عملکرد بیمه در پوشش خسارت و دیه سانحه دیدگان سقوط هواپیماها

ایبنا – پس از وقوع سوانح در حمل و نقل هوایی شاید یکی از سازمان‌هایی که باید به سرعت به حساب و کتاب خود برای پرداخت خسارت بپردازد، شرکتهای بیمه هستند، در این میان بیمه ایران با پوشش بیشتر در حمل و نقل هوایی کشور باید همیشه آماده پرداخت خسارت‌ها باشد و خطرات پیش بینی شده و نشده آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر این اساس شناخت حقوق هوایی و بررسی میزان ریسک در حمل و نقل هوایی کشور برای بیمه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.
این گزارش حاکی است با توجه به گسترش حمل و نقل هوایی و ضرورت حاکم بودن حقوق هوایی بر چگونگی حمل و نقل مخصوصا حمل و نقل مسافر همگان برآنند که در خصوص جوانب مختلف حمل و نقل هوایی تحقیق نموده و هر کدام در پی تعریف حقوقی مبتنی بر عدالت در حمایت از مسافران باشند.
یکی از حقوقی که بسیار مورد توجه بوده حق سلامت مسافر و خدمه هواپیما است که به صورت بحث درباره میزان مسوولیت مدنی متصدیان حمل و نقل مطرح شده است.
حوادث و سوانح بسیاری که در عرصه های ملی و بین‌المللی رخ داده و می‌دهد، ضرورت بحث در خصوص بیمه مسافران و خدمه هواپیما را هم بیشتر می‌کند، لذا در این راستا نخست باید جایگاه بیمه در حقوق هوایی را شناخت و سپس خطرات پیش بینی شده و نشده آن را مورد ارزیابی قرار داد و متناسب با آن برای متصدی حمل و نقل مسوولیتی تعریف کرد.
تلاش‌های بسیاری در عرصه بین‌المللی در این خصوص انجام شده است که در حقوق داخلی هم بی اثر نبوده است. کنوانسیون ورشو در سال 1925، پروتکل لاهه در سال 1955،کنوانسیون گوادالاخارا در سال 1961 هر کدام به نوعی در این مسیر قدم برداشته‌اند .
حال می‌توان با توجه به حوادث هوایی چند روز اخیر، در خصوص چگونگی پرداخت خسارت به حادثه دیدگان اخیر در کشورمان به بررسی پرداخت.

* پرداخت کامل خسارت به حادثه دیدگان هواپیمای توپولف

جواد سهامیان‌مقدم مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی کاسپین تحت پوشش بیمه ایران است، اظهار کرد: تعهدات بیمه ایران مربوط به خدمه، مسافران و بدنه هواپیما است و پس از مشخص شدن ابعاد حادثه، تمامی تعهدات بر اساس قرارداد پرداخت می‌شود.
وی گفت: مسافران هواپیمایی کاسپین تحت پوشش کامل بیمه ایران هستند و برای جانباختگان ایرانی حادثه با توجه به اینکه در ماه حرام قرار داریم برای هر کدام مبلغ 55 میلیون تومان دیه پرداخت می‌شود.
سهامیان مقدم گفت: با توجه به این که بیمه هواپیما از ریسک‌های سنگین به شمار می‌رود بخشی از آن به بیمه‌گر اتکایی خارج از کشور مربوط است که ما مراتب را به اطلاع آن‌ها رسانده‌ایم و در این زمینه با سرعت عمل خواهیم کرد.
مدیرعامل بیمه ایران به پرداخت کامل خسارت سوانح هوایی سال گذشته در فرودگاه مهرآباد و اصفهان از سوی این بیمه اشاره و تصریح کرد: در این موارد با دقت و سرعت بالایی عمل و مجموعا دو هزار میلیارد ریال خسارت پرداخت شد.

