پنج غول نفتی جهان تنها ۱۴ میلیارد دلار سود کردند

ایبنا – پنج غول نفتی جهان که طی سه ماهه دوم 2008 سود 40 میلیارد دلاری را تجربه کرده بودند در مدت مشابه 2009 به دلیل افت قیمت نفت تنها 14 میلیارد دلار سود کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در گزارش ‌های خود از کاهش شدید سوددهی شان به علت کاهش تقاضا در سه ماهه دوم سال جاری خبر دادند.همچنین این شرکت‌ها امید به بازگشت سریع شرایط اقتصادی را عملا غیر قابل حصول پیش بینی کردند و به امید برای افزایش تقاضا دل بسته‌اند و این در حالی است که پیش بینی می‌شود اوپک بازهم سقف تولید خود را در نشست سپتامبر کاهش دهد.

* بزرگترین شرکت نفتی جهان تنها 4 میلیارد دلار سود کرد

اگزون موبیل،بزرگترین شرکت نفتی جهان سود خالص خود را درسه ماه دوم سال جاری میلادی به کمتر از 95/3 میلیارد دلار معادل 81 سنت در هر سهم اعلام کرده است و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل به بیش از 68/11 میلیارد دلار معادل 22/2 دلار برای هر سهم رسیده بود .
این کاهش سوددهی اگزون موبیل در حالی است که این شرکت میزان هزینه های سرمایه گذاری را در این مدت با 6 درصد کاهش به کمتر از 56/6 میلیارد دلار رسانده بود.
رکس تیلرسون،رییس شرکت اگزون موبیل در این باره گفت: شرایط اقتصاد جهانی تاثیر منفی شدیدی بر صنعت انرژی داشته و موجب نوسان شدید قیمت نفت و گاز و افت تقاضای فرآورده های نفتی شده است.
لازم به ذکر است کاهش 3 درصدی سقف تولید اوپک تاثیر زیادی در افت تولید این شرکت داشته است.
سود بخش پالایشگاهی اگزون موبیل نیز در این مدت به کمتر از 512 میلیون دلار رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل به 05/1 میلیارد دلار رسیده بود .

* سود بزرگترین شرکت نفتی اروپا 67 درصد کاهش یافت

شل،بزرگترین شرکت نفتی اروپا نیز اعلام کرد میزان سود خالص خود در سه ماه دوم سال جاری با 67 درصد کاهش به 3.82 میلیارد دلار رسیده است که این افت شدید در پی کاهش شدید بهای نفت و کاهش میزان تقاضاها حاصل شده است.
لازم به ذکر است در مدت مشابه در سال گذشته،شل سود 11.6 میلیارد دلاری را حاصل کرده بود.فروش این شرکت در اروپا نیز از 131،4میلیارد دلار در سال گذشته به 63.9 میلیارد دلار کاهش یافته است.
رئیس اجرایی این شرکت نیز در بیانیه ای گفت: ظرفیت تولید مازاد بر نیاز بازار است و هزینه ها نیز همچینن بالا است و تقاضا برای نفت خام نیز پائین است. وی همچنین گفت که ما بر روی بازگشت سریع اقتصادی حساب باز نخواهیم کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس،اکتشافات و استخراجات شل با کاهش 77 درصدی به 1.33 میلیارد دلار کاهش یافته است. تولیدات این شرکت نیز با 6 درصد کاهش به 2.9 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است این در حالی است که قیمت واقعی نفت برای این شرکت از 111.92 دلار در سال گذشته، به 52،62 دلار در این مدت کاهش پیدا کرده است.
این شرکت در برنامه‌های خود برای سال آینده از تلاش برای کاهش هزینه های این شرکت در سال 2010 به 28 میلیارد دلار خبر داده است،لازم به ذکر است در سال جاری هزینه‌های این شرکت 31 میلیارد دلار برآورده شده است.
همزمان با کاهش شدید سوددهی ،رویال داچ شل اعلام کرد، در پی تشدید بحران مالی و اقتصادی جهان قصد دارد به منظور کاهش هزینه‌ها تعدادی از کارمندان خود را در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های پتروشیمی کاهش دهد.
آنی پیبلس سخنگوی شرکت شل نیز در این باره گفت: شرکت شل قصد دارد تعداد کارمندان خود در پروژه‌های انرژی آمریکا را کاهش دهد.


