بازگشت غول تورم در نیمه دوم سال

ایبنا – در حالیکه محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی خبر از کاهش تورم می دهد همه علائم از افزایش نرخ تورم در نیمه دوم سال جاری خبر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کسری نزدیک به 20 هزار میلیارد تومانی بودجه، تزریق 5/27 هزار میلیارد تومان در پایان سال که حجم نقدینگی را به یکباره 15 درصد افزایش داد، سیاست تزریق نقدینگی به تولید بدون توجه به ظریت های آن و احتمال بازگشت تورم به اقتصاد جهانی، همه نشانه بازگشت غول تورم و حرکت آن به سمت مرزهای بالاتر از 30 درصد است.

در این خصوص شاهین شایان آرانی اقتصاددان، در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی«فردا» اظهار داشت: میزان تزریق نقدینگی باید متناسب با رشد ارزش افزوده صنعت باشد. هرچقدر نقدینگی بیش از توان بخش تولید در ایجاد ارزش افزوده به بازار تزریق شود، به همان میزان باید منتظر رشد نرخ تورم باشیم.

این کارشناس بازار و پول، با بیان اینکه رشد بالای هزینه های جاری و مصرف دارایی های بین نسلی(درآمد های نفتی) نشانگر آن است که دولت نه در مدیریت هزینه و نه درآمد، عملکرد خوبی نداشته، گفت: چنین مسیری قاعدتا به افزایش فشارهای اقتصادی به مردم و نسل های آینده منجر می شود.

در همین حال گزارش های بانک مرکزی هم نشان از کند شدن آهنگ رشد ارزش افزوده و سرمایه گذاری دارد.

کسری 20 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری
به گزارش«فردا» در یک حساب سرانگشتی دولت در سال جاری نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان کسری دارد که 9 هزار میلیارد تومان آن به گفته مسئولان دولتی مربوط به عدم پیش بینی اعتبارات مورد نیاز برای تخصیص یارانه حامل های انرژی است.

همچنین دولت با یک رشد حدود 60 درصدی در هرسال لایحه اصلاحیه برای تامین کسری حقوق و پاداش کارکنان در پایان سال به مجلس می آورد که این مسئله یعنی حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری در بودجه سنواتی است. دولت در سال 85 تا 87 به ترتیب 7/2، 3.6 و 6 هزار میلیارد کسری بودجه خود را از محل اصلاحیه پوشش داده است.

در آخر اینکه تنها آموزش و پرورش خود 7 هزار میلیارد تومان کسری دارد.

حرکت نقدینگی به سمت دلالی
همچنین رکود بخش تولید باعث می شود تا نقدینگی بیشتر به سمت بازار غیر مولد حرکت کند و این بر دامنه تورم می افزاید.

در چنین شرایطی اگر دولت بخواهد 88 درصد منابع بانکی را بدون توجه به ظرفیت های بخش تولید به این حوزه تزریق کند، از هم اکنون قابل یش بینی است که پول ارزان قیمت بانک ها سر از بازار غیر مولد و دلالی سر درمی آورد.

بازگشت تورم جهانی
در همین حال بسیاری از اقتصاددانان معتقدند بعد از‌اینکه روند رشد به اقتصاد آمریکا بازگشت مشکل افزایش تورم در این کشور‌ایجاد می‌شود و دست اندرکاران اقتصادی آمریکا به خصوص رئیس فدرال رزرو ‌این کشور باید از هم اکنون سیاست‌های لازم برای مقابله با ‌این رشد را اتخاذ و اجرا کند. گری بکر، برنده نوبل اقتصادی در سال 1992 میلادی و یکی از اساتید برجسته اقتصاد در دانشگاه‌های آمریکا هشدار داد که بعد از اصلاح اقتصاد دنیا خطر بزرگی اقتصاد را تهدید می‌کند که ‌این خطر بزرگ تورم فزاینده است‌. زمینه ‌ایجاد ‌این خطر بزرگ را میلیاردها دلاری فراهم کرد که در جریان بحران اقتصادی به بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا تزریق شد.

اکنون به نظر می رسد همه عوامل داخلی و خارجی آماده اند تا رشد نرخ تورم را مجددا از آغاز نیمه دوم سال کلید بزنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  54  =  64