تاخیر همچنان گریبان مسکن مهر را گرفته است

ایبنا – مسکن مهر از پروژه های خوبی است که به ابتکار دولت نهم طرح ریزی شد اما تعویقها و تاخیرها آن چنان سخت گریبان این پروژه را گرفته است که مردم کم کم از آن قطع امید کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

پروژه مسکن مهر بیش از دو سال است که در شهرهای مختلف کشور به مرحله اجرا درآمد و عده ای از مردم که با افزایش قیمت مسکن دستشان را از خرید سرپناهی برای خود و خانواده هایشان کوتاه می دیدند با تصویب این طرح امیدی تازه گرفتند و به سرعت دولت را در گامهای اولیه این طرح یاری کردند.

با گذشت دو سال از زمان اجرای این طرح بسیاری از مسئولان در اجرای این پروژه درجا می زنند و هر کدام علت تعویق این طرح را بر گردن مسئول و نهاد دیگری می نهند و توپ را به میدان یکدیگر هدایت می کنند و در این میان مردم در سرگردانی بودن یا نبودن این خانه ها به سر می برند.

بسیاری از نخستین گروههای ثبت نام کننده در مسکن مهر با پس گرفتن پول از ادامه شرکت در طرح انصراف می دهند
آنچه از بررسیهای مختلف از علل تعویق در این پروژه در شهرستانهای مختلف به ویژه شهرستانهای استان یزد دستگیرمان شد، عدم ارائه تسهیلات از سوی بانکها، عدم همکاری شهرداریها، شرکتهای آب و برق و گاز و …، فرمانداریها، سازمانهای مسکن و شهرسازی و … است که با این وجود به نظر می رسد همه مسئولان در اجرای این طرح همه کاره‌اند و هیچ کاره.

در این بین حتی بسیاری از مردم که از نخستین گروههای ثبت نام کننده در این طرح بودند، یک به یک پولهای خود را پس می گیرند و از ادامه شرکت در این طرح انصراف می دهند.

در بسیاری موارد که نمونه آن نیز در استان یزد وجود دارد، متاسفانه مسئولان شهرستانی و استانی آمارهای نادرست در این زمینه به مسئولان کشور ارائه می دهند.

ارائه آمار نادرست به مسئولان کشوری یکی از مشکلات جدی مسکن مهر است
حتی در برخی موارد شنیده ها از برخی منابع موثق حاکی از آن است که در یکی از سفرهایی که اصحاب رسانه برای پیگیری طرحهای مصوب سفر اول رئیس جمهور به استان یزد داشتند، واحدهای مسکونی متعلق به یکی از سازمانهای دولتی که در اصل خانه های سازمانی کارکنان آن اداره بودند و هیچ ارتباطی با طرح مسکن مهر نداشتند، افتتاح شد.

به هر حال جای بسی تاسف برای مسئولانی است که مردم آنها را امین خود دانسته اند و به اعتبار وعده های آنها سرمایه های ناچیز خود را در این طرح راکد نگه داشته اند و بدتر از آن به امید مسکن مهر در رویای خانه دار شدن به سر می برند.

جالب اینجاست که در برخی شهرهای استان یزد، مسئولان حتی بر سر اینکه منازل این طرح را ویلایی بسازند یا آپارتمانی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و به همین دلیل طرح را در ابتدای راه رها کرده اند.

در این بین خبرنگار مهر به ذکر یک نمونه از پروژه های مسکن مهر در یکی از شهرستانهای استان یزد اشاره می کند که طی مصاحبه با مسئولانی که هر یک دیگری را در به تعویق افتادن این طرح مقصر می داند، در نهایت اجرای این طرح تنها با تاخیر هشت ماهه اعلام شد که اگر این تاخیر فقط هشت ماه به طول بینجامد باز هم سبب جلب رضایت مردم است اما آنچه پیداست بسیار بعید است که این طرح حتی با تاخیر یک ساله نیز در این شهرستان به مرحله اجرا درآید.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر طبس: طرح مسکن مهر با هشت ماه تعویق در طبس اجرا می شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ‌های مسکن مهر در طبس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنا به دلایل مختلفی، اجرای طرح مسکن مهر در طبس هشت ماه به تعویق افتاده است.

