از پیش بینی هایش رسید.
از سوی دیگر «وبوعلی» موفق شد در دوره یادشده 99 درصد از پیش بینی سالانه سود حاصل از سرمایه گذاری ها، 70 درصد از پیش بینی سالانه سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها، 78 درصد از پیش بینی سالانه سود عملیاتی و 94 درصد از پیش بینی سالانه درآمدهای متفرقه را محقق کند.

افزایش 27 درصدی درآمد سال مالی آتی

شرکت سرمایه گذاری بوعلی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 88 را با 27 درصد افزایش پیش بینی کرد.
«وبوعلی» برای سال مالی آتی پیش بینی کرد مبلغ 126 میلیارد و 921 میلیون ریال سود خالص داشته باشد که با این حساب درآمد هر سهم را با سرمایه 800 میلیارد ریال مبلغ 159 ریال پیش بینی کرد.
بر این اساس عملکرد سال مالی 88 در مقایسه با پیش بینی عملکرد سال مالی قبل نشان دهنده کاهش 20 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری ها، کاهش 55 درصدی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها، افزایش 15 درصدی سود عملیاتی و افزایش 27 درصدی سود پس از کسر مالیات است.
«وبوعلی» دلایل مغایرت عملکرد سال مالی 88 با سال مالی قبل را کاهش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها و سود سهام شرکت های سرمایه پذیر عنوان کرد.
هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری بوعلی اعلام کرده در نظر دارد تقسیم
80 درصد سود سال مالی 88 بین سهامداران را به مجمع عادی سالانه پیشنهاد کند.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  18