۱۰۷ دانشگاه به کنکوریها یاخوابگاه نمی‌دهند یا مشروط!

ایبنا – 107 دانشگاه و موسسه آموزش عالی برای پذیرفته شدگان کنکور امسال امکانات رفاهی ندارند و نسبت به اسکان دانشجویان جدید الورود در خوابگاههای دانشجویی اظهار عدم تعهد کرده اند. برخی نیز برای ارائه امکانات خوابگاهی شرایطی را در نظر گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دانشگاهها کمبود امکانات خوابگاهی و عدم تعهد خود را در قبال اسکان در آستانه انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور سراسری 88 از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده اند.

بر اساس اعلام دانشگاهها، ممتاز بودن، دارا بودن رتبه های دو یا سه رقمی و رتبه های زیر هزار برخی از شرایطی است که دانشگاهها برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته اند.

برخی از دانشگاهها نیز اعلام کرده اند تنها می توانند در حد یک یا دو سال دانشجویان را در خوابگاهها اسکان دهند. علاوه بر این اغلب این دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان پسر در خوابگاهها با محدودیت مواجه هستند.

عدم ارائه خوابگاه به دانشجویان شبانه و متأهلین و کمبود خوابگاههای دولتی نیز برخی دیگر از محدودیتهایی است که دانشگاهها در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام کرده اند.

از میان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که عدم ارائه امکانات رفاهی به دانشجویان را در سال جدید تحصیلی اعلام کرده اند، 32 دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و در رشته های علوم پزشکی دانشجو می پذیرند و بقیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم هستند.

با توجه به لیست 107 دانشگاهی که اسکان در خوابگاه را امکانپذیر ندانسته و یا شروطی برای آن اعلام کرده اند به نظر می رسد انتخاب رشته داوطلبان به خصوص برای کنکوریهایی که نمی توانند محل اسکان خود را تامین کنند بر اساس رشته های بومی صورت گیرد.

دانشگاههایی که تعهد اسکان دانشجویان جدیدالورود را در خوابگاهها عهده دار نشده اند:

به گزارش مهر، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه بوعلی سینا- همدان، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت معلم تهران، مرکزآموزش عالی جهرم، دانشگاه قم، دانشگاه ارومیه و دانشکده علوم اقتصادی نیز هیچگونه تعهدی در خصوص تامین و واگذاری خوابگاه به دانشجویان روزانه و شبانه در مقاطع مختلف تحصیلی ندارند.

دانشگاه مراغه و مرکز آموزش عالی جهرم محدودیت در امکانات خوابگاهی را عنوان و اعلام کرده اند تعهدی در قبال تامین خوابگاه برای دانشجویان ندارد. مرکز آموزش عالی جهرم تاکید کرده است با توجه به محدودیت امکانات خوابگاهی این مجتمع هیچ تعهدی در قبال واگذاری خوابگاه دانشجویی به دانشجویان دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) ندارد.

دانشگاه گلستان- گرگان، دانشگاه گیلان- رشت، دانشگاه لرستان- خرم آباد، دانشگاه مازندران- بابلسر نیز به همین ترتیب اعلام کرده اند هیچگونه تعهد و تضمینی برای تامین و واگذاری خوابگاه دانشجویی به دانشجویان نخواهند داشت.

دانشگاه بیرجند یکی دیگر از دانشگاههایی است که درباره امکانات رفاهی به دانشجویان اعلام کرده است: به علت عدم وجود ظرفیت خوابگاهی هیچگونه تعهدی نسبت به اسکان دانشجویان دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) نخواهد داشت.

دانشگاه زابل نیز دلیل کمبود امکانات خوابگاهی را عدم مسئولت در قبال واگذاری خوابگاه به دانشجویان اعلام کرده است.

دانشگاه شهید باهنر- کرمان همچنین اعلام کرده است این دانشگاه هیچ گونه مسئولیتی در خصوص واگذاری خوابگاه به دانشجویان ندارد. مرکز آموزش عالی بافت این دانشگاه نیز فقط برای دانشجویان دختر خوابگاه خودگردان در نظر گرفته است.

مرکز آموزش عالی کازرون، دانشکده فنی و مهندسی بناب، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری (دادگستری)- تهران و مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان نیز در شمار مراکز آموزش عالی هستند که تعهدی را برای اسکان دانشجویان جدید الورود در خوابگاه متقبل نشده اند.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشگاههای صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیر نیز به این ترتیب اعلام کرده اند فقط به دانشجویان دوره روزانه آن هم در صورت وجود امکانات و مقدورات خوابگاه می دهند.