غلامرضا محمدی گفت: در حال حاضر 60 هکتار زمین از طریق مسکن و شهرسازی به این اتحادیه واگذار شده اما از زمان تحویل تا زمانی که این زمین به منظور آماده ‌سازی به پیمانکار تحویل داده شد، نقشه ‌های زمین از طریق مسکن و شهرسازی تایید و تحویل داده نشده و این امر سبب شده که این طرح حداقل هشت ماه به تعویق بیافتد.

وی افزود: طرح مسکن مهر در این شهرستان با مشکلات بسیاری مواجه است که از آن جمله می ‌توان به عدم همکاری شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و … اشاره کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: در حالی که آماده ‌سازی و خاکبرداری زمینها 100 درصد انجام شده و عملیات جدول ‌گذاری نیز حدود 70 درصد پیشرفت داشته است، با قراردادی که با آب و فاضلاب داشته‌ ایم آب این منطقه هنوز تامین نشده و شرکتها نمی ‌توانند ساخت و ساز را آغاز کنند.

شهردار طبس: تاکنون هیچ طرحی در زمینه مسکن مهر به شهرداری ابلاغ نشده است

شهردار طبس نیز در این خصوص اظهار داشت: در راستای سیاستهای دولت، طرح مسکن مهر برای اقشار کم درآمد پیش ‌بینی شده و این زمینها توسط سازمان مسکن و شهرسازی تهیه می ‌شود و پس از اینکه طرح تفکیکی برای این زمینها در نظر گرفته و در کمیته فنی تایید و تصویب شد، این طرح ابلاغ می ‌شود.

جعفر بورنگ متذکر شد: تاکنون هیچ طرحی در این زمینه به شهرداری ابلاغ نشده و دقیقا بعد از این مرحله است که کار شهرداری شروع خواهد شد و ما بعد از آن برای صدور پروانه اقدام خواهیم کرد.

مدیر آبفای طبس: مسئولیتهای ما بر اساس قرار داد انجام شده است

مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس نیز در این زمینه بیان داشت: با توجه به اهمیت طرح ملی مسکن مهر در شهر طبس به محض دریافت اولین درخواست از طرف اتحادیه تعاونی مسکن مهر که در بهمن ماه گذشته بوده است، کار پیگیری اخذ مجوز، طراحی شبکه همچنین مقدمات اجرای طرح را آغاز کرده ‌ایم.

علیرضا محمدزاده تصریح کرد: پس از ارائه نقشه‌ ها در اواخر سال گذشته، در اردیبهشت ماه سال جاری با اتحادیه مسکن مهر شهر طبس قرارداد لوله‌ گذاری و شبکه‌ گذاری همچنین آبرسانی به منطقه منعقد شده و در خردادماه امسال، 30 درصد مبلغ قرارداد به ما پرداخت شده و طی این مدت کلیه تجهیزات شامل حدود 20 کیلومتر لوله جهت توزیع آب، فراهم شده همچنین مناقصه انتخاب پیمانکار نیز انجام شده و در 20 مرداد پیمانکار طرح مشخص خواهد شد.

وی افزود: طبق آنچه در اسناد مناقصه آمده، پیش‌ بینی می‌ شود اجرای شبکه توزیع داخل این مجموعه که شامل 20 کیلومتر لوله‌ گذاری و 65 باب حوزچه شیرآلات شبکه است، طی هفت ماه آینده به پایان برسد.

این گونه که از صحبتهای مسئولان پیداست همه چیز به درستی در حال پیشرفت است اما مشخص نیست این طرح چرا اجرایی نمی شود.

به هر حال همه امیدوارند که این طرح که به نوع خود از طرحهای خوب در راستای رفع مشکل مسکن به شمار می رود، به زودی اجرایی شوند و اولین گروه از مردم در این خانه ها مستقر شده و طعم شیرین زندگی در زیر سقف بدون صاحبخانه را تجربه کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  30