تخفیف مالیاتی ۳۰ درصدی برای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

ایبنا – وزیر بازرگانی با بیان اینکه بخش خصوصی برای توسعه فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی وارد شوند، گفت: تخفیف مالیاتی برای آغاز به کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصویب و ابلاغ شده و حتی ممکن است با اصلاح آن میزان تخفیف مالیاتی این فروشگاه‌ها افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مسعود میرکاظمی در حاشیه اولین همایش اصلاح الگوی مصرف اظهار داشت: طرح هدفمندکردن یارانه ها مقدمه ورود به تغییرات اساسی در ابعاد مختلف خرد و کلان اصلاح الگوی مصرف است که با همزمانی این طرح با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی می‌توان به تحولات لازم در این زمینه رسید.
وی افزود: گاهی اوقات اگر قیمتها اصلاح نشود توجهی به منابع ارزشمند انرژی نمی شود به طوری که اگر کالاها قیمت واقعی خود را پیدا کنند، اصلاح الگوی مصرف تبدیل به یک دغدغه می‌شود.

* تسهیلات 500 میلیارد تومانی فروشگاه های زنجیره ای

وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی گفت: یکی از مشکلات نظام توزیع وجود حدود 2 میلیون واحد صنفی است که باعث می‌شود قیمت کالاها و خدمات بالا برود زیرا حجم زیادی از جمعیت کشور از طریق همین واحدهای صنفی ارتزاق می‌کنند.
وی با اشاره به تجربه کشورها پس از جنگ های جهانی گفت: راهکار اصولی در این زمینه توسعه فروشگاه‌های زنجیره ای است که در سال هشتادوشش 500 میلیارد تومان در سال هشتادوهفت 300 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای این فروشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

*حضور بخش خصوصی در توسعه فروشگاه های زنجیره ای

میرکاظمی گفت: چند گروه از بخش های مختلف تعاونی و بخش خصوصی برای این فروشگاه‌ها اعلام آمادگی و ثبت نام کرده اند ولی هنوز فعالیت آنها شروع نشده است و چون دولت نمی‌تواند این فروشگاه ها را توسعه دهد لازم است تا بخش خصوصی وارد شود.
وی در پاسخ به سوال فارس درباره دلایل کندی اجرای فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی اظهار داشت: یکی از دلایل مشکلات سرمایه‌ای و دیگری مشکلات بانکی است که هنوز حل نشده است.

* تخفیف مالیاتی فروشگاه‌های زنجیره ای بیشتر می شود

وزیر بازرگانی در پاسخ به سوال دیگری از فارس درباره مشکلات مالیاتی فروشگاه‌های زنجیره ای اظهار داشت: تصویب شده است تا این فروشگاه ها برای آغاز کار خود از 30 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار باشند که ابلاغ شده و حتی ممکن است با اصلاح آن میزان تخفیف مالیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر باشد.
وی افزود: باید در زمینه فروشگاه‌های زنجیره ای بخش خصوصی را تشویق کنیم تا هرچه سریعتر این فروشگاه‌ها راه اندازی شود چرا که طبق سیاست‌های کلی اصل 44 اجازه توسعه نظام‌های توزیع به دولت داده نشده و این بخش باید توسط بخش خصوصی سرمایه گذاران و علاقه مندان توسعه یابد تا هم سود خوبی را بخش خصوصی و هم منافع زیادی برای مردم داشته باشد.

* آرد مصرفی امروز کمتر از سال 83 است

وزیر بازرگانی در خصوص اصلاح الگوی مصرف آرد گفت: میزان آرد توزیعی امروزکمتر از میزان سال 83 است و این در حالی است که جمعیت بین 5 تا 7 میلیون نفر بیشتر شده است.
وی در خصوص اصلاح الگوی مصرف برنج گفت: 28 سال دولت وظیفه خرید و توزیع برنج را داشت که با انجام یک نظرسنجی متوجه شدیم که این طرح 20 درصد اثربخشی دارد چرا که با 200 میلیاردتومان 700 هزار تن برنج خریداری می‌شد که این برنج‌های 300 دلاری مرغوبیت و اثربخشی لازم را ندارد.
میرکاظمی گفت: در سال 87 و 88 دولت ورود برنج دولتی را قطع کرد و اجازه داد تا مردم برنج مرغوبی که به صورت مؤثر استفاده می شود را وارد کشور کنند.

* افزایش تعرفه مصرف را کاهش نمی دهد قیمت را بالا می برد

وی افزود: برای اصلاح کسری یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تنی برنج وارداتی باید به سمت فرهنگ سازی برویم چرا که با بالابردن تعرفه هم مصرف کاهش پیدا نمی‌کند بلکه قیمت افزایش پیدا می‌کند.
وزیر بازرگانی گفت: مصرف یک میلیون و 300 هزار تن شیر خانوار را به 2 میلیون تن افزایش دادیم چرا که باید این کالا مصرف بیشتری داشته باشد.
وی افزود: حدود 400 میلیارد تومان هر ساله برای یارانه پودر شوینده پرداخت می‌شد که این رقم را به سمت شیر خانوار سوق دادیم چرا که مصرف سرانه شیر خانوار باید افزایش پیدا کند.

* با اصلاح قیمت آرد نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت

میرکاظمی گفت: تا زمانی که آرد 75 ریالی توزیع می‌شود مصرف نان همین گونه است، چرا که ما معتقد هستیم با اصلاح قیمت آرد نیازی به واردات گندم حتی در خشکسالی نخواهیم داشت چرا که مصرف سرانه گندم در ایران 163 کیلوگرم است که با بالاترین مصرف کننده گندم در سطح جهان هستیم که باید کاهش پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  ⁄  14  =