تشکیل بانک جامع اطلاعات سرمایه گذاری خارجی در کشور

ایبنا -معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل بانک جامع اطلاعات سرمایه گذاری خارجی در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بهروز علیشیری در حاشیه نشست هیئت سرمایه گذاری خارجی در تهران گفت: پس از یک سال تلاش مداوم برای نخستین بار در کشور بانک جامع اطلاعات سرمایه گذاری خارجی در کشور به مرحله اجرایی رسید.

وی افزود: در حال حاضر این بانک سرمایه گذاری، اطلاعات ورودی همه سرمایه گذاریهای خارجی در ایران را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اطلاعات سرمایه گذاری خارجی این بانک شامل همه طرحهای سرمایه گذاری خارجی در کشور اعم از اینکه تحت پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در کشور را قرار بگیرند یا نگیرند را پوشش می دهد.

این مقام مسئول در ادامه ضمن اشاره به ماده 22 قانون تشویق سرمایه گذاری، تصریح کرد: بر اساس این ماده قانونی کلیه دستگاههای کشور موظفند، کلیه اطلاعات سرمایه گذاری خارجی خود را در اختیار سازمان سرمایه گذاری قرار دهند، ولی تاکنون این عمل صورت نگرفته بود و آمارهای سرمایه گذاری خارجی در کشور شامل داده هایی می شد که صرفا به وسیله هیئت سرمایه گذاری خارجی مورد تصویب قرار گرفته بود.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در خصوص نحوه شکل گیری این بانک اطلاعاتی اظهار داشت: در سالهای گذشته ابهاماتی در خصوص حوزه مفهومی و تعاریف سرمایه گذاری مستقیم خارجی وجود داشت که برای روشن شدن این مفهوم در سال گذشته، سمیناری یک هفته ای با حضور همه نمایندگان ارشد دستگاههای ستادهای اجرایی کشور به مدت یک هفته برگزار شد. در این سمینار نمایندگان آنکتاد و صندوق بین المللی پول به تشریح قوانین و ضابطه های ثبت ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی پرداختند و فی ما بین دستگاههای اجرایی کشور توافق کافی در این خصوص به وجود آمد.

معاون وزیر اقتصاد در عین حال خاطر نشان کرد: با تعیین حوزه های مفهومی تعریف سرمایه گذاری خارجی کشور و ورود آنها به بانک اطلاعاتی سرمایه گذاری خارجی در کشور، فضای مفهومی سرمایه گذاریهای خارجی روشن تر و دقیق تر خواهد شد و از طرفی این فرایند می تواند قراردادهای خارجی و ترتیبات قراردادی آنها را شفاف تر نماید که در نتیجه آن نظام حسابهای ملی کشور تصویری روشن تر از حجم ورودی سرمایه های خارجی خواهد داشت که این امر می تواند در برنامه ریزی های اقتصادی کارگشا خواهد بود.

علیشیری ضمن تشکر از مسئولان ذیربط وزارت نفت به خاطر زحمات آنها برای محاسبه و برآورد سرمایه گذاریهای خارجی در آن حوزه متناسب با تعاریف بین المللی سرمایه گذاری مستقیم، اعلام کرد که رایزنیهای مداوم با سایر دستگاههای اجرایی کشور و سازمان ثبت شرکتها برای شناسایی ورودی سمرایه گذاریهای خارجی کشور ادامه دارد تا این بانک به قابلیتهای کامل خود دست یابد و آمارهای سرمایه گذاری خارجی کشور با سایر کشورهای مشابه بر اساس یک تعریف واحد و استاندارد قابل مقایسه باشد.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  1  =  11