دانشگاههایی که با اعلام برخی شرایط توانایی تأمین امکانات رفاهی دانشجویان را دارند:

به گزارش مهر، آموزشکده فنی تربت حیدریه تنها برای دختران خوابگاه در نظر گرفته است و دانشکده فنی و مهندسی اراک (وابسته به دانشگاه علوم و صنعت ایران) نیز امکان اسکان کلیه متقاضیان خوابگاه برادران را دارا نیست.

در حالیکه بسیاری از دانشگاهها از اسکان دانشجویان پسر در خوابگاه معذور هستند، دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کرده است این دانشگاه فاقد هر گونه امکانات خوابگاهی برای خواهران است.

دانشگاه تهران : این دانشگاه درباره اسکان دانشجویان جدید الورود در خوابگاه اعلام کرده است: ظرفیت خوابگاههای قابل تخصیص در این برای دختران 800 نفر و برای پسران 950 نفر است. ضمنا به هیچ وجه امکان اسکان دانشجویان نوبت دوم (شبانه) وجود ندارد. در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج این دانشگاه نیز امکان اسکان برای دانشجویان پسر 80 نفر و برای دانشجویان دختر 60 نفر است ضمن اینکه در صورت اتمام ساخت خوابگاه جدید امکان افزایش ظرفیت در بخش خواهران وجود دارد. دانشگاه تهران برای پردیس قم (مجتمع آموزش عالی قم) مسئولیتی جهت تامین خوابگاه ندارد.

دانشگاه اصفهان: این دانشگاه با اعلام ظرفیت خوابگاهی خود در سال جدید اعلام کرده است: این دانشگاه به 60 درصد دانشجویان روزانه غیر بومی (به جز استان اصفهان) مشروط به داشتن شرایط لازم خوابگاه ارائه می دهد و به دانشجویان نوبت دوم (شبانه)، میهمان، انتقالی و … نیز توسط این دانشگاه هیچگونه خدمات خوابگاهی ارائه نمی شود.

دانشگاه اراک: با توجه به کمبود امکانات خوابگاههای دولتی برای کلیه پذیرفته شدگان سال اول استفاده از خوابگاه منحصرا مربوط به داوطلبان زیر رتبه هزار است و سایر پذیرفته شدگان می توانند از خوابگاههای خصوصی استفاده کنند.

دانشگاه ایلام: واگذاری خوابگاه به افراد متقاضی در این دانشگاه بر اساس امتیاز و در نظر گرفتن رتبه قبولی صورت خواهد پذیرفت. این دانشگاه منحصرا جهت دانشجویان دختر شاغل به تحصیل در دوره های نوبت دوم (شبانه) به صورت خودگردان و در حد توان خوابگاه فراهم می کند.

دانشگاه بجنورد: این دانشگاه فاقد هرگونه خوابگاه دانشجویی بوده و هیچ گونه تعهدی برای تامین آن ندارد و تنها دانشجویان دختر بعضا می توانند از خوابگاههای بخش خصوصی با اجاره بهای حدود شش میلیون ریال در یک سال تحصیلی استفاده کنند.

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)- قزوین: این دانشگاه حداکثر به 40 درصد از پذیرفته شدگان دوره روزانه سال 1388 بر اساس اولویت رتبه علمی و سایر امتیازات مکتسبه خوابگاه می دهد.

دانشگاه تبریز: دانشگاه تبریز به هیچ وجه به دانشجویان دوره های شبانه (نوبت دوم) خوابگاه واگذار نمی کند. این دانشگاه به علت محدودیت در سال اول به دانشجویان حائز رتبه های سه رقمی کشوری دوره روزانه خوابگاه واگذار می کند بقیه دانشجویان در صورت عقد قرارداد با پرداخت اجاره بها از طرف دانشجو در خوابگاههای خودگردان اسکان داده خواهند شد.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وابسته به وزارت آموزش و پرورش: وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هیچ گونه تعهدی در خصوص ارائه امکانات خوابگاهی به پذیرفته شدگان بومی استان تهران ( تهران، کرج، دماوند، فیروزکوه و شهریار و ..) در رشته های تحصیلی مربوط نخواهد داشت و از واگذاری خوابگاه جدا معذور می باشد. ضمنا رشته های نیمه حضوری ویژه فرهنگیان صرفا در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد و هیچ گونه امکانات رفاهی و خوابگاهی در اختیار پذیرفته شدگان قرار نخواهد گرفت.