*کاهش 3 میلیارد دلاری سود بریتیش پترولیوم

سود شرکت بریتیش پترولیوم،دومین شرکت نفتی اروپا ، طی سه ماه دوم سال جاری میلادی با بیش از 53 درصد کاهش به کمتر از 3.14 میلیارد دلار رسیده است .
چتونی هیوارد، رییس شرکت بریتیش پترولیوم در این باره گفت: میزان سود خالص این شرکت طی سال 2009 نسبت به سال قبل بیش از 3 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت .
هیوارد همچنین گفت: به نظر من در شرایط کنونی تقاضای جهانی نفت خیلی سریع افزایش نخواهد یافت و ما امیدوارم تقاضای نفت در بلند مدت رشد قابل توجهی داشته باشد.

* سود خالص کونوکو فیلیپس 76 درصد افت کرد

کونوکو فیلیپس نیز اعلام کرد درآمدش در سه ماهه دوم سال جاری بیش از 76 درصد کاهش یافته است واکتشاف و استخراج نفت نیز در پی کاهش متقاضیان کاهش یافته است.
این شرکت نیز گزارش سود 1.3 میلیارد دلار ، یا 87 سنتی برای هر سهم را در سه ماه دوم سال جاری اعلام کرد که در مقایسه با سود 5.4 میلیارد دلار ،که معادل 3.50 دلار سهم ،در مدت مشابه سال گذشته بود کاهش شدیدی را نشان می دهد.
درآمد این شرکت نیز با 50 درصد کاهش به 35.4 میلیارد دلار در این مدت رسیده است.
این در حالی است که تحلیلگران درآمد 85 سنتی برای هر سهم و در مجموع درآمد 39،08 میلیارد دلاری را پیش بینی کرده بود.
تولیدات این شرکت نیز در حالیکه سوددهی این شرکت 81 درصد کاهش یافته است 7 درصد رشد را نشان می‌دهد.تولیدات این شرکت در این مدت روزی 1.87 میلیون بشکه ارزیابی شده است که در مقایسه با 122 هزار بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.این افزایش ها غالبا در کشورهای روسیه،کانادا،نروژ و ویتنام بوده است.

*سود دهی شرکت توتال فرانسه به نصف رسید

درپی کاهش قیمت نفت، سوددهی توتال فرانسه نیز در فاصله آوریل تا ژوئن 54درصد کاهش یافته است.
به گزارش این شرکت کاهش سوددهی این شرکت از میزان 73/4 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال گذشته به 17/2میلیارد دلار در سال جاری کاهش یافته است.
این شرکت سومین تولیدکننده نفت در اروپاست که میانگین تولیدات آن در سه ماهه دوم سال جاری به 18/2 میلیون بشکه در روز رسیده است که نسبت به 35/2بشکه نفت در سال گذشته 3/7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به گزارش این شرکت، توتال هزینه‌های بالای نگهداری و تأثیرات نوسانات قیمت و تقاضای پایین را در این مدت از عوامل اصلی این زیان‌دهی عنوان کرده است.
فروش این شرکت در این مدت با کاهش 35درصدی به 31.4 میلیارد یورو رسیده است.
این شرکت همچنین از بالا بردن سود به سهامداران به ارزش 1.14 یورو برای هر سهم خبر داد.
لازم به ذکر است قیمت نفت خام برنت در سه ماه دوم سال جاری 13/59 دلار بود که نسبت به سه ماهه اول سال جاری که در حدود 46/44 دلار در هر بشکه بود رشد بیش از 15 دلاری را نشان می‌دهد که باز هم از قیمت 121.18 دلاری در نیمه اول سال 2008 به مراتب کمتر است.
شرکت توتال هم‌چنین پیش‌بینی کرد که در 6 ماه پایانی سال با افزایش تولید در میدان‌های نفتی آکپو در نیجریه، تاهیتی در جزیره مکزیک و تیریهان در نروژ و هم‌چنین پروژه‌های گاز مایع در یمن و قطر و میدان نفتی تومبوآلاندانا در آنگولا سوددهی خود را به حد قابل قبولی رساند.
در هر حال با توجه به اینکه هیچ نشانه ای از افزایش تقاضای جهانی انرژی وجود ندارد و روند صعودی ذخایر جهانی انرژی نیز ادامه دارد ، انتظار می رود اوپک در نشست سپتامبر سقف تولید خود را کاهش دهد و این امر در کوتاه مدت باعث می شود روند نزولی سود دهی قدرت‌های نفتی جهان همچنان ادامه یابد.
لازم به ذکر است به دنبال انتشار اخباری مبنی بر رکود کمتر ازحد انتظار کشورهای توسعه یافته، بهای نفت خام در معاملات روز جمعه از مرز 69 دلار هم فراتر رفت.
کاهش شدید ارزش دلار نیز به این افزایش قیمت ها در بازار نفت کمک کرد.
در حالی که متوسط قیمت نفت در سه ماهه نخست 2009 به 44 دلار در هر بشکه رسیده بود این رقم در سه ماهه دوم به 59 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  8  =