تولید آلومینیوم کیلویی۲۳۰۰ -فروش۱۶۰۰ تومان

ایبنا – مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران خرید تضمینی تولیدات ایرالکو توسط دولت به قیمت تمام شده سال 87 را برای خروج از بحران پیشنهاد کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو آلومینیوم را 2300 تومان تولید می کنیم ولی به قیمت 1600 تومان می فروشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کیاه مرز قورچیان در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت شرکت ایرالکو ( شرکت آلومینیوم ایران) گفت: این شرکت در سال 86 به صورت بلوکی در بورس و اوراق بهادار به معرض فروش گذاشته شد که از این طریق و بر مبنای گزارشات مثبتی از وضعیت این شرکت که توسط سازمان خصوصی سازی ارائه شده بود، اقدام به خرید سهام آن کردیم.
مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران اظهار داشت: در آن مقطع توسط سازمان خصوصی سازی گزارشاتی مبنی بر در نظر بودن طرحهای توسعه ای برای ایرالکو مطرح شده بود به نحوی که افزایش ظرفیت 110 هزار تنی تولید را اعلام کرده بودند و در عین حال پیش بینی شده بود که سود هر سهم سال 86 حدود 260 تومان خواهد بود.
پیشنهادی برای خروج از بحران
قورچیان در ادامه یک پیشنهاد برای خروج شرکت ایرالکو از وضعیت بحرانی مطرح کرد و افزود: شرکت توسعه صنعتی به عنوان سهامدار 20 درصدی ایرالکو، پیشنهاد دارد تا با کاهش هزینه های اضافی شرکت آلومینیوم ایران به قیمت تمام شده سال 87 تولید خود را ادامه دهد؛ به شرطی که دولت نیز بتواند تضمین دهد تا کل محصولات این شرکت را به قیمت تمام شده تولید سال 87 خریداری کند.
وی ضمن بیان این مطلب که از این طریق می توان از بحران موجود خارج شد و اشتغال نیز برقرار بماند به نحوی که کارگران شاغل در این واحد اقتصادی بیکار نشوند، تصریح کرد: پیش بینی سال 87 سود هر سهم شرکت آلومینیوم ایران نیز 308 تومان بود که در 6 ماه اول سال تاکنون حدود 150 تومان محقق شده است.
700 تومان زیان هر سهم
مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران بیان داشت: پس از اینکه صورتهای مالی شرکت به تایید بازرس قانونی می رسد متاسفانه 1/342 ریال زیان به ثبت می رسد، طبیعی است که یک شرکتی با چنین وضعیتی خیلی نمی تواند مورد اقبال بخش خصوصی قرار گیرد.
به گفته قورچیان پیش بینی ها نشان می دهد که در سالجاری برای هر سهم حدود 700 تومان زیان ثبت شود که ما به عنوان سهامداران شرکت آلومینیوم ایران به دنبال جواب این سئوال هستیم که چه اتفاقی می افتد که یک شرکت با افزایش دو برابری ظرفیت تولید برای هر سهم 700 تومان زیان می دهد؟
وی به توضیحاتش این نکته را که قیمتهای جهانی و بحرانهای مالی نیز در ایجاد چالش موثر بوده است، تاکید کرد: مدیریت این شرکت تا فروردین ماه سالجاری همچنان دولتی بوده است که پس از آن، با برگزاری مجمع فوق العاده توانستیم نمایندگانی را در هیئت مدیره وارد کنیم.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم تولید رقمی بین 1400 تا 1500 تومان است که چیزی بین 1600 تا 1700 تومان به فروش می رسد به نحوی که باید گفت در کاهش قیمتهای جهانی حاشیه سود کم شده است.
تولید هر کیلو آلومینیوم 2300 تومان – فروش 1600 تومان
قورچیان گفت: متاسفانه وضعیت شرکت ایرالکو هم اکنون به نحوی است که هر کیلوگرم آلومینیوم را 2 هزار و 300 تومان تولید می کند که خود نشان دهنده 700 تومان زیان در هر کیلو است، این میزان زیان برای دولت که می خواهد تولید و اشتغال را حفظ کند تا واردات نداشته باشد، قابل تحمل است ولی بخش خصوصی ترجیح می دهد در این حوزه ها سرمایه گذاری نکند.
مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران اظهار داشت: شرکت ایرالکو در حال حاضر 250 هزار نفر شخصیت حقیقی سهامدار خرد دارد و 30 درصد سهام آن نیز سهام عدالت است که با این حجم بالا متاسفانه سالجاری بیش از 110 میلیارد تومان زیان خواهد داد.
کمک حداقلی دولت ؛ وضع تعرفه حمایتی واردات
وی در پاسخ به این سئوال که دولت چه اقدامات حمایتی برای عبور از بحران شرکت ایرالکو ارائه داده است و یا می تواند انجام دهد؟ تاکید کرد: تمام دولتهای دنیا آلومینیوم را به خاطر حفظ محیط زیست و مصرف انرژی مورد حمایت قرار می دهند، ما نیز درخواست کرده بودیم حداقل یکسال پرداخت اقساط شرکت را عقب بیاندازند.
قورچیان در مورد برنامه های ایرالکو برای کاهش هزینه های اضافی این شرکت نیز توضیحاتی داد و تصریح کرد: یکی از مواردی که می توان از آن نام برد تیم فوتبال است که با افزایش هزینه ها باعث بالا رفتن حاشیه های آلومینیوم ایران شده است.
این مقام مسئول بیان داشت: دولت باید با وضع تعرفه ای مناسب برای واردات، حمایت از تولیدات داخلی را در راس برنامه های خود قرار دهد، زمانی که انبارهای ما پر از تولیدات است، تعرفه واردات باید به نحوی باشد که خیلی برای وارد کننده مقرون به صرفه نباشد.
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: اگر پیش بینی ها درست بود می توانستیم در سال گذشته 11 میلیارد تومان سود داشته باشیم و از این طریق، 2 قسط شرکت را پرداخت کنیم ولی عملا با زیان دادن شرکت این اتفاق نیفتاد به نحوی که ما در این رابطه به سازمان خصوصی سازی نامه نوشتیم تا با طرح در دولت بتوانیم راهکاری پیدا کنیم.
قورچیان افزود: پس از مدتی از سوی مسئولان خصوصی سازی مطرح شد که تقاضای ما از دولت قابل اجرا نیست و اگر نتوانیم در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کنیم، برابر با قانون برخورد خواهند کرد، چون در این ارتباط تمام سهام شرکت در وثیقه سازمان خصوصی سازی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −    =  17