دانشگاه تربیت معلم آذربایجان- تبریز: این دانشگاه به دانشجویانی که در سایت خطیب پذیرفته شوند هیچ گونه امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب ارائه نمی دهد.

دانشگاه تربیت معلم سبزوار: این دانشگاه به دانشجویان روزانه غیر بومی (دختر و پسر) که فاصله محل سکونت آنان تا شهرستان سبزوار حداقل 300 کیلومتر باشد در صورت وجود امکانات خوابگاهی و بعد از اولویت بندی به شرح ذیل خوابگاه تعلق می گیرد: الف) دوره کاردانی حداکثر 3 ترم. ب) دوره کارشناسی حداکثر 6 ترم. ج) دوره کارشناسی ارشد حداکثر 3 ترم. دانشگاه برای تامین و واگذاری خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم (شبانه) هیچ گونه تعهدی ندارد. در صورت وجود ظرفیت خوابگاههای خودگردان، صرفا دانشجویان دختر غیر بومی ( بعد از امتیاز بندی و تعیین اولویت) می توانند با پرداخت یک میلیون ریال به عنوان ودیعه و اجاره ماهیانه مبلغ 220000 ریال، از این خوابگاهها استفاده کنند. این دانشگاه به دلیل محدودیت امکانات هیچ گونه تسهیلات رفاهی و خوابگاهی برای دانشجویان تعهد دبیری و بومی منطقه ندارد.

دانشگاه تفرش : به دلیل محدودیت فضای خوابگاهی برای دانشجویان روزانه امکان واگذاری خوابگاه در سال اول توسط این دانشگاه وجود ندارد و در سالهای بعد واگذاری خوابگاه به تعداد محدودی بر اساس اولویت های اعلام شده توسط صندوق رفاه و معدل کل خواهد بود. دانشجویان نوبت دوم (شبانه) نیز فاقد خوابگاه خواهند بود.

دانشگاه خلیج فارس- بوشهر: این دانشگاه ضمن اینکه در جهت تامین خوابگاه دانشجویان دوره روزانه تلاش می کند لکن تعهدی در این زمینه ندارد و به دانشجویان دوره دوم شبانه نیز هیچ گونه امکانات رفاهی ارائه نمی دهد.

دانشگاه دخترانه حضرت معصومه (س) – قم: این دانشگاه تازه تاسیس بوده و فاقد خوابگاه دولتی است.

دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار- چابهار: این دانشگاه با توجه به کمبود امکانات خوابگاهی قادر به تامین و ارائه خوابگاه به دانشجویان غیر بورسیه نخواهد بود.

دانشگاه رازی- کرمانشاه: این دانشگاه به دانشجویان دختر غیر بومی برابر ضوابط و اولویت خوابگاه واگذار می کند. به دانشجویان پسر غیر بومی حداکثر چهار نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی و دو نیمسال در مقطع کاردانی خوابگاه ارائه می دهد. ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان جدید الورود دوره روزانه برای خواهران 400 نفر و برای برادران 340 نفر است. دانشگاه فاقد امکانات خوابگاهی برای دانشجویان نوبت دوم (شبانه) است.

دانشگاه زنجان: دوره های روزانه : با توجه به محدودیت امکانات خوابگاهی، واگذاری خوابگاه به دانشجویان پذیرفته شده دوره های روزانه فقط برای نیمه دوم دوران تحصیل دانشجو در این دانشگاه امکانپذیر است. این قبیل دانشجویان می توانند در طول نیمه اول دوران تحصیل با پرداخت هزینه اجاره نقدی از خوابگاههای بخش خصوصی تحت نظارت دانشگاه استفاده نمایند.
دوره های شبانه: در دانشگاه زنجان برای دانشجویان شبانه، تعداد محدودی خوابگاه توسط بخش خصوصی ( تحت نظارت دانشگاه) با دریافت هزینه اجاره نقدی واگذار می شود.

دانشگاه سمنان: دانشگاه سمنان با توجه به محدودیت امکانات، از واگذاری خوابگاه به دانشجویان دوره شبانه معذور بوده و به کلیه دانشجویان روزانه فقط برای سال اول خوابگاه واگذار خواهد کرد.

دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان: این دانشگاه به علت محدودیت ظرفیت خوابگاههای دانشجویی فقط می تواند تنها به 40 درصد دانشجویان جدید الورود دوره های روزانه مجرد غیر بومی، بر اساس رتبه داوطلب در آزمون سراسری خوابگاه واگذار کند. دانشگاه هیچ گونه امکانات خوابگاهی برای واگذاری به دانشجویان مجرد و متاهل شبانه، نیمه متمرکز و نیمه حضوری ندارد. دانشگاه هیچ گونه امکانات خوابگاهی برای واگذاری به دانشجویان متاهل دوره روزانه ندارد.

