رشد ۳۵ درصدی صادرات ایران به عراق

ایبنا – رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد صادرات غیرنفتی ایران به عراق (بدون احتساب میعانات گازی) در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه درسال گذشته بیش از 35 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مهر مهدی غضنفری با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال 669 میلیون دلار کالای ایرانی به عراق صادر شد، گفت: صادرات محصولات ایران به این کشور در سه ماهه نخست سال گذشته معادل 5/496 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: رشد صادرات ایران به کشور عراق در امتداد رشد سال گذشته است به طوری که در طول سال 1387 عراق برای نخستین بار به بزرگترین شریک صادراتی ایران در زمینه کالاهای غیرنفتی مبدل شد.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه سهم بازار عراق از کل صادرات غیرنفتی کشورمان در سه ماهه نخست امسال معادل 7/16 درصد است، تصریح کرد: کشورمان در 12 ماهه سال 1387 بیش از 2 میلیارد و 383 میلیون دلار کالای غیرنفتی به بازار عراق عرضه کرده و این میزان در سال 1386 معادل 1 میلیارد 586 میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص بازار کشور عراق در سال‌های گذشته گفت: صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سال گذشته نسبت به صادرات سال 1383 (پایان برنامه سوم توسعه) که حدود 670 میلیون دلار بود، بیش از 6 برابر رشد داشته است.

غضنفری رشد صادرات غیرنفتی ایران به عراق را حاصل همسوتر شدن بخش خصوصی و دولتی در تجارت کشور دانست و خاطرنشان کرد: تاجران و بازرگانان ایرانی با حمایت دولت و سیاستگذاری‌های خاصی که سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه داشت، توانستند به این موفقیت بزرگ دست یابند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: این سازمان برای توسعه مناسبات اقتصادی تجاری ایران و عراق اقدامات دامنه‌داری را انجام داده که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی دفتر هماهنگی امور عراق، تشکیل میز کشور عراق، اعزام هیئت‌های تخصصی بازاریابی و هیات‌های صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق، برگزاری چندین نمایشگاه اختصاصی در مناطق مختلف عراق، اعزام هیئت‌های تجاری و تخصصی، مشارکت در نمایشگاه‌های بازسازی عراق، برگزاری جلسات تخصصی متعدد با اتحادیه‌های تولیدی و صادراتی اشاره کرد.

وی افزود: به عنوان مثال هم‌اکنون هیات تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری عراق متشکل از 60 فعال تجاری عراقی در سفری 5 روزه به تهران آمده‌اند و در مدت حضور خود، علا وه بر بازدید از نهمین نمایشگاه صنعت ساختمان با متولیان خصوصی و دولتی تجارت کشورمان به مذاکره می‌پردازند.

معاون وزیر بازرگانی مهم‌ترین رقبای جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق را کشورهای ترکیه، اردن و چین دانست و ابراز امیدواری کرد: روند رو به رشد تجارت متقابل گسترش یابد به طوری که در آینده نزدیک ایران به بزرگ‌ترین شریک تجاری عراق از لحاظ واردات تبدیل شود.

لازم به ذکر است اقلام صادراتی ایران به عراق شامل آب معدنی، مواد خوراکی و غذایی، مواد بهداشتی و شوینده، میوه و خشکبار، روغن مایع، کولر آبی، فرش و موکت، لوازم خانگی، آهن‌آلات، بیسکویت و شیرینی، آبزیان و انواع مصالح ساختمانی می‌شود.

فهرست 100 قلم کالای وارداتی این کشور در گزارش کشوری عراق در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران به نشانی www.tpo.ir وجود دارد که بازرگانان و سایر علاقمندان می‌توانند برای اطلاع از آن به آدرس مذکور مراجعه کنند.
 
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄  6  =