بازتاب های متفاوت یک دادگاه

ایبنا – اولین جلسه دادگاه فعالان سیاسی بازداشت شده بعد از انتخابات ریاست جمهوری، واکنش ها، تحلیل ها و بازتاب های متفاوتی را در پی داشته است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رسانه های اصول گرا با استقبال از آنچه محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و محمد عطریانفرعضو کارگزاران سازندگی درباره حوادث بعد از انتخابات گفتند، تیتریک امروز خود را به این دادگاه اختصاص داده و تحلیل هایی در این خصوص داشته اند. رسانه های اصول گرایی همچون کیهان، وطن امروز، ایران و جوان سخنان ابطحی و عطریانفر را مصداقی از تلاش ها برای انقلاب یا کودتای مخملی دانسته اند که از روزهای گذشته در صفحات مختلف خود به آن پرداخته اند.

در همین ارتباط حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشته است: سران فتنه مصداق بارز مفسد فی الارض هستند که قتل مردم بی گناه، برهم زدن آرامش مردم، همکاری با دشمنان بیگانه و… از جمله جنایات نابخشودنی آنان است. بنابراین محاکمه و مجازات عوامل میانی فتنه، اگرچه ضروری است ولی مسئولان محترم باید توجه داشته باشند که محاکمه آنان نمی تواند پایان ماجرا باشد و چنانچه با سران اصلی فتنه که ناشناخته نیستند، برخورد جدی نشود، محاکمه و مجازات عوامل میانی می تواند برای آنها حاشیه امن ایجاد کند تا کماکان به فتنه انگیزی ادامه دهند.

از طرفی دیگر رسانه های اصلاح طلب نیز اساس اعترافات را زیر سوال برده و تاکید کرده اند که سخنان دیروز آقایان ابطحی و عطریانفر تحت شرایط غیر عادی بوده است. این رسانه ها همچنین عدم حضور وکلای متهمان در دادگاه را از جمله موارد دیگری دانسته اند که دادگاه مذکور را خدشه دار می کند.

روزنامه اعتماد ملی در تیتر یک خود دیدگاه برخی مراجع، حقوق دانان، فعالان سیاسی را درباره دادگاه دیروز جویا شده وتیتر زده است« اعترافات بی اعتبار است». این روزنامه همچنن به نقل از آیت الله صانعی آورده است:« اعتراف متهمان زندانی از نظر شرعی و قانونی هیچ ارزشی ندارد.»

اعتماد ملی همچنین به نقل از عماد افروغ نوشته است:«به کارگیری کلمه مخملی هم توهین به اعتراضات مردمی است و لو اینکه در حد یک ذهنیت بوده باشد و هم توهین به جمهوری اسلامی است. آن کسانی که این اعتراضات را به انقلاب مخملی تشبیه کرده‌اند باید از سوی مردم و حاکمیت محاکمه شوند. مردم باید آنها را محاکمه کنند چون به آنها توهین شده است و حاکمیت باید آنها را محاکمه کند چرا که جمهوری اسلامی را مقایسه و شبیه‌سازی کردند با کشورهای سوسیالیستی از قبیل روسیه که نوعا هم انقلاب‌های مخملی در این کشورها یعنی شوروی سابق و اقمار آن اتفاق افتاده است.»

ارگان حزب اعتماد ملی همچنین خبر داده است که شب گذشته، جمعی از خانواده بازداشت‌شدگان اخیر به منزل محمدعلی ابطحی رفتند تا ضمن دیدار با همسر و دختران ابطحی، به خانواده او تاکید کرده باشند آنچه روز گذشته و در حاشیه یک جلسه دادگاه از زبان ابطحی پخش شد را نه تنها قبول ندارند، بلکه می‌دانند ابطحی آنها را به علت زندان طولانی‌مدت و در راستای پروژه اعتراف‌گیری بیان کرده است.

سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان هم با نمایشی خواندن آنچه روز گذشته تحت عنوان دادگاه متهمان حوادث اخیر برگزار شد، اعترافات را فاقد اعتبار عنوان و بر محاکمه مسببان جرم‌ها و جنایات رخ داده در بازداشتگاه‌ها تاکید کرد.

منبع:فردا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  +    =  17