دانشگاه شهرکرد: خوابگاه دانشجویی به تمام دانشجویان دختر پذیرفته شده روزانه غیر بومی تعلق خواهد گرفت. خوابگاه دانشجویی به 70 درصد دانشجویان دختر روزانه بومی با مسافت بالاتر از 40 کیلومتر از شهرکرد و به 70 درصد پسران روزانه غیر بومی تعلق خواهد گرفت. همچنین خوابگاه دانشجویی به 70 درصد پسران روزانه بومی بالاتر از 40 کیلومتر از شهرکرد تعلق می گیرد. دانشگاه به هیچ عنوان امکان واگذاری خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم (شبانه) را ندارد. واگذاری خوابگاه در دانشکده هنر و ادبیات علوم انسانی شهرستان فارسان نیز به صورت خودگردان ( هزینه به عهده دانشجو) است.

دانشگاه شهید چمران- اهواز: دانشگاه شهید چمران در قبال واگذاری خوابگاه متاهلی جهت دانشجویان روزانه هیچ گونه تعهدی ندارد. این دانشگاه به دلیل محدودیت ظرفیت خوابگاهی در حد امکانات موجود به دانشجویان غیر بومی دوره های روزانه بر مبنای امتیاز اولویت خوابگاه واگذار خواهد کرد.

دانشگاه فردوسی – مشهد: این دانشگاه به علت محدودیت ظرفیت خوابگاههای دانشجویی فقط می تواند بر اساس ضوابط صندوق رفاه دانشجویان به 40 درصد از دانشجویان روزانه غیر بومی خوابگاه مجردی واگذار کند و مطلقا تعهدی در قبال اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و سایر امکانات رفاهی برای دانشجویان دوره های نوبت دوم (شبانه) ندارد. دانشکده هنر و مجتمع آموزش عالی نیشابور این دانشگاه، فاقد خوابگاه دولتی است و تسهیلات خوابگاهی در قالب ستاد اسکان ارائه می شود.

دانشگاه شیراز: دانشگاه هیچگونه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به جز به دانشجویان ممتاز ندارد.

دانشگاه صنعتی اصفهان: ظرفیت خوابگاهی قابل تخصیص به دانشجویان ورودی سال تحصیلی 89-88 برای پسران 450 و دختران 250 نفر در نظر گرفته شده است.

دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) وابسته به وزارت نیرو: برای دانشجویان دوره های روزانه دارای خوابگاه دانشجویی است که به ترتیب اولویت در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

دانشگاه صنعتی ارومیه: این دانشگاه دارای خوابگاه استیجاری خودگردان است و تمامی دانشجویان با پرداخت اجاره می توانند از خوابگاه استفاده کنند.

دانشگاه صنعتی سهند- تبریز: در این دانشگاه با توجه به محدودیت برای پسران با اولویت بندی و امتیاز بندی خوابگاه داده می شود و برای خواهران نیز امکان سکونت با اولویت و امتیاز بندی وجود دارد. به دانشجویان با رتبه کمتر از 1000 در بدو ورود خوابگاه و تسهیلات ویژه داده می شود.

دانشگاه صنعتی شاهرود: با توجه به کمبود خوابگاه در این دانشگاه، فقط دانشجویان دوره روزانه می توانند حداکثر 2 نیمسال از خوابگاه استفاده کنند ضمنا به هیچ یک از دانشجویان نوبت دوم (شبانه) خوابگاه تعلق نمی گیرد.

دانشگاه علامه طباطبایی – تهران: در این دانشگاه صرفا در حد محدود و فقط برای رتبه های دو رقمی و با شرایط خاص، برای نیمسال دوم خوابگاه ارائه می شود.

دانشگاه علوم پایه دامغان: این دانشگاه به دانشجویان دختر دوره روزانه در صورت کسب امتیازات لازم حداکثر 4 و 6 نیمسال تحصیلی خوابگاه واگذار خواهد شد. به دانشجویان پسر روزانه در صورت کسب امتیازات لازم حداکثر 4 نیمسال خوابگاه واگذار خواهد شد. امکان واگذاری خوابگاه برای دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) از سوی دانشگاه وجود ندارد.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان: در این دانشگاه با توجه به کمبود خوابگاههای دانشجویی به تعدادی از پذیرفته شدگان بر اساس اولویت خوابگاه داده می شود و دانشگاه نسبت به سایر پذیرفته شدگان در این خصوص هیچ گونه مسولیتی را نمی پذیرد.

