۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه غیرقانونی

ایبنا – میزان واردات بنزین در چهار ماه اخیر حدود 2.3میلیارد لیتر، به ارزش 1057 هزار میلیارد تومان بوده است. به تعبیر دیگر دولت طی چهارماهه امسال بیش ار هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک این در حالی است که بر اساس ماده واحده قانون بودجه، دولت موظف بوده که تنها بنزین داخلی را به صورت سهمیه بندی با قیمت 100 تومان عرضه کند و مجاز به تخصیص یارانه برای بنزین و گازوئیل نیست. درهمین حال دولت در سه ماهه اول امسال دست کم حدود 911میلیون دلارصرف واردات بنزین کرد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک در سه ماهه نخست جاری بیش از یک میلیون و 33 هزار تن بنزین به ارزش 911 میلیون دلار وارد کشور شده است.

بر اساس گفته مسئولان نفتی معمولا آمار گمرک دقیق نیست چرا که با تاخیر به این سازمان می رسد. برای استخراج دقیق میزان واردات بنزین می توان از میزان مصرف داخلی استفاده کرد.

بر اساس گزارش شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی میانگین بنزین مصرف در روزهای 27 تیرتا دوم مرداد 71.6 میلیون و هفته ماقبل آن 70 میلیون لیتر بوده است.

همچنین بر اساس آخرین آمار امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، بهای هر لیتر بنزین سوپر روز جمعه (2 مرداد) در بازار خلیج فارس به 482 تومان (652 دلار و 65 سنت هر تن) و روز چهارشنبه (31 تیر) به بهای 457 تومان (618 دلار و 77 سنت هر تن) داد و ستد شد.

چنانچه معیار محاسبه را مصرف روزانه 70 میلیون لیتر که 45 میلیون لیتر آن در داخل تولید می شود و قیمت هرلیتر بنزین وارداتی را حدود 450 تومان در نظر بگیریم ، میزان واردات بنزین در چهار ماه اخیر حدود 2.3میلیارد لیتر به ارزش 1057 هزار میلیارد تومان بوده است.

به تعبیر دیگر دولت طی چهارماهه امسال بیش ار هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت کرده است.
این در حالی است که بر اساس ماده واحده قانون بودجه دولت موظف بوده که تنها بنزین داخلی را به صورت سهمیه بندی با قیمت 100 تومان عرضه کند و مجاز به تخصیص یارانه برای بنزین و گازوئیل نیست.

در سال جاری بحث کسری بودجه از مباحث مهم بین دولت و مجلس خواهد بود و پیش بینی می شود نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان کسری بورجه برای دولت وجود داشته باشد. کارشناسان اعتقاد دارند اگر دولت قوانین بودجه را درست اجرا کند از کسری بودجه بسیار خواهد خواهد کاست. برای مثال دولت در شش ماهه اول امسال حدود 1.64 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت خواهد کرد که غیر قانونی است.

در سه ماهه اول امسال 10 قلم عمده واردات به کشورمان به ترتیب بنزین، شمش آهن و فولاد غیر ممزوج، میلگرد، روغن‌های سبک، دانه ذرت، دستگاه‌های مکانیکی با کار خاص، ماشین‌های اکسترودینگ، ورق گرم، سوپر فسفات‌ها و دانه‌ سویا بوده است.

در سه ماهه اول امسال بیشترین میزان واردات مربوط به بنزین بود که بیش از یک میلیون و 33 هزار تن بنزین به ارزش 911 میلیون دلار وارد کشور شده است که در وزن و ارزش به ترتیب 11.23 و 6.96 درصد از کل واردات به کشور را شامل می‌شود.

منبع:فردا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  5