بازگشت سرمایه توسعه CNG از محل کاهش واردات بنزین

ایبنا – وزیر نفت با اشاره به افزایش تعداد جایگاههای CNG و استقبال مردم از مصرف این سوخت پاک، گفت: تاکنون کلیه هزینه های صورت گرفته برای توسعه صنعت CNG از محل کاهش واردات بنزین جبران شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک غلامحسین نوذری در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت توسعه جایگاه های CNG، با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون با راه اندازی 55 جایگاه، تعداد جایگاه های تک منظوره و دو منظوره CNG کشور به 874 جایگاه افزایش یافته است، گفت: علاوه بر جایگاه های به بهره برداری رسیده، هم اکنون بیش از یکهزار جایگاه تک منظوره و دو منظوره CNG مراحل مختلف ساخت خود را پشت سر می گذارند.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات صورت گرفته در مجموعه وزارت نفت و حمایت از سازندگان داخلی، بومی سازی اکثر تجهیزات مورد نیاز در جایگاه های CNG در حال انجام است، تصریح کرد: تا پایان سالجاری تعداد کل جایگاه های تک منظوره و دو منظوره CNG کشور به بیش از یک هزار و 800 جایگاه افزایش می یابد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به برنامه های مختلف وزارت نفت برای ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت و توسعه جایگاه های سوخت، بیان کرد: از این رو پیش بینی می شود با مشارکت بخش خصوصی تعداد جایگاه های بنزین و CNG در کلان شهرهای کشور و به ویژه تهران افزایش یابد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به بهره برداری 134 جایگاه تک منظوره و دو منظوره CNG در استان تهران، اظهار داشت: هم اکنون ساخت 115 جایگاه جدید در حال انجام است که با تکمیل آنها تعداد جایگاه های فعال CNG استان تهران به 249 جایگاه افزایش می یابد.

به گفته نوذری از تعداد جایگاه های فعال استان تهران، تعداد 84 جایگاه آن در هسته مرکزی شهر تهران قرار گرفته که ساخت 28 جایگاه جدید تک منظوره و دو منظوره CNG در این منطقه در حال انجام است.

کاهش زمان سوخت گیری خودروهای 2 گانه سوز

به گزارش مهر، وزیر نفت در ادامه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر معادل بیش از 10 میلیون لیتر بنزین در خودروها، CNG مصرف می شود، گفت: با افزایش تعداد جایگاه های CNG میزان استقبال مردم از این سوخت پاک نیز در حال افزایش است، که این موضوع کاهش مصرف بنزین را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه با بررسی های به عمل آمده هم اکنون زمان سوخت گیری خودروهای گاز سوز در جایگاه های CNG برخی از شهرها و استان های کشور به کمتر از 5 دقیق کاهش یافته است، بیان کرد: بر اساس برآوردهای به عمل آمده هم اکنون متوسط زمان سوخت گیری خودروهای گاز سوز در جایگاه های CNG کل کشور به حدود 20 دقیقه کاهش یافته که معتقدیم باید با ساخت جایگاه های بیشتر این زمان نیز کاهش یابد.

نوذری با تاکید بر اینکه در طی سالهای اخیر برای توسعه صنعت CNG سرمایه گذاری هایی انجام گرفته است، یادآور شد: اما با استقبال مردم از مصرف CNG و به دنبال آن کاهش مصرف و واردات بنزین، تاکنون کلیه هزینه های صورت گرفته در این بخش از محل کاهش واردات بنزین جبران شده است.

به گزارش مهر، مجموع تعداد جایگاه های CNG به بهره برداری رسیده کشور در سال های 83 و 84 به ترتیب 64 و 68 جایگاه بوده است. اما در سالهای 85 و 86 نیز به ترتیب 60 و 200 جایگاه تک منظوره و دو منظوره CNG به بهره برداری رسید.

اما با دستور رئیس جمهور به وزیر نفت مبنی برای افزایش تعداد جایگاه های عرضه گاز، ساخت و توسعه جایگاه های CNG در سالهای گذشته و امسال با شتاب بیشتری دنبال شده است، به طوری که در سال گذشته تعداد 427 جایگاه و از ابتدای امسال 55 جایگاه تک منظوره و دو منظوره CNG در 29 استان کشور در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

از سوی دیگر، هم اکنون تعداد نازلهای فعال CNG کشور به بیش از 6 هزار و یکصد نازل افزایش یافته که با این تعداد نازل فعال امکان سوخت رسانی به بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو 2 گانه سوز به صورت روزانه وجود دارد.

هم اکنون یکی از مهمترین مشکلات طرح توسعه جایگاه های CNG در کشور عدم تناسب بین تولید و تبدیل خودروهای 2 گانه سوز و جایگاه ها است، به طوری که خودروسازان کشور با حداکثر ظرفیت اقدام به تولید خودرو گاز سوز می کنند، اما ساخت جایگاه CNG با این سرعت قابل افزایش نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  −  11  =