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر: ظرفیت خوابگاهی و سایر امکانات رفاهی برای دانشجویان دوره روزانه در این دانشگاه محدود و در حد امکانات و مقررات دانشگاه است. برای دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) امکان تامین خوابگاه و سایر امکانات رفاهی میسر نیست.

دانشگاه کاشان: در این دانشگاه امکان ارائه تسهیلات دانشجویی به ویژه خوابگاه برای دانشجویان نوبت دوم (شبانه) وجود ندارد. دانشگاه کاشان برای واگذاری خوابگاه به دانشجویان دوره های روزانه نیز محدودیت دارد.

دانشگاه کردستان- سنندج: با توجه به کمبود فضای خوابگاهی برای اسکان دانشجویان در این دانشگاهها، برابر مقررات حداکثر به 40 درصد از دانشجویان دوره روزانه واجد شرایط خوابگاه تعلق خواهد گرفت.

دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین- اهواز: دانشگاه در 35 کیلومتری جاده اهواز- شوشتر واقع شده است و با توجه به شرایط موجود قادر به ارائه هیچ گونه امکانات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان نیست.

دانشگاه محقق اردبیلی- اردبیل: این دانشگاه فاقد خوابگاه دولتی برای خواهران و برادران است اما به کلیه خواهران پذیرفته شده متقاضی خوابگاه، خوابگاه خودگردان تعلق خواهد گرفت.

آموزشکده کشاورزی مغان دانشگاه محقق اردبیلی در 15 کیلومتری شهرستان پارس آباد مغان قرار دارد اما دانشگاه محقق اردبیلی فاقد ارائه امکانات خوابگاهی به پذیرفته شدگان این دانشکده است. دانشکده ادبیات و علوم انسانی نمین دانشگاه محقق اردبیلی نیز که در شهرستان نمین واقع شده فاقد امکانات خوابگاهی برای خواهران و برادران است.

دانشگاه ملایر: کلیه دانشجویان جدید الورود در خوابگاههای خودگردان اسکان داده می شوند و اسکان در خوابگاههای دولتی در سالهای بالاتر با کسب امتیاز بالا در این دانشگاه میسر است.

دانشگاه ولیعصر (عج) – رفسنجان: دانشگاه ولی عصر(عج) برای درصدی از دانشجویان روزانه امکانات خوابگاهی دارد.

دانشگاه هرمزگان- بندر عباس: دانشگاه هرمزگان تعهدی در قبال ارائه خدمات خوابگاهی به پذیرفته شدگان نخواهد داشت و در صورت امکان و وجود ظرفیت با رعایت اولویت به متقاضیان خوابگاه تعلق خواهد گرفت.

دانشگاه هنر- اصفهان: با توجه به کمبود فضای خوابگاهی، این دانشگاه امکان ارائه خوابگاه به دانشجویان دوره شبانه را ندارد و برای دوره های روزانه نیز صرفا خوابگاههای خودگردان وجود دارد.

دانشگاه هنر- تهران: با توجه به ظرفیت محدود خوابگاههای مجردی، اسکان دانشجویان در تهران و یا کرج انجام خواهد شد.

دانشگاه یاسوج: این دانشگاه هیچ گونه تعهدی در قبال واگذاری خوابگاه به دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) ندارد.

دانشگاه یزد: این دانشگاه در حد توان، امکانات خوابگاهی را برای دانشجویان غیر بومی فراهم می کند.

مجتمع آموزش عالی جندی شاپور- دزفول: این مجتمع به کلیه پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال 1388 طبق مقررات به مدت 2 سال و در حد امکانات خوابگاه واگذار می کند.

مجتمع آموزش عالی گنبد- گنبد کاووس: این واحد آموزشی به دلیل محدودیت فضاهای خوابگاهی، از ارائه خوابگاه به همه دانشجویان معذور است.

مجتمع آموزش عالی فسا: در این موسسه خوابگاههای دانشجویی به صورت خودگردان و به تعداد محدود ارائه می شوند.

مرکز آموزش عالی کازرون: این مرکز هیچ تعهدی نسبت به واگذاری خوابگاه به پذیرفته شدگان ندارد.

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی- سازمان میراث فرهنگی و گردشگری: پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی این مرکز در سال اول امکان استفاده از خوابگاه را ندارند و در سالهای بعد با احراز شرایط لازم به تعداد بسیار محدود با تصمیم معاونت آموزشی واحد دانشجویی می توانند از خوابگاه استفاده کنند.

منبع:مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  −    =  37