سال بسیار سخت بودجه

کسری بودجه و عدم تحقق درآمدهای سال 88 رقم می زند؛

ایبنا – در حالی که نامه نگاری های تدوین کنندگان و تصویب کنندگان بودجه تنها روی سه درصد ازاعتبارات هزینه ای دولت معطوف شده پیش بینی ها نشان می دهد دولت امسال 15 تا 21 هزار میلیارد تومان کسری بودجه جاری و 10 هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمدها خواهد داشت که این میزان کسری حجم هزینه های جاری دولت را با 35 درصد رشد به 80 هزار میلیارد تومان می رساند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در سال 87 نیز هزینه های جاری دولت از حدود 42 هزار میلیارد تومان با حدود 38 درصد رشد به 58 هزار میلیارد تومان رسید.نکته اساسی آن است که دولت در سال جاری با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و طرح بحث طرح هدف مند کردن یارانه ها ضمن اینکه بر حجم بودجه به میزان قابل توجه افزود در عین حال مشکلات بودجه ای نیز با حجم بیشتری تشدید خواهد شد.

کسری های بودجه دولت بر اساس محاسبه ارقامی که خود دولت اعلام کرده و حجم لایحه اصلاحیه امسال از سه طرق قابل پیش بینی است .دولت اعلام کرده بود از محل یارانه حامل های انرژی که در بودجه هیچرقمی برای آن در نظر گرفته نشده 9 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.همچنین دولت به دلیل عدم اجرای قانون بودجه درخصوص سهمیه بنزین بر اساس تولید بنزین داخل مجبور است براساس روال سال قبل برای واردات بنزین یارانه تخصیص دهد که اگر این کار تنها تا نیمه دوم سال ادامه داشته باشد با توجه به ارزان شدن قیمت بنزین در بازار جهانی ، دولت به جای 3 هزار میلیارد تومان حدود 2 هزار میلیارد تومان نیز از این محل کسری بودجه جاری خواهد داشت.

همچنین حجم اصلاحیه های بودجه دولت طی سالهای 85 تا 87 به ترتیب 2.3 هزار میلیارد تومان،3.6هزار میلیارد تومان و 6 هزار میلیارد تومان بوده است.این ارقام نشان می دهد حجم اصلاحیه ها برای پوشش کسری بودجه دولت با روند صعودی تا 67 درصد به طور متوسط 62 در صد رشد داشته است.اگر این میزان رشد را برای اصاحیه ای که دولت آخر سال به مجلس می برد اضافه کنیم حجم آن به مرز 10 هزار میلیارد تومان نزدیک می شود. این میزان اصلاحیه زمانی اتفاق می افتاد که بودجه مسیر عادی سالانه خود را طی کند اما امسال با توجه به اجرای قانون خدمات کشوری، قولهایی که دکتر احمدی نژاد در هنگام انتخابات داده است همچنین هزینه هایی که از محل هایی چون توزیع سهام عدالت ناشی می شود به نظر می رسد حجم اصلاحیه بیش از 10 هزار میلیارد تومان باشد.تبعا این روند مشکل بودجه در سال جاری بسیار خواهد خواهد بود.

در هرحال اگر مجموع ارقام مربوط به کسری و اصلاحیه ذکر شده در بالا جمع بزنیم به 21 هزار میلیارد تومان می رسد و چنانچه این رقم را با رقم اعتبارات هزینه ای مندرج در قانون بودجه سال 88 به میزان 59 هزار میلیارد تومان جمع بزنیم حجم بودجه جاری کشور به 80 هزار میلیارد تومان خواهد رسد.

منابع نیز غیر واقعی پیش بینی شده
در کنار افزایش 35 درصدی هزینه های جاری دولت منابع پیش بینی شده در بودجه نیز کاملا محقق نخواهد شد.

محاسبات نشان می دهد درآمد های غیرنفتی کشور شامل مالیات و سایر درآمدها به طور متوسط حدود 20 درصد طی سال های اخیر رشد کرده است.بنابر این در حالی که اتفاق ویژه درآمدی در کشور رخ نداده مجموع درآمدهای دولت نیز به جای 52 میلیارد تومان42 هزار میلیارد خواهد بود که این مسئله نیز در پایان سال به به معضل اساسی بودجه بدل خواهد شد و دولت را مجبور خواهد کرد که برای پوشش این عدم تحقق درآمدها متمم به مجلس ببرد.

در این میان دولت نشان داده که بیشتر مدیر هزینه است تا درآمد، بنابر این با توجه به رشدمصارف بودجه ای در دوران رونق نفتی و عادت مالوف وزیران دولت نهم در افزایش هزینه به نظر می رسد امسال سال بسیار سخت بودجه خواهد بود.

سالی که برای عبور از آن به ناچار مجلس به متمم و اصلاحیه های با حجم های بالغ بر 10 هزار میلیارد تومانی تن خواهد داد.

پیامد این بی انضباطی مالی و بودجه ای دولت که احتمالا بی انضباتی پولی نیز در کنار آن است تشدید مجدد نرخ نقدینگی و تورم خواهد بود.

نکته اساسی آن است که دولت در خصوص رشد هزینه ها در مسیر بی برگشت قرار گرفته و در کوتاه مدت حتی دوساله نمی تواند از از آهنگ رشد شدید بودجه جاری خود بکاهد.بنابراین چنانچه روال فعلی برقرار باشد باید منتظر باشیم که حجم بودجه جاری دولت در سال آینده از 100هزار میلیارد تومان فراتر رود. این درحالی است که با این حجم بودجه جاری نفت 150 دلاری هم کفاف مخارج دولت را نخواهد داد.

منبع:فردا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +    =  12