*عدم توانایی پرداخت خسارت

مدیر روابط عمومی بیمه ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»با بیان این که آیا تقبل میزان مبلغ خسارت و دیه مسافران توسط بیمه ایران ، از طریق بیمه اتکایی پرداخت می‌شود، اظهار داشت: شرکت بیمه ایران در حال حاضر توانایی پرداخت تمامی هزینه‌های خسارت هواپیما و دیه مسافران را ندارد و ضرورت دارد که با مشارکت چندین شرکت بیمه‌ای، هزینه خسارت پرداخت شود.

*تحت پوشش بیمه بودن کلیه مسافران

رییس کارگروه ویژه بررسی سانحه سقوط هواپیما توپولف در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر چگونگی پرداخت دیه مسافران، خاطر نشان کرد: تمامی مسافران این پرواز به همراه هواپیما، تحت بیمه شرکت بیمه ایران قرار داشته‌اند که طبق مقررات دیه آنها به طور کامل پرداخت خواهد شد.

*تحت پوشش بودن کامل مسافران

سهامیان مقدم رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه ایران نیم ساعت پس از حادثه برخورد شرکت هواپیمایی آریا ، تصریح کرد: کلیه سرنشینان این هواپیما تحت پوشش دیه کامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی هستند.
مدیرعامل بیمه ایران در هنگام حضور خود در صحنه حادثه بلافاصله طی گزارشی اطلاعات و تعهدات بیمه ایران را به بازپرس و همچنین قاضی ویژه پرونده و دادستان اعلام کرد و بی درنگ دستور تشکیل دو کمیته رسیدگی به حادثه در مجتمع خدمات بیمه ای استان خراسان در مشهد و ستاد مرکزی درتهران را صادر کرد تا کسانی‌که نیازمند کمک و راهنمایی باشند به مراکز یاد شده مراجعه کنند.

*خارجی ها هم بیمه ایران دریافت می‌کنند

ناصر لقایی مدیر روابط عمومی بیمه ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس « توانا» در خصوص حوادث هوایی اخیر چنین بیان داشت: تمامی کسانی که در 2 هواپیما حادثه دیده‌اند تحت پوشش بیمه هستند.
وی گفت: کشته شدگان در حادثه هواپیمای ایلوشین 62 هواپیمایی آریا قشم مبلغ کامل دیه که مبلغ 40 میلیون تومان است پرداخت خواهد شد.
لقایی در خصوص زخمی‌هاو مجروحین گفت : هر چیزی که مشمول قانون بیمه شود به آنها براساس هزینه‌های مشخص که درمکانیزم پرداخت قانون دیات تعریف شده خسارت پرداخت خواهد شد.
مدیر روابط عمومی بیمه ایران گفت: هواپیمایی توپولوف 154 شرکت هواپیمایی کاسپین در ماه حرام حادثه دید و بر این اساس قیمت پرداختی به کشته شدگان براساس ماه حرام پرداخت شد ولی در هواپیمایی ایلوشین 62 خسارت براساس ماه غیرحرام پرداخت می‌شود.
مدیر روابط عمومی بیمه ایران در خصوص مسافران خارجی چنین بیان داشت: تمامی کسانی که در هواپیماهای مذکور تحت پوشش بیمه بوده حتی خارجیانی که در هواپیماهای مذکور بوده‌اند.

* بار مسافران هم بیمه بود

همچنین حمیدرضا کاوه مشاور فنی مدیرعامل و مدیر بیمه‌های باربری گفت : هر دو شرکت هواپیمایی مذکور تحت پوشش بیمه باربری بیمه ایران بودند و به بار مجاز مسافران خسارت پرداخت می شود .
وی گفت: در ازای هر 20 کیلوگرم بار مسافر مبلغ 4 میلیون ریال به صاحبان کالا اختصاص می‌یابد اما به بارهای عادی مسافران که وزن آنها از میزان 20 کیلوگرم بالاتر باشد خسارتی پرداخت نمی‌شود.
کاوه در خصوص بیمه هواپیما چنین اظهار داشت : هواپیمای توپولوف شرکت کاسپین تحت پوشش بیمه ایران قرار دارد اما هواپیمای ایلوشین تحت پوشش بیمه‌‌های خارجی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄    =  4